خبرگزاری کار ایران

لبنان یکسال پس از انفجار؛

لاسجردی: انهدام بندر بیروت سقوط دولت را تسهیل کرد/ اقتدار ساختار قضایی لبنان زیر سوال رفته است/ حملات اسرائیل اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۷۶۱

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: انفجار بیروت دلیل اصلی ساقط شدن دولت وقت لبنان نبود اما آن را تسهیل کرد و بحران هم‌اکنون از کنترل خارج شده است.

«حسن لاسجردی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح وضعیت لبنان پس از گذشت یک سال از انفجار بندر بیروت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اوضاع لبنان همچنان خراب است و دولت در این کشور وجود ندارد. بر این اساس با گذشت یک سال از انفجار بندر بیروت هنوز مشکلات به قوت خود باقی است و روز به روز شاهد بدتر شدن وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور هستیم. بسیاری بر این باور بودند که با انتصاب نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر مکلف لبنان، اوضاع در این کشور سر و سامان پیدا می‌کند، اما داده‌ها نشان می‌دهد اوضاع آن‌گونه که می‌گویند آرام نیست؛ به گونه‌ای که از منظر اقتصادی لبنان همچنان تورم افسار گسیخته و بیکاری را تجربه می‌کند و از سوی دیگر تحریم‌های زیادی علیه این کشور از سوی اروپا و آمریکا وضع شده است. در سوی دیگر شاهد درگیری‌های قومی و همچنین تهدیدات امنیتی و نظامی هستیم.

وی ادامه داد: روز گذشته بود که شاهد شروع اصطکاک نظامی میان رژیم صهیونیستی و لبنان بودیم و به نظر می‌رسد در پشت پرده، سناریوی خطرناکی را کلید زده‌اند. از منظر دیگر ساختار سیاسی لبنان همچنان با مشکل روبه‌رو است و دولت در این کشور وجود ندارد و این خود می‌تواند موجب بروز مشکلات دیگر شود. بر این اساس بسیاری معتقدند که دلیل اصلی این آشفتگی انفجار بندر بیروت بوده اما من معتقدم که این تحلیل تا حدودی غلط است. به نظرم ریشه اصلی مشکلات فعلی لبنان در محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مسائل دیگری است که یکی از آنها سهم‌خواهی‌های داخلی است و دیگری دخالت کشورهای خارجی به حساب می‌آید. نباید از یاد برد که انفجار بندر بیروت به نوعی توانست سقوط دولت را تسهیل کند؛ چراکه تخریب این انفجار و همچنین پیامدهای منفی پس از آن به حدی بود که دولت وقت به رهبری حسان دیاب کنار زده شد و در نهایت سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر مکلف معرفی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: متاسفانه حریری هم نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت، اوضاع لبنان را درست کند و به همین دلیل شاهد کناره‌گیری او بودیم؛ اینکه چرا حریری پس از ۱۱ ماه جای خود را به نجیب میقاتی داد، مولفه‌های بسیار زیادی دارد اما واقعیت این است که انفجار بندر بیروت در اصل تسهیل کننده سقوط دولت وقت بود و تاکنون هم پیامدهای آن آشکار است. متاسفانه پیگیری این پرونده و محاکمه عاملان آن هم چندان مثبت نبوده و همین مسئله موجب شده تا اقتدار ساختار قضایی و امنیتی لبنان زیر سوال برود. در این میان باید توجه کرد که جامعه لبنان بر اساس پیمان طائف در یک شرایط تقسیم سه‌گانه قدرت قرار دارد و همین مسئله موجب شده تا اوضاع بیش از گذشته بحرانی شود. لذا اینکه چه زمانی وضعیت لبنان درست می‌شود واقعاً مشخص نیست و حتی نمی‌توان تحلیل دقیقی ارائه داد به همین دلیل معتقدم اوضاع در این کشور به خصوص پس از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مرز لبنان به شدت پیچیده‌تر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم اوضاع پس از حملات روز گذشته پیچیده‌تر می‌شود به این دلیل است که در داخل لبنان دولت قدرتمند وجود ندارد و از سوی دیگر فشار اقتصادی بر مردم بیش از حد افزایش پیدا کرده و حالا درگیری خارجی می‌تواند اوضاع این کشور را به شدت وخیم کند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که فشار اروپا و آمریکا بر ساختار سیاسی و اقتصادی لبنان به علاوه اعمال تحریم‌های چند لایه می‌تواند اوضاع را بیشتر بحرانی کند. تا به اینجای کار هم به نظر می‌رسد که اوضاع از کنترل خارج شده و به همین دلیل وضعیت فعلی را نمی‌توان یک روند مثبت ارزیابی کرد و حتی احتمال دارد اوضاع و احوال از این هم بدتر شود. لذا برآیند تحلیل‌ها نشان می‌دهد که لبنان پس از گذشت یک سال نه تنها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده، بلکه شاهد تعمیق بحران هستیم که به نظر ادامه هم خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز