خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

امکان‌سنجی پایان حیات سیاسی «بن‌سلمان» در کوتاه مدت/ سناریوی تیم بایدن برای مهره‌چینی در ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۴۳۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: ساختار قبیله‌ای عربستان برای آمریکا سودهای سرشار طی چند دهه اخیر به همراه داشته و به همین دلیل فکر نمی‌کنم نظام پارلمانی در ریاض برپا شود.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتشار اخباری در مورد انحلال قریب‌الوقوع مجلس شورای عربستان و پایان حیات سیاسی ولیعهد این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های رئیس جمهوری جدید آمریکا نسبت به غرب‌ آسیا و حاشیه خلیج فارس، چندی است که ما شاهد به راه افتادن موج جدیدی از اخبار در مورد احتمال کودتا در عربستان سعودی و کنار گذشتن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در رسانه‌های دنیا هستیم. به عنوان مثال اخیراً رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که یکی از مخالفان خاندان آل سعود اسنادی مربوط به برکناری قریب الوقوع ولیعهد این کشور و پایان آینده سیاسی منتشر کرده است و حتی از سویی اعلام شده که قرار است مجلس شورای عربستان منحل و نظامی پارلمانی در این کشور بر روی کار ‌بیاید. این خبرها مشخص نیست که تا چه حد قابل اطمینان است و تا چه میزان صحت دارد اما آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد، سناریویی است که در پس این مسائل وجود دارد.

وی ادامه دارد: خبرسازی‌های فعلی و اسناد و اخباری که در این چند روز علیه عربستان و ولیعهد این کشور منتشر شده است، به خوبی نشان می‌دهد که رسانه‌ها با آمدن بایدن در حال هدایت افکار عمومی هستند اما واقعیت این است برخی از خبرها صرفاً برای ایجاد فضای وحشت علیه بن‌سلمان طراحی شده است. اینکه گفته می‌شود قرار است مجلس شورای عربستان منحل شود و نظام پارلمانی در عربستان به روی کار بیاید، نشان می‌دهد که برخی رسانه‌‌ها اطلاع دقیقی از ساختار عربستان ندارند و معتقدم که این اتفاق اگر هم قرار باشد رخ دهد، باید آن را ۵۰ – ۵۰ بدانیم. از منظری دیگر باید توجه داشت که آمریکایی‌ها در حال چپاول عربستان سعودی از سال‌ها پیش تاکنون هستند و اگر قرار باشد نظام طایفه‌ای در این کشور از بین برود، بدون شک منافع آنها به هم خواهد خورد. آنها طی این سال‌ها از اختلاف میان شاهزاده‌ها و خانواده‌های سعودی به نفع خود استفاده کرده‌اند و به همین دلیل فکر می‌کنم موضوع تشکیل نظام پارلمانی کمی دور از ذهن و حتی کذب باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در یکی دیگر از همین اخبار گفته شده که قرار است شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» به جای بن‌سلمان بر سرکار بیاید و ولیعهد سعودی شود. این خبر هم به نوعی از همان دسته داده‌هایی است که باید دید کدام جریان عربستان سعی در انتشارش داشته‌اند. هیچ شکی وجود ندارد که بن‌سلمان خسارات زیادی را به عربستان تحمیل کرده است که بخشی از این هزینه‌ها سیاسی و بخشی دیگر رسانه‌ای بود تا بتواند خود را در افکار عمومی یک چهره مثبت جلوه دهد. از سوی دیگر باید توجهه داشت که هم‌اکنون عربستان با ۳۰۰ میلیارد ریال کسری بودجه روبه‌رو است و این دقیقاً همان هزینه‌ای است که بن سلمان روی دست ریاض گذاشته است. این مولفه‌ها باعث شده تا تمام مهره‌های ریز و درشت در خاندان سعودی در ترس به سر ببرند. لذا با این وضعیت حتی یاگر یک گزینه بهتر از بن سلمان به روی کار بیاید، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تا سایه ترس را برسر آل سعودی حفظ کنند.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا رئیس‌جمهوری فرانسه برای عقب نماندن از چپاول سرمایه‌ها، ذخایر انرژی و پترودلارهای عربستان به کمک این حکومت آمده و اعلام کرده است که عربستان باید در گفت‌وگو‌های آینده برجامی حضور داشته باشد. فارغ از اینکه موضوع فعلی تا چه حد قابلیت عملیاتی شدن دارد ولی به خوبی نشان می‌دهد فرانسه و اروپایی‌ها حمایت از حکومت فعلی و شخص محمدبن سلمان برای تداوم حاکمیت در سرزمین حجاز را در دستور کار گذاشته‌اند تا بتوانند منافع خود را تامین کنند. این رخدادها نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها در حال مهره‌چینی در ریاض به نفع خود هستند. آنها می‌خواهند افرادی مانند «محمدبن نایف» را روی کار بیاورند اما بن سلمان طی چهار سال گذشته بلایی بر سر شاهزادهای سعودی آورده که فکر نمی‌کنم به این زودی تغییراتی در عربستان رخ دهد. بنابراین اگر قرار باشد بن سلمان را به زیر بکشند، فکر نمی‌کنم که بایدن و تیم او بتوانند در دو سال آینده چنین اقدامی را عملیاتی کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز