خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت نامناسب اقتصادی و کرونا، جایگاه سیاسی دموکرات‌ها را متزلزل کرده است/ جمهوری‌خواهان برای گره زدن برجام به تأیید کنگره تلاش خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۴۰۸

پیروزی جمهورری‌خواهان، تأثیری منفی بر برجام خواهد داشت. این تأثیر منفی به اندازه‌ای خواهد بود که آن‌ها (جمهوری‌خواهان) تلاش‌ خواهند کرد تا شرایطی را به وجود آورند که تمامی مواردی که در سند برجام قید شده است، به تأیید کنگره نیاز داشته باشد و دموکرات‌ها دیگر کنترلی بر کنگره ندارند.

«رابرت شاپیرو»، استاد و رئیس سابق دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در ارزیابی خود از برخی تحلیل‌ها مبنی بر این‌که جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ دست‌کم یکی از دو مجلس را در اختیار خواهند گرفت، گفت: چنین اتفاقی دور از ذهن نیست، چراکه هر حزبی که کاخ سفید را در دست دارد، تقریباً همیشه کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان را، در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای، از دست می‌دهد. اکنون هم با توجه به خبرهای بدی که در رابطه با اقتصاد، کرونا و افزایش قیمت‌ها وجود دارد، دموکرات‌ها در شرایط بدی قرار دارند. 

وی ادامه داد: مجلس سنا البته شرایط متفاوتی دارد و نتایج آن به عوامل دیگری مانند: جهت‌گیری سیاسی ایالت‌ها و مسائل نژادی بستگی دارد. عامل دیگری که شرایط را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر داده است این است که رأی‌دهندگان در انتخابات مقدماتی اقبال بیشتری، در مقایسه با دموکرات‌ها، به آن‌ها نشان داده‌اند. 

این استاد دانشگاه در تشریح عواملی که در پیروزی بالقوه جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو تأثیر دارند، بیان داشت: اقتصاد، کرونا و وقایعی که در اوکراین در حال روی دادن است، از جمله این عوامل هستند. آن‌ها (جمهوری‌خواهان) باید مطمئن شوند تا طرفداران‌شان پای صندوق‌های رأی خواهند آمد. پیروزی جمهوری‌خواهان همچنین به این بستگی دارد که دموکرات‌ها در جذب آرای رأی‌دهندگان چگونه عمل می‌کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که تحلیل‌های ارائه شده مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان به عمد تصمیم به مبهم نگه داشتن برنامه‌های خود گرفته‌اند را تا چه اندازه قابل استناد می‌دانید، اظهار داشت: احتمال دست زدن به چنین اقدامی از سوی جمهوری‌خواهان وجود دارد، چراکه آن‌ها می‌خواهند از ارائه پیشنهادی که با مخالفت مواجه شود، خودداری کنند. از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان عملاً برنامه‌ای ندارند و تمایل دارند تغییری روی ندهد. 

شاپیرو در خصوص آینده برجام، در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۲ گفت: دولت بایدن به شدت بر این نکته پافشاری خواهد کرد. پیروزی جمهورری‌خواهان، تأثیری منفی بر برجام خواهد داشت. این تأثیر منفی به اندازه‌ای خواهد بود که آن‌ها (جمهوری‌خواهان) تلاش‌ خواهند کرد تا شرایطی را به وجود آورند که تمامی مواردی که در سند برجام قید شده است، به تأیید کنگره نیاز داشته باشد و دموکرات‌ها دیگر کنترلی بر کنگره ندارند. 

وی در رابطه با تأثیر پیروزی جمهوری‌خواهان بر جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: با توجه به اینکه اقدامات آمریکا در رابطه با این جنگ از حمایت هر دو حزب برخوردار است، تغییرات چندانی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد. اگر جمهوری‌خواهانی که با سیاست‌های کنونی آمریکا در رابطه با جنگ اوکراین مخالف هستند به کنگره راه یابند، تعدادشان به اندازه‌ای نخواهد بود که تغییری ایجاد کنند. ولی این امکان وجود دارد که جمهوری‌خواهان در برابر صرف هزینه‌های سنگین بر سر این جنگ، از خود مقاومت نشان بدهند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز