خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات جهان در سال ۱۳۹۹/ پرونده دهم: سیاست داخلی آمریکا

فرار ترامپ از دو استیضاح/ فتح کاخ‌سفید توسط دموکرات‌ها/ کابوس کنگره/ محاصره اقتصاد آمریکا توسط کرونا/ خیزش علیه نژادپرستی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۶۱۶

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگرچه کم فروغ شدن چراغ اقتصاد آمریکا و به راه افتادن جنبش اعتراضی سیاهان در سال گذشته مهم بود اما واقعیت این است که باخت کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات و حمله به کنگره آمریکا مهمترین رویدادها بودند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس ارشد مسائل آمریکا در تشریح مهمترین وقایع سیاست داخلی آمریکا در سال ۱۳۹۹در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در سال گذشته سیاست داخلی ایالات متحده در قالب چندین محور مهم قابلیت تحلیل دارد. ماجرای استیضاح «دونالد ترامپ» که توسط دموکرات‌ها کلید خورده بود ولی در بهمن ماه ۱۳۹۸ با تبرئه وی روبرو شد، به سرتیتر تمام رسانه‌های دنیا تبدیل شد اما در سال ۱۳۹۹ تبعات این استیضاح نه تنها دموکرات‌ها را رها نکرد بلکه آنها را به سیبل جمهوریخواهان تبدیل کرد. آنها با استناد به اظهارات شهود و اسناد موجود، اعلام کردند که ترامپ از قدرت سوء استفاده کرده است و همین مساله بحث استیضاح وی را سرعت بخشید. در نهایت مجلس سنا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را داشتند، ترامپ را تبرئه کرد و او در کاخ سفید باقی ماند.

محاصره ترامپ توسط کرونا

وی ادامه داد: پاندمی کرونا و تبعات انسانی و اقتصادی این ویروس مرگبار در ایالات متحده دومین اتفاق مهم در سال ۱۳۹۹ به شمار می‌آید که به نوعی دولت او را با واژگونی روبرو کرد. ترامپ و تیمش سعی کردند با پنهانکاری، وحشت عمومی را تا حدودی آرام کنند اما اخبار، تصاویر و ویدئوهایی که توسط رسانه‌ها منتشر شد، کار را به جایی رساند که بهار سال گذشته انتقادها به وی در مورد مقابله با این ویروس افزایش پیدا کرد. در تابستان ما شاهد آن بودیم که اوج بحران کرونا در دو حوزه سلامت و بیکاری ترامپ را به شدت تحت انتقادهای گسترده قرار داد و بسیاری معتقدند که حتی ادامه این روند و انتقادها از وی بر سر مساله مدیریت کرونا موجب باخت او در انتخابات سوم نوامبر شد؛ به عبارتی دیگر رئیس جمهوری یکجانبه‌گرای ایالات متحده از همین ناحیه مورد ضربه قرار گرفت و نتوانست آنگونه که انتظار داشت در دور دوم انتخابات پیروز شود.

نژادپرستی و شکست در انتخابات  

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوع دیگر که انتقادهای زیادی را به ترامپ وارد کرد، بحث مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست در ایالات متحده توسط پلیس این کشور بود. مرگ او موجب به راه افتادن تظاهرات گسترده و در نهایت رخ دادن درگیری‌های بی‌سابقه در این کشور شد که این موضوع هم در تابستان ۱۳۹۹ به اوج خود رسید. تنش‌ها در آمریکا با به راه افتادن «جنبش جان سیاهان اهمیت دارد»، به نوعی باعث شد تا دونالد ترامپ با مشکلات عدیده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ میلادی مواجه شود. بر این اساس معتقدم که چهار علت باعث شد تا ترامپ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مغلوب شود که به نظرم باخت او را باید مهمترین رویداد سال ۲۰۲۰ میلادی دانست؛ نخست بحث کرونا و ابعاد مختلف آن اعم از آسیب جامعه در خاک ابرقدرت دنیا بود.

وی افزود: دلیل دوم باخت ترامپ سوء مدیریت و عدم وجود فرماندهی واحد برای حفظ اقتصاد این کشور در زمان پاندمی کرونا به حساب می‌آید. سوم، فریبکاری ترامپ و امیدهای واهی او به حفظ وضعیت اقتصادی کشور که نارضایتی‌های گسترده را به وجود آورد و در نهایت موضوع چهارم، نارضایتی دولت پنهان آمریکا از ترامپ بود که شامل نظامیان، جامعه اطلاعاتی و رسانه‌های این کشور است. توجه داشته باشید که نژادپرستی در آمریکا طی سال اخیر و موضوع برخورد با سیاهپوستان توسط پلیس این کشور به نوعی در دو تا سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده و موجب خراب شدن وجهه آمریکا و بالاخص ترامپ و جمهوری‌خواهان شد. معتقدم در سال گذشته میلادی ما شاهد یک دوقطبی به شدت قوی در ایالات متحده بودیم و خشم پنهان در جامعه این کشور به مانند یک آتشفشان بیرون ریخت و اوضاع را بر ضد ترامپ رقم زد. از سوی دیگر، توجه داشته باشید که در این مدت هدایت افکار عمومی از دست رسانه‌ها خارج شده بود اما به هر ترتیب اتفاق‌هایی که در عرصه اجتماعی و سیاست‌های داخلی آمریکا رخ داد در زمان بیل کلینتون یا بوش پسر به هیچ وجه نمایان و ظاهر نشد.

ساختارشکنی و استیضاح دوم

ابوالفتح خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که در سال گذشته و تا قبل از تحلیف جو بایدن به اشکال مختلف رخ عیان کرد، سر باز زدن ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات سوم نوامبر آمریکا است. او معتقد بود که در انتخابات تقلب شده و به دنبال آن بود تا اوضاع و احوال کشور را به هم بریزد، اما به هر ترتیب انتقال قدرت در آمریکا روز ۲۰ ژانویه انجام شد ولی قبل از آن در ششم ژانویه اتفاقی رخ داد که تا همین امروز رقبا و همچنین هم‌حزبی‌های ترامپ به شدت از او انتقاد کرده‌اند. در ششم ژانویه یکباره طرفداران ترامپ که با تحریک او جلوی کنگره آمریکا صف کشیده بودند، با هجوم به درهای ساختمان کنگره آمریکا وارد این نهاد قانونگذاری شدند که تمام دنیا به نوعی در شوک فرو رفتند. این اقدام طرفداران ترامپ به حدی برای دموکراسی آمریکایی ضرر آفرید که هم‌حزبی‌های وی هم نتوانست این اقدام او را توجیه کنند و در نهایت برای بار دوم، استیضاح وی مورد رای‌گیری قرار گرفت که باز هم رأی نیاورد.

وی در پایان گفت: این اقدامات او در حالی انجام شد که ترامپ همچنان به دنبال آن است تا بتواند هرازچندگاهی با خودنمایی خود را به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل کند ولی همانگونه که چندی پیش اعلام کرد، قصد تاسیس حزب جدید ندارد. برای ترامپ کارنامه پرافتخار، بسیار ارزشمند بود ولی اتفاق‌هایی که رخ داد به نظرم وجهه او را دستخوش تغییر داد اما فراموش نباید کرد که او همچنان پایگاه اجتماعی خود را دارد. از سوی دیگر با آمدن بایدن بسیاری امیدوار هستند که اوضاع در داخل ایالات متحده آرام شود اما اخیراً دیدیم که ترامپ با لحن تمسخرآمیز به سیاست دموکرات‌های کاخ سفید حمله‌ور شد و راهبرد آنها در مورد مهاجرت از مرزهای جنوبی به داخل آمریکا و همچنین توقف دیوارکشی در مرز با مکزیک را به باد انتقاد گرفت. بر این اساس در سال گذشته عرصه سیاست داخلی ایالات متحده ملتهب‌ترین روزهای خود طی چند دهه گذشته را تجربه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز