خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

راهبرد رئیس جدید موساد تهاجمی خواهد بود/ احتمال افزایش ترورها در منطقه/ حضور کوهن در انتخابات بعید نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۶۰۴

کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل گفت: تنش جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب آبی -سفید به دلیل تک‌روی نخست‌وزیر و عدم اطلاع‌رسانی درباره انتخاب رئیس جدید موساد بود که در گذشته مسبوق به سابقه است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل در تشریح دلایل اختلاف‌ میان بنی‌ گانتز و بنیامین نتانیاهو برسر انتخاب رئیس جدید موساد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد تعیین رئیس جدید موساد توسط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید توجه داشته باشید که نتانیاهو در خصوص این موضوع، اختیار تام دارد اما بر اساس نوع ائتلافی که میان گانتز و نتانیاهو وجود دارد، او باید مسائل اینچنینی را با شریک سیاسی‌اش در میان بگذارد؛ چراکه گانتز نخست‌وزیر بعدی اسرائیل خواهد بود و چون رئیس موساد پرونده‌های حساس را پیگیری می‌کند او هم باید در جریان امور قرار می‌گرفت. بر این اساس اقدام نتانیاهو و عدم اطلاع‌رسانی درباره انتخاب رئیس جدید موساد از سوی او به بنی گانتز، یک خطای سیاسی و حقوقی به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که نتانیاهو نه تنها در مورد انتخاب رئیس جدید موساد بلکه در مسأله تنظیم بودجه اسرائیل هم بدون اطلاع به گانتز، کار خود را جلو برد.

وی ادامه داد: در مورد سفر وی به شهر نئوم عربستان هم این عدم ‌اطلاع قابل مشاهده است و تمام مسائل مذکور نشان می‌دهد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اساساً یک شخصیت خودمحور و تک‌رو است که هیچ مشورتی با اطرافیانش نمی‌کند. مشابه انتقاد گانتز را می‌توان در اظهارات «گادی آیزنکوت» و همچنین «گابی اشکنازی» در مورد مسائل مختلف سیاسی و امنیتی مشاهده کرد. بر این اساس خودمحوری، یکی از ویژگی‌های نتانیاهو است و هر کسی هم که سد راهش شود، بلافاصله کمر به حذف او می‌بندد. در مورد انتصاب رئیس جدید موساد و کنار گذاشتن «یوسی کوهن» باید به این مساله توجه داشته باشیم که در اسرائیل یک مشکل وجود دارد و آن هم عدم وجودآیین‌نامه‌های دقیق و جزئی است. دوره ریاست موساد پنج ساله است و ریاست یوسی کوهن در این سازمان اطلاعاتی ماه آگوست سال جاری میلادی به پایان می‌رسید اما نتانیاهو با استفاده از اختیاراتش، شش ماه دیگر حضور وی در موساد را و به دلیل مفتوح بودن پرونده‌هایی مانند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و غیره تمدید کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اساساً در ساختار رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر می‌تواند با طرح مسائل مهم و با اهمیت در کابینه امنیتی اسرائیل، یک لایحه تصویب کند و در نهایت نفر مورد نظر را در جایگاه خود ابقا کند. بر این اساس کنار گذاشتن کوهن نشان‌دهنده اختلاف او و نتانیاهو نیست؛ بلکه شاهد بودیم در پرونده عادی‌سازی روابط با اعراب، نتانیاهو شخصاً از کوهن در توئیتر تشکر کرد. بسیاری بر این عقیده‌اند که کنار گذشتن کوهن هر آنقدر که قانونی است، می‌تواند حامل پیام‌های سیاسی هم باشد. بر این اساس آنها معتقدند که اگر کنست اسرائیل منحل شود و قرار بر برگزاری انتخابات مجدد برای چهارمین بار باشد، کوهن به عنوان فرد نزدیک به نتانیاهو وارد انتخابات خواهد شد اما مشخص نیست که از کدام حزب و چه زمانی وارد فرایند انتخابات آتی می‌‌شود. بر اساس سوابق موجود، روسای موساد عموماً وارد فعالیت سیاسی نمی‌شوند بلکه به عنوان مشاور یا معاون در ساختار پنهان سیاسی - امنیتی اسرائیل مشغول به کار می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد یوسی کوهن یک استثناء وجود دارد و آن، محبوبیت وی در افکار عمومی اسرائیل است و همین مسأله می‌تواند دلیلی بر ورود وی به ساختار سیاسی باشد. تمام این مسائل و همچنین اقدام‌های سیاسی - امنیتی که از سوی رژیم صهیونیستی در حال اجرا است، نشان می‌دهد که ما شاهد برخی از تحول‌ها در منطقه هستیم. به نظر می‌رسد با پایان دولت «دونالد ترامپ»، اسرائیل در حال سیاست‌گذاری تند و تیز خود در منطقه است اما مسأله اینجاست که رییس بعدی موساد همچنان نامعلوم است. در برخی از رسانه‌ها و اتاق‌های فکر اسرائیل از او با عنوان آقای «D» نام برده شده و هیچ مشخصاتی از او تا لحظه‌ای که مورد تأیید کمیته گلدبرگ (کمیته مشورتی برای تعیین کارمندان ارشد ایالتی) قرار بگیرد به رسانه‌ها درز نمی‌کند. برخی از منابع خبری اسرائیل اعلام کرده‌اند که قاطبه مسئولان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی با وی موافق هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد که سیاست رئیس جدید موساد یک راهبرد تهاجمی و هماهنگ با نتانیاهو و طیف راست‌گرای اسرائیل خواهد بود و به این دلیل احتمالاً شاهد افزایش ترورها در منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز