خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد تلاش آمریکا برای پیوستن اندونزی به توافق ابراهیم/ سناریوی خزنده اسرائیل برای تعمیق نفوذ در کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۳۵۳

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: روابط امنیتی، تجاری و توریستی اسرائیل و اندونزی از گذشته وجود داشته ولی حالا آمریکا به دنبال ملحق کردن کشورهای بیشتری به توافق ابراهیم است.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا برای پیوستن اندونزی به توافق ابراهیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به آنکه اسراییل از گذشته تا امروز نیازمند مشروعیت دادن به وجهه و جایگاه خود در منطقه و دنیا است، شاهد آن بودیم که در گذشته این رژیم از طریق اهرم نظامی، کشورهایی مانند مصر و اردن را با خود هماهنگ کرد و در کمپ دیوید این اجبار به صورت مکتوب به امضای طرفین رسید. معتقدم توافق کمپ دیوید را باید به نوعی نفوذ در کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی دانست و در این راستا رژیم صهیونیستی معتقد است که رابطه با کشورهای مسلمان عملاً می‌تواند پرونده فلسطین را به حاشیه براند. تل‌آویو نه تنها کشورهای عربی و اسلامی منطقه، بلکه دولت‌های آفریقایی را هم در زمره این راهبرد خود قلمداد می‌کند و در دو سال اخیر شاهد بودیم که اسراییلی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در عرصه تعمیق نفوذ خود در آ‌فریقا انجام دادند.

وی ادامه داد: در مورد منطقه جنوب شرق آسیا هم باید توجه کرد که اسراییل به دنبال تعمیق حضور و نفوذش در این منطقه است. البته از سال‌های گذشته تاکنون تل‌آویو رابطه اقتصادی، امنیتی و گردشگری خود با کشورهای این ناحیه را افزایش داده است. به عنوان مثال رژیم صهیونیستی با تایلند، مالزی و حتی اندونزی روابط پنهانی در عرصه امنیتی، اقتصادی و توریستی داشته است. در این میان مالزی به دلیل اینکه در جنوب‌شرق آسیا یک کشور اثرگذار اسلامی به حساب می‌آید، از بحث عادی‌سازی روابط با اسراییل تا حد زیادی به حاشیه رفته است اما به نظر می‌رسد که اندونزی نقطه دیگری خواهد بود که در مورد آن احتمال دارد توافق ابراهیم اجرایی شود. این کشور که در جنوب‌شرق آسیا مستقر است نفوذ اقتصادی و هژمونی خوبی بر دولت‌های کوچک این ناحیه داشته و دارد و حالا جاکارتا در صدر فهرست اسراییل و آمریکا برای پیوستن به توافق ابراهیم قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که اندونزی هیچ رابطه مستقل و رسمی دیپلماتیک و سیاسی با اسراییل ندارد اما در محورهای امنیتی تجاری و گردشگری دو طرف باهم رابطه خوبی دارند؛ به گونه‌ای که از سال‌ها قبل شهروندان اسراییلی با اخذ ویزا می‌توانستند برای سفرهای توریستی، سفرهای گروهی و تک نفره و همچنین سفرهای تجاری به اندونزی سفر کنند، اما حالا ایالات متحده هم به عنوان شریک استراتژیک رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که بتواند روابط میان جاکارتا و تل‌آ‌ویو را علنی کند. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر اسراییل در جنوب‌شرق آسیا مستقر شود، بدون تردید می‌تواند منافع واشنگتن را هم در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی تامین کند و به همین دلیل است که اخیرا وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به اندونزی مجددا پیشنهاد پیوستن اندونزی به توافق ابراهیم را مطرح کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۲ میلادی اندونزی از افتتاح کنسولگری خود در رام‌الله حرف زد اما این موضوع هیچگاه جنبه عملیاتی به خود نگرفت. بنابراین مجموع این مسایل نشان می‌دهد که اولاً آمریکایی‌ها و تیم بایدن همانند دولت دونالد ترامپ به دنبال گسترش توافق ابراهیم هستند و دوماً اسراییل به دنبال آن است تا با نفوذ بیشتر در کشورهای اسلامی، یک حرکت خزنده دیگر را عملیاتی کند. بدون تردید یکی از این اقدامات اسراییل در قبال اندونزی و سایر کشورهای اسلامی هدف قرار دادن منافع رقبای این رژیم یعنی جمهوری اسلامی  ایران و کشورهای همسو با آن است که باید دید آیا روابط میان تل‌آویو و جاکارتا علنی می‌شود یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز