خبرگزاری کار ایران

برای افزایش دستمزد:

اعتراض صنفی کارگران بنگلادش به خشونت کشیده شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۸۲

چکیده: «اوضاع به شدت بی‌ثبات است. پلیس برای متفرق کردن کارگران گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور به سوی آن‌ها شلیک کرده است.»

کارگران خشمگین بخش پوشاک در بنگلادش روز دوشنبه برای سومین روز پی در پی جاده‌های این کشور را مسدود کردند، کارخانه‌ها را به آتش کشیدند و با پلیس بنگلادش درگیر شدند. معترضان خواستار دریافت دستمزد دست کم ۱۰۰ دلار در ماه می‌باشند.

به گزارش دریافتی ایلنا، «عبدالباطن» رئیس پلیس منطقه صنعتی قاضی‌پور در نزدیکی داکا(پایتخت بنگلادش) که صد‌ها کارخانه در آنجا قرار دارند اعلام کرد: «بیش از ۲۰۰ هزار کارگر» به این تظاهرات جدید پیوسته‌اند.
مستافیروز رحمان معاون عبدالباطن نیز اعلام کرد حدود ۳۰۰ کارخانه که تولید کننده پوشاک برای شرکت‌های مهم غربی از جمله والمارت بوده‌اند به منظور جلوگیری از بروز خشونت روز دوشنبه تعطیل شدند زیرا کارگران خشمگین به کارخانه‌های فعال حمله کرده‌اند.
او گفت: «اوضاع به شدت بی‌ثبات است. پلیس برای متفرق کردن کارگران گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور به سوی آن‌ها شلیک کرده است.»
او افزود ده‌ها کارگر و چندین پلیس نیز زخمی شده‌اند.
صاحبان کارخانه‌هااعلام کردند تظاهرات روز دوشنبه دولت و مالکان کارخانه‌ها را مجبور کرد تا با پرداخت حقوق ماهانه سه هزار تاکا(۳۸ دلار) موافقت کنند.
کارگران بخش نساجی بنگلادش از جمله کارگران در سراسر جهان هستند که کمترین حقوق ماهانه را دریافت می‌کنند و اغلب تا ۸۰ ساعت در هفته در کارخانه‌هایی که در مقابل آتش سوزی و دیگر حوادثاسیب پذیر هستند، کار می‌کنند.
تظاهرات علیه دستمزد پایین، مزایا و شرایط کار در بنگلادش اغلب رخ می‌دهند اما از ماه آؤریل - زمانی که یک مجتمع تولید پوشاک فرو ریخت و سبب کشته شدن بیش از هزار و ۱۰۰ نفر شد - شدت یافته است.
شیامال موکرجی معاون پلیس داکا اعلام کرد در ساوار - منطقه‌ای که حادثه ماه آوریل در آنجا رخ داد به سبب درگیری معترضان با پلیس ده‌ها کارخانه تعطیل شده‌اند.

ریاض بن محمود معاون اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان پوشاک که نماینده چهار هزار و ۵۰۰ کارخانه است، اعلام کرد: «کارگران به کارخانه‌های ما حمله کردند و دست کم دو کارخانه را آتش زدند.»
این کشور جنوب شرق آسیا دومین صادر کننده پوشاک در جهان است و صادرات پوشاک ۸۰ درصد از درآمد صادراتی سالانه ۲۷۰ میلیادر دلاری این کشور را تشکیل می‌دهد.
در ماه ژوئن امسال دولت بنگلادش هیئتی را مسئول بازنگری در دستمزدهای کارگران کرد و اتحادیه‌ها نیز خواستار دریافت دستمزد ماهانه ۱۰۰ دلار شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، صاحبان کارخانه‌ها این درخواست را رد کردند و می‌گویند به سبب اوضاع بد اقتصادی تنها می‌توانند دستمزد‌ها را ۲۰ درصد افزایش دهند و به ۳۵ دلار در ماه افزایش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز