خبرگزاری کار ایران

جوابیه بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر به خبر دعوت نشدن سخنران بومی به کنگره رئیسعلی دلواری

پیرو انتشار خبری تحت عنوان «گاف بزرگ بنیاد ایرانشناسی بوشهر مبنی بر دعوت نکردن سخنران بومی به کنگره علمی رئیسعلی دلواری»، این بنیاد با ارسال جوابیه‌ای به خبرگزاری ایلنا دلایل این مساله را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا از بوشهر، متن جوابیه عینا به شرح زیر  است:

به استحضار می‌رساند که کنگره بزرگداشت یکصدمین سال شهادت رییسعلی دلواری با مدیریت استانداری بوشهر و همکاری بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر، اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی – تفریحی شهرداری بوشهر و حوزه هنری استان بوشهر در تاریخ 13 اسفند 1394 با شرکت حدود 500 نفر باشکوه در محل مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار گردید.

در این جلسه که با حضور جناب آقای دکتر جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر و جناب آقای دکتر سالاری استاندار محترم بوشهر، جناب آقای دکتر حقیقی معاون محترم سیاسی استانداری و جناب آقای دکتر زرین‌فر معاون محترم پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری برگزار گردید علاوه بر اینکه امام‌جمعه محترم بوشهر از برگزار کنندگان کنگره تقدیر کردند. پژوهشگران و استادان  بوشهری نیز حضوری پررنگ داشتند. ازجمله آقایان: دکتر عباس عاشوری نژاد، دکتر رضا دشتی، عبدالمجید زنگویی، دکتر احمد جولایی، سید علی موسوی نژاد، ماشالله عالی حسینی، و دکتر علیرضا خلیفه زاده. ضمناً بیشتر سخنرانان جلسه از پژوهشگران بوشهری بودند و تنها دو نفر از سخنرانان برجسته از خارج از استان داشتیم: جناب آقای دکتر محمد امیر شیخ نوری – استاد دانشگاه الزهراء تهران و جناب استاد موسی مطهری زاده از کازرون.

اهم اقدامات کنگره عبارت‌ بود از:

  1. چاپ کتاب:

 بوشهر؛ پانصد سال مقاومت علیه استعمار(633صفحه)، ویلهلم واسموس ترجمه از زبان آلمانی (360صفحه)، حاج سید محمدرضاکازرونی( 380 صفحه)، خلاصه مقالات کنگره( 26صفحه )،ویژه‌نامه و پوستر محمدرضا اصلاح بوشهری و جنگ نامه سید حسن شجاع.

  1. رونمایی از تابلو هنرمندانه نگارگری استاد مظلوم زاده و تمبر شهید رییسعلی دلواری با همکاری جناب آقای مهندس فروزانی مدیرکل میراث فرهنگی استان از دیگر اقدامات این نشست علمی بود.

و اما در پاسخ به اظهارات و نوشته های آقای جهانشیر یاراحمدی در پایگاه خبری ایلنا موارد زیر ضروری است که معروض می دارد:

  1. به سبب وجود پاره ای مشکلات، کنگره با حداقل امکانات مالی و تدارکاتی برگزار شد. درگیر بودن مدیریت کنگره( استانداری) در مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و جلو کشیدن روز برگزاری از بیستم اسفند به سیزدهم به منظور حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد که کنگره با شتاب و سرعت بیشتری برگزار شود. این امر موجب شد نواقصی در کارها پدید آید.
  2. شایسته و بجا بود که آقای یاراحمدی پیش یا حتی پس از برگزاری همایش با مسئول کمیته علمی در بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر تماس می‌گرفت و درصورتی‌که پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌یافت نظرات و انتقادات خود را علنی می‌کرد. گر چه روابط عمومی بنیاد  با وی تماس گرفته و پاسخی نگرفته اما علیرغم اعلام عمومی و خبر رسانه‌های انجام‌شده مشارالیه در جلسه حضور نداشتند.
  3. هرچند که در تمام کنگره‌ها هیئت‌علمی با توجه به مقدورات و محدودیت‌ها در دعوت کردن صاحبان مقاله برای ارائه و سخنرانی مختار است اما به سبب فشردگی برنامه‌ها و ناتمام ماندن برنامه صبح باعث شد چند مقاله خوانده نشود، بااین‌همه نام آقای یاراحمدی در برنامه ارائه‌دهندگان مقالات نوشته‌شده بود و حتی لوح تقدیری هم با امضای معاون محترم استاندار و دبیر کنگره جناب آقای دکتر حقیقی برای وی تهیه و امضاشده بود.
  4. آقای یاراحمدی همایش‌ را بسیار بسیار ناچیز و بی‌رمق خوانده است. اولا کسی که خود در جلسه حضور نیافته و از کم و کیف قضیه خبر نداشته چگونه به چنین قضاوتی رسیده است. ثانیا تایید و تشویق علاقه‌مندان و صاحب‌نظران که خستگی را از تن بدر کرده خلاف این را ثابت می‌کند. در این کنگره حضور جمعیت علاقمند آنچنان زیاد بود که عده ای در بیرون مجتمع ایستاده بودند.
  5. برخلاف نظر آقای یاراحمدی که برنامه‌ریزی مفصلی برای حضور میهمانان خارج از استان صورت گرفته باید به اطلاع برسانم که چند نفر از اساتید طراز اول کشور نتوانستند در کنگره حضور یابند و تنها 5 نفر از تهران شرکت کردند که سه تا از آن‌ها بوشهری بودند.
  6. با عنایت به آنچه معروض گردید و با توجه به اینکه وی در لیست ارائه‌دهندگان مقالات بوده و لوح تقدیر ایشان نیز امضاء شده بود، این امر به‌هیچ‌وجه به معنی نادیده گرفتن و یا بی‌احترامی به مشارالیه نبوده است لذا آوردن عنوان« گاف» برای مطالب خبرگزاری ایلنا سنخیتی با این موضوع نداشته است.

در پایان قضاوت درباره کم و کیف این کنگره که بیش از یکسال برای برگزاری آن تلاش و زحمت کشیده شد به وجدان های بیدار و آگاه محول می کنیم و پاداش خود را از خداوند سبحان می طلبیم که بهترین داور و پشتیبان است.

بمنه و کرمه

دکتر عبدالکریم مشایخی

مدیر بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و دبیر علمی کنگره

کد خبر : ۳۵۴۱۹۰