خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر مصری در گفت‌وگو با ایلنا:

مراکش مرتکب جنایت علیه آرمان فلسطین، قدس و اسلام شد/ مراکشی‌ها از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار خشمگین هستند/ واکنش عباس غیرقابل قبول بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۸۴۴

تحلیلگر مصری تاکید کرد که اقدام مراکش به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنایت بزرگی از سوی رژیم مراکش بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت که اکنون گریبان‌گیر بیشتر رژیم های عربی است.

«جمال زهران»، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره، رئیس انجمن علوم سیاسی جهان عرب و معاون دبیر مجمع عربی و اسلامی برای حمایت از راهکار مقاومت درباره اقدام مراکش به عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: معتقد هستم که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و ترک قدرت، مرتکب جنایت بزرگی شده است.

مراکش مرتکب جنایت علیه آرمان فلسطین، قدس و اسلام شده است

زهران در ادامه گفت: مراکش نیز که تحت فشار آمریکا دست به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی زده، مرتکب جنایت علیه آرمان فلسطین، قدس، اسلام و به طور کل جامعه عرب شده است. طبیعتا این مغرب بود که در سال ۱۹۷۷ میلادی راه را برای سفر «انور سادات» رئیس‌جمهوری اسبق مصر به قدس از طریق برگزاری دیدارهای فراوان در قصر «صخیرات» بین «حسن التهمی»، مشاور وقت سادات و «موشه ریون» جنایتکار صهیونست با نظارت «ملک حسن»، پادشاه وقت مراکش هموار کرد. به اعتقاد من بازگشت مجدد مراکش به عادی سازی روابط با اسرائیل جنایت بزرگی از سوی رژیم مراکش بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت که اکنون گریبان‌گیر بیشتر رژیم های عربی است. 

تاریخ بین اسرائیل و مراکش تاریخ سیاهی بوده است

وی درباره اظهارات «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش که مدعی شده این اعلام رسمی در واقع عادی‌سازی روابط نیست، گفت: من هرگز چنین ادعایی را قبول ندارم، زیرا این نوعی عادی‌سازی روابط است هر چند که وزیر خارجه مراکش بخواهد با زبان دیپلماسی آن را به نوعی دیگری توصیف کند و مثلا احیای ارتباط  با رژیم صهیونیستی بخواند که سالیان پیش در دفتر این رژیم در مراکش برقرار بوده است. این را بدانید که این دفتر متعلق به رژیم سابق در مراکش بوده و مثلا تصور کنید دفتری از نظام شاهنشاهی پهلوی در حال حاضر باقی مانده باشد. چنین چیزی امکان ندارد. برای مراکش نیز به همین صورت است. دفتر ارتباط با اسرائیل با فروپاشی نظام پادشاهی سابق از بین رفت. چنانکه پس از آن نیز مراکش نخستین کشوری بود که اجازه هجرت مستقیم یهود به سرزمین‌های اشغالی را صادر کرد. در واقع تاریخ بین اسرائیل و مراکش تاریخ سیاهی بوده است و حال سعی می کنند در قالب الفاظ و جملات آن را تغییر دهند. بنابراین هیچ توجیهی برای احیای روابط وجود ندارد و این جعل تاریخ است که ما آن را رد می‌کنیم.

به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی، دستاویز ترامپ برای فشار بر بایدن است

زهران درباره اعمال فشار آمریکا بر مراکش به بهانه به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر صحرای غربی گفت: ترامپ برای پیروزی در انتخابات هر چیزی را گرو گرفت. برقراری روابط کامل بین اسرائیل و مراکش هم از این دست بود. او مدعی شد که آبروی نظام مراکش را در مقابل ملت این کشور برای عادی‌سازی روابط به بهانه به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی می‌خرد. اما این ترفند، ملعبه‌ای بیش نبوده و اصلا آیا ترامپ در این زمینه تصمیم‌گیرنده است؟ خیر! سازمان ملل فعلا نمایندگی جبهه «پولیساریو» را پذیرفته و قرار است برای تعیین تکلیف آن همه‌پرسی اجرا کند. بنابراین به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر این منطقه دستاویزی بیش نبوده و ترامپ می‌خواهد با چنین اقدام‌هایی دولت آینده آمریکا را در بن‌بست قرار دهد. حتی روسیه رسما اعلام کرد که تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی مخالف با قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

مردم مراکش از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار خشمگین هستند

این تحلیلگر مصری گفت: مردم مراکش از اقدام نظام این کشور به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار خشمگین هستند. شما به نقطه نقطه جهان عرب نگاه کنید، کدام ملت است که از چنین خیانت و جنایتی خشمگین نباشد. ملت مصر بیشترین و شجاعانه‌ترین مخالفت را از لحظه نخست روابط بین سادات و اسرائیل از خود نشان داد. مردم مراکش هم به همین‌گونه به آرمان فلسطین و حمایت از مردم این کشور پایبند هستند.

رژیم‌های عربی که با اسرائیل روابط عادی برقرار می‌کنند، هیچ مشروعیتی از جانب ملت ندارند

وی تاکید کرد که ترامپ در همه جای منطقه خلیج‌فارس دنبال آتش‌افروزی است. اکنون هم می‌خواهد تنش بین مراکش و الجزایر را درباره صحرای غربی تشدید کند. رژیم‌های عربی که با اسرائیل روابط عادی برقرار می‌کنند، هیچ مشروعیتی از جانب ملت ندارند پس امضای آنها هم محدود به همان برگه خواهد بود و در نهایت آنها را به ورطه سقوط می‌کشاند. سرانجام نیز ملت‌های عرب، کشور فلسطین را از استعمار اسرائیل آزاد خواهند کرد و کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل خواهد شد. 

تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از اقدام مراکش مرتکب جنایت بزرگی شد

وی درباره واکنش تشکیلات خودگران فلسطین به عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: واکنشی که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات نشان داد، بسیار بد بود و من آن را محکوم می‌کنم. تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از اقدام مراکش مرتکب جنایت بزرگی شد. ما به آن یادآور می شویم که موضع خود را مشخص کند، چرا که مراکش ریاست اسرائیل بر قدس را پذیرفته است و ما باید خواستار تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز