خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل عادی‌سازی احتمالی روابط لیبی با اسرائیل از طریق خلیفه حفتر/ جایگاه خاندان قذافی در ادبیات سیاسی-امنیتی رژیم صهیونیستی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۱۷۴

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: برخی اسناد نشان می‌دهد که چندی پیش پسر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به صورت مخفیانه و از طریق امارات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و از مقام‌های رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد تا بتواند در انتخابات آینده لیبی پیروز شود.

«مصدق مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد تحرکات فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده لیبی، صرف‌نظر از راه دشوار برای حل و فصل بحران کنونی، به نوعی در حال تغییر شکل است؛ چراکه غربی‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه‌ای به دنبال آن نیستند که یک دولت دموکراتیک در لیبی به وجود بیاید و حالا هم در میان انبوه مشکلات، اخباری در مورد رد و بدل شدن برخی صحبت‌ها مبنی بر عادی‌سازی روابط اسرائیل و لیبی به گوش می‌رسد. در این میان توجه داشته باشید که سه خطر لیبی را تهدید می‌کند؛ نخست حضور گروه‌های تروریستی در این کشور است و دوم جریان‌های مسلح که قبایل این کشور به حساب می‌آیند. خطر سوم اما بحث اسرائیل است و با توجه به سخنان مقام‌هاث رژیم صهیونیستی باید به این درک برسیم که یک سناریوی جدید در لیبی در حال شکل گرفتن است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که تل‌آویو روی خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی سرمایه‌گذاری کرده‌ و باید دید که آیا لیبی پنجمین دولتی خواهد بود که با اسرائیل وارد عادی‌سازی روابط می‌شود یا خیر؟ باید متوجه باشید که جمعیت یهودیان در لیبی بسیار چشمگیر است و همین موضوع یکی از دلایلی خواهد بود که اسرائیل بر روی آن تاکید دارد تا بتواند از این طریق لیبی را وارد کانال روابط با خود کند. از سوی دیگر تعداد زیادی از یهودیان لیبی به ایتالیا مهاجرت کردند و از این کشور در حال خط‌دهی اوضاع هستند. دلیل دیگری که اسرائیل به دنبال عادی‌سازی روابطش با لیبی است، مسأله جایگاه و ژئوپلیتیک این کشور به حساب می‌آید؛ چراکه لیبی دارای منابع عظیم نفت و گاز به حساب می‌آید. این مسائل در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش صدام حفتر، پسر خلیفه حفتر به صورت مخفیانه و از طریق امارات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و از مقامات رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرده بود تا بتوانند در انتخابات آینده لیبی پیروز شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: توجه داشته باشید که در وضعیت کنونی، سیف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی و همچنین خلیفه حفتر به عنوان نامزدهای انتخابات لیبی مطرح هستند که به نظر می‌رسد اسرائیل با هر دو نفر در ارتباط است. گفته می‌شود که هر دو نامزد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل مذاکره داشتند و به دنبال آن هستند تا بتوانند از این رژیم کمک نظامی دریافت کنند که در نهایت بتوانند لیبی را هم به توافق ابراهیم وارد کنند. از سوی دیگر نشانه‌هایی وجود دارد که خلیفه حفتر اعلام کرده که اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود با اسرائیل روابط برقرار می‌کند. این تحلیل‌ها در حالی ارائه می‌شود که یک شرکت اسرائیلی تسلیحاتی را به جناح خلیفه حفتر ارسال کرده که این شرکت در امارات واقع شده است و به همین دلیل مشخص می‌شود که اماراتی‌ها هم در این پرونده نقش دارند.

مصدق‌پور افزود: توجه داشته باشید که موج مخالفت‌ها در لیبی علیه اسرائیل به شدت زیاد است و اگر هم قرار باشد عادی‌سازی با این کشور از سوی اسرائیلی‌ها صورت بگیرد، روند آن به شدت سخت و همراه با مخالفت‌های جدی خواهد بود که می‌تواند این پرونده را محرمانه باقی نگه دارد و در نهایت مسیر آن بسیار آرام طی خواهد شد. اگر در ۲۴ دسامبر هم انتخابات لیبی برگزار شود و هرکدام از نامزدها پیروز میدان شوند، بدون تردید آنها در مورد عادی‌سازی روابط با اسرائیل به شدت دست به عصا حرکت خواهند کرد تا با واکنش تند مردم مواجه نشوند. توجه داشته باشید که بر اساس آمار موجود، حدود ۱۲۰ هزار یهودی از لیبی به سایر کشورها مهاجرت کردند و از سوی دیگر در زمان سقوط قذافی، مقام‌های تل‌آویو از این موضوع ابراز تاسف کرده بودند؛ چرا که آنها معتقد بودند با سقوط وی، جریان‌های تندروی اسلامگرا در لیبی به قدرت می‌رسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل دیگر که اسرائیل از قذافی حمایت می‌کرد، مواضع او در قبال یهودی‌ها بود. قذافی به یهودی‌های مهاجر که از لیبی خارج شده بودند اجازه سفر به این کشور را می‌داد و حتی املاک و مستغلات آنها را دست نخورده باقی گذاشته بود. حالا هم چیزی در حدود ۴۰ هزار یهودی لیبییایی در اسرائیل حضور دارند و بخشی از یهودی‌ها هم از شمال آفریقا به لیبی مهاجرت کرده‌اند که تمام این مولفه‌ها باعث می‌شود اسرائیل، لیبی را پنجمین کشوری بداند که قرار است با آن عادی‌سازی روابط انجام دهد. در اسناد بریتانیایی‌ها هم بر لیبی و یهودیان آن توجه ویژه شده است و به نظر می‌رسد هر اتفاقی که در این راستا رخ می‌دهد، کاملاً زیر نظر کشورهای خارجی تحلیل می‌شود که بدون تردید خروجی آن در بلندمدت به ضرر مردم این کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز