خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تغییر ریاست موساد بعد از جنگ ۱۱ روزه غزه/ امکان‌سنجی انتصاب «یوسی کوهن» به عنوان رهبر حزب لیکود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۱۹۸

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در طی سال‌های گذشته روسای موساد نتوانستند در حیات گروه‌های مقاومت اخلال ایجاد کنند و به همین دلیل رئیس قبلی هم به علت عدم حصول دستاورد در جنگ اخیر کنار گذاشته شد.

«مرتضی امانی» رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در تشریح دلایل برکناری رئیس موساد در پی شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۱ روز غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حدود سه روز پس از اعلام و اجرای آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی شاهد آن بودیم که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اقدام به تغییر رئیس موساد کرد. بر اساس اخباری که از تل‌آویو منتشر شده است، نخست‌وزیر این رژیم یوسی کوهن را که تا چند روز پیش رئیس موساد بود، کنار گذاشت و دیوید بارنیا، معاون کوهن را به عنوان رئیس جدید موساد معرفی کرد. در این میان باید توجه داشت به‌رغم اینکه روابط کوهن و نتانیاهو بسیار خوب و نزدیک بود این تغییر باعث شد تا توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه اسرائیل به تل‌آویو جلب شود. اما بسیاری دیگر معتقدند این تغییرات در سال گذشته میلادی انجام شده و به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی فاقد کابینه مستقر است، حالا خبر آن رسانه‌ای شد.

وی ادامه داد: برخی دیگر هم معتقدند دادستان کل اسرائیل با تغییرات مذکور مخالف بوده اما در نهایت به هر ترتیب شاهد چنین جابه‌جایی مهمی پس از جنگ ۱۱ روزه غزه بودیم. این تغییرات نشان می‌دهد که رقابت‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین بحران حاکمیت به شدت عمیق است که ریشه در عدم تشکیل کابینه دارد. دلیل دیگری هم که می‌تواند در این میان مطرح شود این است که اساساً حکومت‌ها و رژیم‌های سیاسی، سلسله اهداف مشخصی برای خود مد نظر قرار می‌دهند که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی مجری پیاده‌سازی و محقق شدن آنها هستند. اگر بپذیریم که یکی از مسئولیت‌های موساد از بدو تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی تاکنون اخلال در حیات و عملکرد مقاومت فلسطین و لبنان بوده است، می‌توانیم به خوبی بفهمیم که چرا یوسی کوهن از سوی نتانیاهو کنار گذاشته شد. شاکله سیاسی اسرائیل معیار موفقیت را ارزیابی و تحقق اهداف کلان می‌داند اما پس از جنگ اخیر صراحتاً می‌بینیم که مقامات امنیتی و نظامی این رژیم اعلام می‌کنند که دستاورد خاصی از سمت موساد برای اسرائیل رقم نخورده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که شکست اسرائیل در جنگ ۱۱ روزه تماماً به موساد مربوط نمی‌شود اما به دلیل اینکه این نهاد نوک هرم ساختار امنیتی اسرائیل قرار دارد، تمام انتقادها متوجه آن خواهد شد. اگر کمی به عقب برگردیم می‌بینیم که از زمان جنگ ۱۶ روزه در سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون، حدود پنج نفر ریاست موساد را به عهده داشتند. در این مدت جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه و سایر تنش‌ها میان اسرائیل با فلسطین و لبنان به وقوع پیوست و ارزیابی جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی این است که مقاومت توانسته برد موشک‌های خود را از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر افزایش دهد. شاید این اعداد و ارقام برای بسیاری از تحلیلگران و مخاطبان مهم نباشد اما افزایش برد موشک‌ها و همچنین میزان دقت و وزن آنها یکی از موضوعاتی است که کارشناسان نظامی اسرائیل به شدت روی آن حساس هستند؛ چراکه در جنگ ۳۳ روزه همین راکت‌ها و موشک‌ها بودند که تانک پیشرفته مرکاوا را هدف قرار دادند.

امانی افزود: این مولفه‌ها نشان می‌دهد که هر پنج رئیس موساد طی سال‌های گذشته نتوانستند قدرت مقاومت را کاهش دهند. از سوی دیگر موفقیت‌های میدانی هم بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه شاکله سیاسی رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر به نوعی از درون با خلل جدی روبه‌رو شد. از منظر سیاسی هم باید دانست که دستاورد مقاومت این بود که از یک سو توانست با شروع درگیری‌ها در غزه، بیت‌المقدس را آرام کند که همین موضوع موجب کاهش فشار بر فلسطینی‌های ساکن قدس شرقی شد. موضوع مهم دیگری که پس از کنار گذاشته شدن کوهن مطرح شده این است که عده‌ای معتقدند او برای جانشینی نتانیاهو در حزب لیکود آماده می‌شود که به نظرم این  تحلیل درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که آخرین برگ پرونده یوسی کوهن شکست در جنگ ۱۱ روزه بوده است و فکر نمی‌کنم که اعضای حزب لیکود و سایر مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بخواهند که او با این شکست به عنوان نخست وزیر یا حتی جایگزین نتانیاهو در حزب لیکود معرفی شود. حتی به باور من، حامیان اسرائیل در خارج هم از آمدن شخصی مانند یوسی کوهن به عنوان نخست‌وزیر و جایگزین نتانیاهو حمایت نخواهند کرد. بنابراین کنار گذاشته شدن وی از موساد و آوردنش به ساختار سیاسی این رژیم صرفاً یک امر مردود است و فکر نمی‌کنم سایر اعضای حزب لیکود هم با این موضوع موافقت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز