خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌نژاد مطرح کرد؛

پیشنهادات ۹ گانه برای تقویت بورس کالا به کمیسیون اقتصادی مجلس

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۱۶۹

دیدار صمیمانه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارکان بازار سرمایه عصر دیروز در محل بورس کالای ایران برگزار شد که طی این دیدار مدیرعامل بورس کالای ایران درخواست ها و پیشنهادات در زمینه تقویت شفافیت و تسهیل روندها در حوزه معاملات کالایی را به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد به عنوان اولین پیشنهاد از لزوم تصویب مشوق های قانونی مناسب جهت معاملات محصولات در بورس کالا سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به شفافیتی که با عرضه و معامله محصولات در بورس کالا ایجاد می شود، وجود مشوق های قانونی برای انجام معاملات محصولات مختلف در این بستر معاملاتی شفاف لازم به نظر می رسد.

وی در بیان دیگر پیشنهادات بورس کالا به این کمیسیون گفت: معاملات کالاها در خارج از بورس غیرشفاف بوده و علاوه بر اینکه در این معاملات هیچ ضابطه و قانون مشخصی وجود ندارد، هیچ سخت گیری خاصی هم نسبت به کیفیت کالاهای قابل معامله اعمال نمی شود؛ این در حالی است که در بورس کالا با وجود اینکه معاملات با رعایت استانداردهای مشخص برای هر کالا انجام می شود، سخت گیری هایی نیز بر معاملات اعمال می شود که برای حداکثر سازی شفافیت، تسهیل هر چه بیشتر معاملات کالاها در بورس کالا با حمایت های قانونی ضروری است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه هنوز برخی صنایع و گروه های کالایی محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند، پیشنهاد کرد، برنامه منظمی برای عرضه محصولات در بورس ارایه شود تا شاهد تعادل هر چه بیشتر بازارها باشیم.

سلطانی نژاد در پیشنهادی دیگر به توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا با حضور بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده سکه طلا که در بورس پیگیری می شود، کمک کرده تا سکه در بورس حضور فیزیکی داشته باشد تا معاملات کاغذی مبتنی بر این کالا به پشتوانه سکه طلا و با شفافیت انجام شود. مزیت این معاملات به گونه ای است که اگر معاملات سکه طلا شفاف شود، آمارهای واقعی از معاملات آن در دسترس خواهد بود و انجام این معاملات در بورس کالا از ناهنجاری هایی همچون احتمال آب کردن سکه و یا قاچاق آن که ممکن است بروز کند، جلوگیری به عمل می آورد.

سلطانی نژاد ادامه داد: در کنار توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا، پیشنهاد حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی در خصوص معاملات گواهی سپرده را داریم. همچنین افزون بر این، لازم به نظر می رسد تا مشوق های مالیاتی موجود را در جهت ترغیب عرضه کنندگان و خریداران به انجام معاملات در فضای شفاف بورس، افزایش دهیم.

وی همچنین با ارایه دو پیشنهاد که در تصمیم گیری ها از مکانیسم های بازار استفاده شود؛ اتصال سامانه های مالیات، حمل و نقل، جامع تجارت، انبارها و غیره به سامانه های بورس جهت رهگیری پس از معاملات را خواستار شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین پیشنهاد توسعه صندوق های کالایی را به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه کرد و گفت: صندوق های کالایی به جمع آوری منابع مالی برای حوزه کالایی و افزایش سرعت گردش نقدینگی در این حوزه کمک شایان توجهی می کنند؛ از این رو، قابلیت توسعه بیشتر برای این ابزار معاملاتی وجود دارد. مزیت صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا این است که این صندوق ها از نوع ETF هستند و واحدهای آن قابلیت معامله دارند.

شفافیت روزانه مبادلات کالای کشور

طی این دیدار، سلطانی نژاد گزارشی از عملکرد این مجموعه ارایه کرد و با بیان تاریخچه ای از راه اندازی این شرکت در بازار سرمایه گفت: این شرکت با ادغام بورس فلزات تهران و بورس کالای کشاورزی در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و کالاهای مختلفی از حوزه های کشاورزی، صنعتی و معدنی و نیز پتروشیمی و فرآورده های نفتی در آن پذیرش و قابل عرضه است.

حامد سلطانی نژاد افزود: در بازار مالی بورس کالای ایران نیز ابزارهای مختلفی برای تامین مالی شرکت های تولید کننده و خریداران ارایه کرده ایم که در کنار تامین مالی برای صنایع، شفافیت را برای مبادلات آنها به ارمغان می آورد.

وی تاکید کرد: از این جهت معاملات انجام شده در بورس کالا شفاف است که امکان تبادل اطلاعات بین بورس و سازمان های نظارتی و دستگاه های اجرایی اعم از سازمان امور مالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاه ها به صورت لحظه ای، به روز و روزانه وجود دارد و بورس این اطلاعات را به دستگاه های ذی ربط ارایه می کند؛ به عبارت بهتر به واسطه معامله کالاها در بورس کالا، گزارش مبادلات کالاهای کشور به طور روزانه شفاف می شود و در اختیار نهادهای مرتبط قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان در قالب ۲۰ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران مبادله شده است، گفت: در آماری قابل قبول، از سال ۸۶ تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون تن کالاها در بورس کالای ایران مبادله شده است که گستردگی حضور صنایع را نشان می دهد.

سلطانی نژاد افزود: در بازار محصولات کشاورزی بستر مناسبی فراهم شده تا با اجرای سیاست حمایتی قیمت تضمینی که امسال برای محصول ذرت در بورس کالا اجرایی شده، رضایت فعالان این بخش را به همراه داشته باشد؛ چراکه به کمک اجرای این سیاست در بورس، کشاورزان مطالبات خود را سریع تر دریافت می کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران به راه اندازی معاملات زعفران در بورس در قالب معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: در بازار مشتقه روزانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان زعفران در قالب قراردادهای آتی معامله می شود و از ابتدای راه اندازی این معاملات تاکنون معادل بیش از ۸۰۰ تن زعفران که حدودا معادل تولید ۲ سال کشور است، در قالب این قراردادها معامله شده است. معامله گواهی سپرده کالایی زعفران نیز این امکان را به کشاورزان داده که با تحویل محصول خود به انبارهای پذیرفته شده بورس و دریافت قبض انبار یا گواهی سپرده کالایی محصول خود را به قیمت روز در بازار بفروشند و زودتر به پول خود برسند؛ بطوریکه می توان گفت به کمک این معاملات بورس کالای ایران به مرجع قیمتی زعفران در کشور تبدیل شده است. ضمن اینکه سود اصلی حاصل از فروش محصول که پیش از راه اندازی بورس زعفران به جیب دلالان می رفت، به کمک بورس عاید خود کشاورزان زعفرانکار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز