خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار گانتز و محمود عباس خروجی ملاقات بایدن و بنت بود/ آمریکا در باطن هیچ اصراری بر طرح دوکشوری ندارد/احتمال ورود حماس به معادلات اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۴۷۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکا معتقد است که مشکلات فلسطین و اسرائیلی‌ها باید به صورت بومی حل‌وفصل شود و از سوی دیگر بر آرامش موضعی سرزمین‌های اشغالی تاکید می‌کند.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد دیدار محمود عباس و بنی گانتز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  قبل از آنکه دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از تحولاتی که اخیراً در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد ریشه در دیدار اخیر نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری ایالات متحده دارد. باید بدانیم که دیدار نفتالی بنت و جو بایدن به نوعی همراه با یک‌سری از اتفاق‌ها در منطقه خواهد بود و بسیاری معتقدند که بنت در این دیدار شکست خورد و نتوانست تیم بایدن را با خود همراه کند. یکی از محورهای اختلاف که در دیدار بنت با بایدن و همچنین وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شد، بحث محاصره غزه، توسعه شهرک‌سازی و استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن به‌رغم آنکه رسانه‌ها آن را مفید خواندند، اما در بطن خود همراه با اختلافاتی بود که خروجی آن آرام آرام در حال نمایان شدن است. زمانی که مسائل فلسطین را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم به خوبی می‌بینیم که بایدن و بنت هر دو سعی کردند تا بنیامین نتانیاهو را از ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی خارج کنند تا اسرائیل در این میان یک رفتار میانه نسبت به غزه، فلسطین و به صورت کلی مسائل منطقه‌ای از خود نشان دهد. در این میان نخست‌وزیر اسرائیل نتوانست همراهی آمریکا علیه ایران را آن‌گونه که در رسانه‌های اسرائیل گفته می‌شد، کسب کند و به نظرم از این رو خروجی اختلاف‌ها را باید دیدار محمود عباس و بنی گانتز در رام‌الله دانست. به نظر می‌رسد نفتالی بنت به یک هماهنگی در مورد اراضی اشغالی با واشنگتن رسیده و از سوی دیگر اعمال فشار جو بایدن به او عملاً در راستای آرام کردن وضعیت سرزمین اشغالی دیکته شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تیم بایدن خواهان آن است تا اسرائیلی‌ها به دور از هرگونه دخالت نظامی، مشکلات فعلی در غزه و کرانه باختری را حل و فصل کنند و به همین دلیل است که حالا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دیدار محمود عباس رفته است. این دیدار به هر ترتیب یکی از مهمترین دیدارها طی یک دهه اخیر قلمداد می‌شود و به نوعی نشان می‌دهد که در پشت پرده یک سناریوی جدید برای پیشبرد اهداف اسرائیل و آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نوشته شده است. آمریکا به دنبال آن است تا مشکلات منطقه را به صورت بومی حل و فصل کند و در نهایت راهبرد اصلی و کلان خود که تقابل با روسیه و تضعیف چین است را پیش ببرد. به همین دلیل اسرائیل گام نخست را با دیدار گانتز و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برداشته است تا به زعم خود بتواند اختلاف‌ها را حل و فصل کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که هدف اسرائیل صرفاً حل و فصل اختلافات نیست، بلکه تل‌آویو به دنبال کنار زدن جهاد اسلامی از صحنه معادلات در سرزمین‌های اشغالی است. در این میان اسرائیل وعده کمک اقتصادی به فلسطینی‌های ساکن در غزه و کرانه باختری داده است که به نظرم در اینجا پای مصر هم به معادلات مذکور باز خواهد شد. به نظر می‌آید تل‌آویو به دنبال آن است تا در آینده اموال بلوکه شده مربوط به جریان‌های فلسطینی را آزاد کند و وضعیت را به سمت و سویی سوق دهد که در نهایت حماس وارد یک معادله اقتصادی شود تا رفاه نسبی در این سرزمین‌ها به وجود بیاید. باید توجه داشت که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که مانع استفاده اسرائیل از ابزارهای خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها شود و صرفاً حل مشکلات را پیگیری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایالات متحده و تیم فعلی جو بایدن که سعی کرد بنیامین نتانیاهو را از کسوت نخست‌وزیری پایین بکشد، حالا سعی می‌کند روابط اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین را نسبت به گذشته سر و سامان بدهد و در نهایت آن را براساس اهداف خود هدایت کند. بسیاری معتقدند مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیل بر سر مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی شروع خواهد شد اما این مذاکرات بدون تردید به شدت طولانی است. اینکه حالا چه اتفاق‌هایی در مذاکره رخ خواهد داد و چه داده‌هایی رد و بدل می‌شود مشخص نیست اما نکته بسیار مهم این است که آمریکا به‌رغم آنکه بر طرح دو کشوری تاکید می‌کند اما فعلا، به دنبال عملیاتی شدن این پرونده نیست؛ چراکه ایالات متحده هم می‌داند فعلاً ایجاد آرامش نسبی و پس از آن طولانی شدن مذاکرات، بهترین گزینه برای اسرائیل خواهد بود. آمریکا فعلاً به دنبال برقراری آرامش است تا بتواند به دنیا بگوید که تیم بایدن با کابینه دونالد ترامپ کاملا متفاوت است و به همین جهت معتقدم بحث دو کشوری فعلاً در دستور کار نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز