خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالگرد تشکیل بسیج مردمی عراق؛

هانی‌زاده: هنوز برخی‌ جریانات داخلی و خارجی به دنبال حذف حشدالشعبی هستند/ در غیاب حشد، تهدید داعش می‌تواند دردسرآفرین باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۱۱۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: پس از سرکوب داعش شیطنت‌هایی از سوی سیاستمداران عراق برای تحت‌الشعاع قرار دادن حشدالشعبی صورت گرفت که در شرایط سیاسی فعلی هم ادامه این روند متصور است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره فرا رسیدن سالگرد تشکیل حشدالشعبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تشکیل جنبش مردمی حشدالشعبی نتیجه وجود بحران‌هایی بود که سال ۲۰۱۳ در عراق به وجود آمده و با فتوای مرجعیت عراق برای مقابله با داعش به وقوع پیوست. به گونه‌ای که شش ماه پس از اعلام موجودیت گروهک تروریستی داعش شاهد آن بودیم که کشتارهایی توسط این جریان تکفیری در موصل، الانبار، صلاح‌ا‌‌لدین و سایر استان‌های عراق رخ داد و این باعث شد تا لزوم تشکیل یک نیروی مردمی برای مقابله با این جریان تروریستی بیش از پیش احساس شود که در نهایت با صدور فتوای مرجعیت حشدالشعبی تشکیل شد. این اقدام به نوعی برای حفظ امنیت ملی عراق و امنیت منطقه‌ای انجام شد و حتی امنیت مناطق سنی‌نشین را هم تأمین کرد و به همین دلیل این جریان حالا امروز در میان تمام طیف‌های موجود در عراق به عنوان یک جریان سنتی مقبول مورد نظر است.

وی ادامه داد: کارنامه حشدالشعبی در طول این سال‌ها به خوبی نشان‌دهنده آن است که این جریان به دنبال حفظ امنیت و آرامش عراق بوده اما در این میان برخی از فراکسیون‌های پارلمانی عراق قدم در راه ادغام این جریان در ارتش گذاشتند. واقعیت این است که پس از سرکوب داعش شاهد آن بودیم که شیطنت‌هایی از سوی سیاستمداران عراق برای تحت‌الشعاع قرار دادن این جریان صورت گرفت. به عنوان مثال در زمان نخست‌وزیری حیدر العبادی برخی از سیاسیون عراق به وی فشار آورده بودند که این جریان باید خلع سلاح شود و در نهایت باید به صورت کامل در ساختار ارتش ادغام شوند، اما در این میان طیف مقابل هم مانعی این اقدام شدند؛ چراکه بحث امنیت ملی و تأمین آرامش و نظم عمومی مطرح بود. به همین دلیل حالا جایگاه حشدالشعبی در میان مردم به صورت کامل حفظ شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشت که حشدالشعبی به عنوان بالانس‌کننده امنیت ملی در عراق به حساب می‌آید. مستندات و اطلاعات مطروحه نشان می‌دهد که این مجموعه همچنان به فعالیت خود در تامین امنیت مرزهای میان عراق و سوریه مشغول است اما وضعیت سیاسی در داخل عراق چندان مناسب نیست و این وضعیت می‌تواند فشارهایی را به حشدالشعبی وارد کند. توجه داشته باشید جریانی مانند سائرون و مابقی طیف سیاسی عراق که نتوانستند در بغداد دولت تشکیل دهند، باعث به وجود آمدن یک خلاء امنیتی و سیاسی در این کشور شده‌اند و به همین دلیل معتقدم که اوضاع به صورت ساختاری در بغداد چندان مناسب نیست؛ چراکه پارلمان این کشور هم با مشکلات زیادی روبه‌رو است و فعالیت دولت به صورت نصف و نیمه انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل احساس می‌کنم کشورهای منطقه و برخی دیگر از دولت‌های غربی به دنبال آن هستند تا در اثنای زد و خوردهای سیاسی و امتیازگیری‌های حزبی برای تشکیل دولت، زهر خود را به حشدالشعبی بریزند و این جریان را به حاشیه ببرند؛ در صورتی که عراق هم‌اکنون نیازمند اتحاد و وفاق ملی است. از سوی دیگر، مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که همچنان خطر داعش و فعالیت آن در این کشور وجود داشته و احتمال دارد مجدداً دست به عملیات بزنند و اگر جریان حشدالشعبی وجود نداشته باشد، ممکن است اوضاع از حیث امنیتی به هم بریزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز