خبرگزاری کار ایران

صبح امروز انجام شد؛

دیدار صمیمانه هنرمندان با آیت‌الله صفائی‌بوشهری

صبح امروز و در آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی، جمعی از هنرمندان با نماینده ولی فقیه استان بوشهر دیدار کردند.

به گزارش ایلنا از بوشهر، در این دیدار صمیمانه که از جمله برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی بود و از سوی حوزه هنری استان بوشهر برگزار می‌شد از برگزیدگان مسابقه عکس موبایلی و کارگاه نقاشی فجر تقدیر و تجلیل شد.

نماینده ولی فقیه استان بوشهر، ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان شهید گفت: هنر در تاریخ حیات خود جایگاه بسیار مهمی در جامعه داشته است زیرا که هنر جذاب‌ترین و موثرترین شکل ارائه محتوا به جامعه هدف است.

آیت‌الله صفائی‌بوشهری با بیان این‌که هنر در تمامی رشته‌های خود چندین آیتم را دنبال می‌کند، افزود: هنر  مظهر و تجلی داشته‌ها و یافته‌های هنرمند است و به همین دلیل برای شناخت هنرمند باید ابتدا به اثر هنری وی نگاه کرد. اثر هنری هر هنرمند، نشان از نگاه و نوع اندیشه او دارد و می‌توان از این راه به تمامی زوایای شخصیتی یک هنرمند پی برد.

وی اثر هنری را نشانی از جهان‌بینی هنرمند دانسته و گفت: با نگاهی به قالب‌های شعری متوجه می‌شویم تا قبل از ظهور شعر نو، اشعار در قالب نظام‌مندی ارائه می‌شدند و بنابراین آنهائی که به شعر کهن علاقه‌مند هستند، نظام‌مندی خاصی در زندگی دارند. اما زمانی‌که شعر نیمایی ظهور کرد، جامعه به سمت شکست این نظام‌مندی حرکت کرد.

صفائی‌بوشهری ضمن تاکید بر نیاز جامعه به هنر افزود: هنرمند گاهی برای خواسته خود و گاهی برای برآورده‌کردن نیاز جامعه، هنر خود را ارائه می‌کند و از همین طریق نیز خود را ماندگار خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان، هنر را از زاویه دید محتوا در مجامع آکادمیک به سه نوع: هنر سکولار، هنر معاند و هنر متعهد یا آئینی تقسیم کرده و ادامه داد: هنر سکولار نسبت به عنصر دین، یک هنر خنثی بوده و آن را از دین جدا می‌کند و این هنر با هنر معاند تفاوت دارد زیرا که هنر معاند هنری است که اساسا با دین ضدیت داشته و بر همین اساس نیز خود را ارائه می‌کند. بسیاری از آثار هنری در قرن 19 و 20 که بر اساس اندیشه‌های نیهیلیسم و مارکسیسم خلق شدند از همین قسم بودند.

وی درباره هنر متعهد و آئینی نیز گفت: هنر دینی و متعهد از جهان‌بینی دینی و نگاه به ‌آخرت در جهت کمال و کرامت انسان اخذ شده است. هنری که در درون خود جاذبه عشق به خدا را داشته و با عنایت خدا به اوج می‌رسد. هنرمندانی که با این نوع نگاه دست به آفرینش آثار هنری می‌زنند، انسان‌هایی را که در چاه دنیا فروافتاده‌اند را به کرامت انسانی خود می‌رسانند. بنابراین، هنر متعهد آئینی جهت‌دار بوده و انسان را به سمت کمال خود صعود می‌دهد.

صفائی‌بوشهری در پایان، استان بوشهر را استانی ریشه‌دار در هنر آئینی خوانده و افزود: ما در استان بوشهر نیازمند سند چشم‌انداز احیا هنر آئینی هستیم و باید در این عرصه برنامه‌ریزی و به هنرمندان توجه ویژه نمود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم از هنرمندان شرکت‌کننده در مسابقه عکس موبایلی و ورکشاپ دهه مبارک فجر در سال گذشته تقدیر شد.

اسامی هنرمندان شرکت‌کننده در مسابقه عکس موبایلی:

  اختر شیخ‌زاده، حامد فکوری، حمیدرضا احمدی‌فر، روح‌الله حسینی، گوهر منعمی، مصطفی رضائی، مهرداد همتی، اسماعیل کارگر، حسین کارگر، سارا هژبرنژاد، سیده‌لیلا قاسمی‌زاده، شهریار نظری، طیبه آستانه، عباس زارعی، علی ایزدجو، مریم الهی، مهدی جلالی‌سروستانی، ندا روشن و زهرا بردخونی

اسامی هنرمندان شرکت‌کننده در ورکشاپ هنرهای تجسمی دهه فجر:

علی بهی‌پور، حسین کارگر، غلامرضا احمدزاده، یوسف اعتصامی‌زاده، عباس تارخ، محمدعلی نادری، عباس جمهیری، علی غریبی، فاطمه قنبری، پریسا کریمی، زهرا عالی‌زاده، سکینه منصو.ری، خاطره امیرزاده و نعیمه مظفری.

لازم به یادآوری است در پایان این مراسم، نمایشگاه هنرهای تجسمی که شامل دوازده اثر از دوازده هنرمند شرکت‌کننده در ورکشاب یوم‌الله 22 بهمن سال گذشته بود، توسط نماینده ولی فقیه استان بوشهر، آیت‌الله صفائی‌بوشهری افتتاح شد. این نمایشگاه تا پایان هفته هنر انقلاب در نگارخانه سوره حوزه هنری پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر : ۳۵۹۹۵۳