خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

انتظار اقوام و مذاهب، تشکیل حکومت مشارکتی است/ طالبان در مزارشریف رسانه‌ها را فراخوانده بود/ بازگشت به گذشته واکنش جامعه جهانی را در پی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۵۰۴

دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان گفت: بسیاری از کشورهای جهان اعلام کردند که در صورت ادامه روند و رفتار غیرمتعارف از سوی طالبان در افغانستان، با این جریان قطع ارتباط خواهند کرد و بنابراین بهتر است این جریان به گذشته بازنگردند.

«سیدعیسی مزاری» دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان در تشریح پیشروی طالبان تا کابل و معرفی رئیس جدید دولت انتقالی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسأله‌ای که در مورد وضعیت فعلی افغانستان و حالا که طالبان به کابل رسیده مطرح می‌شود، این است که آیا طالبان همانند گذشته رفتار خواهد کرد یا اینکه ما شاهد یک تغییر فاز از سوی این جریان در سراسر افغانستان هستیم؟ بر اساس اظهاراتی که این جریان داشته، قرار بر این است که تمام اقوام و مذاهب در ساختار حکومت آتی افغانستان شریک شوند و طبیعی است که اگر طالبان مطابق این مسأله رفتار کند به احتمال زیاد ما شاهد روی کار آمدن یک حکومت اشتراکی در افغانستان با محوریت تمامی اقوام و مذاهب خواهیم بود. عده‌ای دیگر معتقدند که احتمال دارد طالبان به صورت دیگری همانند گذشته عمل کنند و معتقدند اگر آنها بخواهند مجدداً سلطه مطلق خود بر افغانستان را ادامه دهند، بدون تردید نه تنها مردم افغانستان بلکه همسایگان و حتی سایر قدرت‌های دنیا هم این رفتار را نخواهند پذیرفت.

وی ادامه داد: جامعه جهانی به طالبان این هشدار را داده‌اند که اگر بخواهند همانند سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی رفتار کنند با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد؛ چراکه بسیاری از کشورهای جهان اعلام کردند که در صورت ادامه روند و رفتار غیرمتعارف از سوی طالبان در افغانستان، با این جریان قطع ارتباط خواهند کرد. بر این اساس معتقدم که این جریان باید به سمت تشکیل دولت اشتراکی برود. از سوی دیگر اخباری که من از مزار شریف و هرات دارم، نشان می‌دهد که برخورد سلبی در این مناطق از سوی طالبان انجام نشده و حتی کمیسیون فرهنگی طالبان در مزار شریف صبح روز گذشته تمامی خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها را دعوت کردند و به آنها اعلام شده که می‌توانند همانند گذشته به صورت عادی کار خود را انجام دهند و فقط اعلام شده که نباید برنامه‌های مبتذل از سوی رسانه‌ها پخش شود.

رئیس خبرگزاری صدای افغان تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و برخوردهای اینچنینی در دستور کار آنها قرار داده شود، به نظرم اوضاع تا حدی تفاوت پیدا خواهد کرد و در اینجاست که جریان‌های مختلف سیاسی، قومی و مذهبی می‌توانند مطالبات خود را بیان و دنبال کنند. به عنوان مثال شیعیان افغانستان مطالباتی در این میان دارند که بحث اهمیت دادن به مذهب جعفری و همچنین تامین منافع ملی و قومی است. اگر طالبان این مطالبات را برآورده کنند، بدون شک هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. همچنین سایر احزاب و قومیت‌ها هم خواهان همین موضوع هستند و بدون شک مطالباتی از طالبان خواهند داشت؛ این مطالبه‌گری در نهایت می‌تواند با رفتن به سوی انتخابات سراسری بر اساس سهم‌های مشخص شده منجر به انتخاب یک دولت ملی و همه‌جانبه شود. اگر هم اینگونه نشود، بدون تردید جامعه ملل، طالبان را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود طالبان به صورت برق‌آسا در سراسر افغانستان پیشروی کرده‌اند، مسائلی است که احتمال دارد پشت پرده‌هایی میان آنها و دولت اشرف غنی وجود داشته باشد اما اگر تضادی هم میان این دو باشد، مطابق تفاهمات روزهای اخیر، دولت اشرف غنی کنار خواهد رفت و حکومت موقت به روی کار می‌آید که دیروز در نهایت علی احمد جلالی، به عنوان رئیس دولت انتقالی افغانستان معرفی شد. احتمال دارد عبدالله عبدالله و حامد کرزی به عنوان میانجی‌های اصلی به نوعی اوضاع را کنترل کنند تا حکومت موقت به صورت کامل روی کار بیاید اما آنچه که مشخص است کنار رفتن حکومت اشرف غنی از کابل خواهد بود. بر این اساس پس از آنکه حکومت موقت روی کار آمد، قاعدتاً باید رایزنی‌ها میان جریان‌های سیاسی، قومی و مذهبی افغانستان با طالبان شروع شود تا احتمالاً دولت آینده بر اساس انتخابات یا لوئی‌جرگه و یا مدل‌های دیگر روی کار بیاید. لذا تحولات فعلاً با سرعت زیادی در جریان است و باید منتظر ماند و دید که چه روندی اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز