خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف تغییر ماموریت ائتلاف ضدداعش تزریق بحران به بغداد است/برخی‌ به دنبال حضور حزب بعث در انتخابات پارلمانی عراق هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۱۸۸

تحلیلگر عراقی گفت: آمریکایی‌ها با تغییر ماهیت ماموریت خود در عراق می‌خواهند هزینه‌های امنیتی را بر دوش بغداد بیندازند.

«محمد الحکیم» تحلیلگر عراقی در تشریح دلایل و پیامدهای تغییر ماهیت ماموریت‌ نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به تحولات سیاسی و میدانی عراق به این نتیجه می‌رسیم که فضای فعلی این کشور متشنج و تا حدودی مبهم است؛ چراکه از یک سو مساله برگزاری انتخابات پارلمانی مطرح است و از جهتی دیگر هم رویدادهای امنیتی در حال شدت گرفتن است. در مورد انتخابات باید بگویم که بسیاری معتقدند مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی عراق در انتخابات پیش‌رو شانس پیروزی ندارد و برخی دیگر این تحلیل را نادرست می‌دانند. بر اساس برخی از داده‌های موجود، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر به دنبال حمایت از مصطفی الکاظمی در انتخابات آتی است که این حمایت فعلاً در پشت پرده جریان دارد. به همین دلیل برخی معتقدند که احتمال دارد الکاظمی در مقام خود ابقا شود.

وی ادامه داد: از منظری دیگر تحلیل‌ها نشان می‌دهد که کردها و اهل تسنن هم به دنبال حمایت از الکاظمی در انتخابات آتی هستند، اما در طیف شیعیان دو جبهه حضور دارد که نظراتشان با یکدیگر متفاوت است. طیف اول که به نوعی مخالف الکاظمی شناخته می‌شوند و منتسب به دولت القانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری هستند که خواهان ابقای وی در سمت نخست وزیری نیستند. اما مابقی طیف‌ها با الکاظمی موافقند و احتمال دارد در روزهای آینده تحرکات زیادی را در حوزه سیاست داخلی عراق شاهد باشیم. در همین راستا چند روز پیش خبری مخابره شده و در آن اعلام شده که فرستاده سازمان ملل به عراق درخواست استعفای الکاظمی را داده که به نظر این خبر دروغ است. از سوی دیگر گفته می‌شود نماینده سازمان ملل در عراق به طرفیت از برخی کشورهای عربی و ایالات متحده به همسایگان اطراف عراق سفر کرده و خواستار ورود حزب بعث به انتخابات پارلمانی عراق شده است.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: گفته می‌شود که نماینده سازمان ملل در عراق به دنبال آن است تا حزب بعث بتواند نماینده خود را در انتخابات داشته باشد اما بر این موضوع تاکید کرده که ساختار و رفتار حزب بعث نباید همانند دوران صدام باشد و در نهایت آنها یک حزب بعث متعادل را خواهان هستند که به هر ترتیبی، این موضوع می‌تواند برای بغداد خطرناک باشد. بدون تردید این سناریو با مخالفت جدی روبرو خواهد بود اما مساله اینجاست که در میانِ چنین تحولات سیاسی، شاهد آن هستیم که ایالات متحده در حال اجرای یک سناریوی جدید در عراق است. واقعیت این است که آمریکایی‌ها طی چند ماه و چند سال اخیر ضربات زیادی در عراق خوردند که به نظرم آنرا باید نوعی هشدار دانست. آنها از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون هفت تریلیون دلار در عراق هزینه کردند اما متحمل ضربات سنگینی شدند

حکیم افزود: به یاد داریم که در زمان نخست وزیری نوری المالکی، پس از آنکه توافق امنیتی بغداد - واشنگتن امضا شد، آمریکا دست بالا را در اختیار داشت و اتفاقاً در همان سال، یعنی ۲۰۱۱ میلادی ساخت و تولد داعش را در دستور کار گذاشتند. در همان موقع که داعش در عراق ظهور کرد، نوری مالکی دیداری با باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا داشت و از او برای مقابله با این جریان تروریستی درخواست چند فروند جنگنده اف ۱۵ و اف ۱۶ کرده بود. آمریکایی‌ها در پاسخ به آن اعلام کردند که اگر این جنگنده‌ها به بغداد تحویل داده شود، ممکن است به رژیم صهیونیستی یا اقلیم کردستان حمله کنند که نوری المالکی واکنش بسیار تندی نسبت به این مواضع اتخاذ کرد. حالا هم مجدداً می‌بینیم که آمریکایی‌ها به دنبال تغییر در ماموریت خود در چارچوب ائتلاف ضد داعش هستند. تا جایی که اخیراً فرمانده ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از تغییر ماهیت ماموریت این تشکیلات از فعالیت‌های نظامی به پشتیبانی و آ‌موزشی خبر داد.

وی گفت: بر همین اساس معتقدم نه تنها خروج آمریکایی‌ها از عراق کامل نخواهد شد، بلکه آنها به دلیل هزینه‌هایی که طی سال‌های قبل انجام دادند حالا به دنبال تغییر ماهیت خود در عراق هستند. از سوی دیگر تغییر ماهیت ماموریت ائتلاف ضد داعش را باید به نوعی یک سناریوی جدید برای ساکت کردن گروه‌های مخالف در عراق دانست. آنها به دنبال این هستند که در سایه بایستند و تمام بحران‌ها را متوجه دولت و سایر گروه‌ها کنند تا از زیر فشار موجود خارج شوند. آمریکایی‌ها بارها اعلام کردند که حکومت عراق از آنها خواسته است تا در این کشور بمانند؛ دلیلشان هم این است که دولت عراق برآمده از پارلمانی است که مردم آنرا انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل حضور خودشان در عراق را قانونی می‌دانند.

حکیم در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که در این بین باید مدنظر قرار بگیرد این است که دولت در پشت صحنه با آمریکا روابط مورد نظرش را پیش می‌برد اما در تلویزیون و تریبون‌ها به نوعی صحبت می‌کنند که نشان می‌دهد طرف مردم قرار دارند. این دقیقاً همان دوگانگی است که در عراق حکم‌فرما شده و مشکلات زیادی به وجود آورده است. بر این اساس معتقدم تغییر ماموریت آمریکایی‌ها در عراق اساساً یک سناریوی فریب است تا در وهله اول تمام بار مسئولیت‌های امنیتی و خروجی‌های منفی آنرا بر دوش دولت و سایر نیروهای مسلح بگذارند و از سوی دیگر تهدیدها را یک خط در میان پاسخ دهند تا حاکمیت عراق با مشکل مواجه شود. نکته آخر این است که اگر آمریکایی‌ها منافعشان به خطر بیفتد دست به هر کاری می‌زنند و حتی احتمال دارد که آنها خلق مجدد یک گروه تروریستی جدید در منطقه را کلید بزنند تا حضور خودشان را مجدداً تثبیت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز