خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کارگزاری بانک دی پیش بینی کرد:

رشد 200 درصدی بازار در نیمه دوم سال/ عملکرد چهار صنعت اصلی عامل رشد آتی

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۱۹۳

در حال حاضر دارایی های غیرمالی و فیزیکی ما تشکل لازم یا حتی وجاهت قانونی لازم را ندارد و به لحاظ محدودیت های نگهداری، جابجایی، نقل و انتقالات سکه و طلا ریسک بیشتری دارد، بازار سرمایه می تواند مقصد بهتری برای این نقدینگی به نسبت سایر مقاصد باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل کارگزاری بانک دی عنوان کرد: پول ورودی به بورس هوشمند است و نقدینگی هر روز بیشتر راه خود را به سمت بازار سرمایه باز خواهد کرد.

فردین آقابزرگی، در خصوص افزایش ورود نقدینگی به بورس طی چند هفته گذشته گفت: هر چند حجم معاملات به نسبت شروع این جهش رکوردساز افزایش پیدا کرده است، چنان چه سال پایه را برای بررسی شرایط فعلی بورس دو سال پیش در نظر بگیریم،با وجود کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز ،به تناسب درستی در مقایسه این دو مقوله نمی رسیم.

وی با اشاره به انتظار رشد در بازار سرمایه متناسب با رشد بازارهای موازی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از این رشد جامانده است، در حالی که در بازارهای موازی شاهد رشد حداقل 300 تا 400 درصدی  بوده ایم.

آقابزرگی با اشاره به تفاوت حجم نقدینگی فعلی با سال های گذشته افزود: اگر به طور مثال در سه سال گذشته حجم معاملات بین 500 تا 600 میلیون تومان بود،الان اگر روزانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان معامله می شد می توانستیم آن را به افزایش حجم معاملات تعبیر کنیم.بنابراین این افزایش هنوز اتفاق نیافتاده است، چون حجم نقدینگی ما در دو تا سه سال گذشته با اکنون تفاوت دارد.

افزایش جذابیت بورس به دلیل معرفی درست آن است

این کارگزار درباره دلایل گسیل نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس نیز گفت: به نظر من عمده ترین دلیلش شناسایی و معرفی بورس به عنوان یک بازار متشکل، قانونمند و نقدشونده است،در حالی که سایر بازارها از جمله بازار ارز ، طلا، مسکن و غیره، آن نقد شوندگی و وجاهت مورد نظر سرمایه گذاران را ندارند. به علاوه محدودیت های که در این بازارها وضع شده کار را برای سرمایه گذاران سخت و ریسک آورتر می کند.

وی درباره آسیب های نقدینگی حاصل از تحرک فعالان در سایر بازارها تصریح کرد: این نقدینگی که ماحصل کلیه سیاست های پولی و بانکی دولت ها در سنوات گذشته بوده است، به یک باره خود را نشان داد و باعث شد در حوزه تورمی مغایرتی که مردم احساس می کردند با آنچه گزارش می شد متفاوت باشد.

بازار سرمایه؛مقصد بعدی نقدی است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی برآورد درست از نقدینگی و برنامه ریزی فعالان بازار سرمایه برای جذب آن را روش موثر بهره وری اقتصادی خواند و تاکید کرد: انتظارات تورمی باعث می شود که علاقه مندی به صرف وجه نقد و تبدیل آن به دارایی از جمله دارایی های مالی افزایش یابد.در حال حاضر چون دارایی های غیرمالی و فیزیکی ما تشکل لازم و یا حتی وجاهت قانونی لازم را ندارد و به لحاظ محدودیت های نگهداری، جابجایی، نقل و انتقالات سکه و طلا ریسک بیشتری دارد، بازار سرمایه می تواند مقصد بهتری برای این نقدینگی به نسبت سایر مقاصد باشد.

وی با اشاره به رشد بازارهای موازی مانند ارز و تاثیر مستقیم این افزایش بر درآمد و سود و زیان شرکت ها خاطرنشان کرد: این رشد با یک تاخیر زمانی در سال پایه 97 باشد، با شدت بیشتری خود را نشان می دهد،در نتیجه فرصتی برای فعالان بازار ایجاد می شود که اگر از ابتدای شروع این حرکت به بازار سرمایه ورود پیدا کنند تا بهره مندی بیشتری از آن د اشته باشند.

آقابزرگی با اشاره به افزایش انگیزه سرمایه گذاران بورسی و به وجود آمدن رابطه مستقیم بین تورم و P/E نیز گفت: البته این شرایط دور از انتطار بود که شاخص صرف 6 ماه از سال 70 تا 80 درصد بازدهی ایجاد کند،البته با در نظر گرفتن رشد سایر بازارها هنوز به عقیده من رشد آن از کاهش ارزش پول جامانده است.

سرمایه گذاری های بورسی هوشمندانه و تابعی از متغییرهای تاثیرگذار است

فردین آقابزرگی در پاسخ به این سوال که «چقدر از این پول ها هوشمند وارد بازار می شود؟» نیز گفت: در شرایط فعلی هیجان در بازار وجود دارد؛ چراکه در حال حاضر شرکت هایی که P/E بالایی دارند و یا صنایعی که ممکن است حتی با افزایش نرخ ارز تولید آن ها با تهدید مواجه شود و بر ساختار سود و زیان آن ها تاثیر منفی بگذارد، مورد توجه هستند و روند افزایشی به خود گرفته اند.

وی ادامه داد: با همه این تفاسیر نمی توان گفت که سرمایه گذاران تنها به دنبال تبدیل ریال به سهام هستند؛چراکه شاهد منفی بودن یا رشد ضعیف برخی سهم ها نیز هستیم و با وجود قرار داشتن سهام برخی شرکت ها در سقف قیمتی سرمایه گذاران تمایل بیشتری به خرید آن دارند تا سهامی که در حال منفی خوردن هستند و به اصطلاح زمان ورود مناسب دارند.پس این سرمایه گذاری بی مهابا نیست و با تحلیل خاص و هوشمندی درجه بندی شده به سمت بازار می آید.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تصمیم گیری صاحبان نقدینگی در بازار سرمایه را بر اساس تابعی از عوامل مختلف دانست و عنوان کرد: این سرمایه گذاری تابعی از تغییرات کامودیتی، قیمت نفت و فلزات جهانی و اخبار داخلی مربوط به سهام است.اما نمی توان آن را نیز صد در صد هوشمند تلقی کرد.

بورس در انتظار رشد 200 درصدی با پیشتازی 4 صنعت اصلی است

آقا بزرگی ثابت بودن شرایط را لازمه پیش بینی بهتر بازار سرمایه برای نیمه دوم سال عنوان کرد و خاطر نشان کرد:به جرات می توان گفت شرایط اقتصادی موجود تحت تاثیر مسائل سیاسی نیز قرار دارد و چنان چه کوچکترین تحول اقتصادی و سیاسی رخ دهد، صورت مساله تغییر می کند و بازار سرمایه از آن  متاثر می شود،اما اگر به فرض ثابت بودن شرایط بخواهیم روند بازار سرمایه را پیش بینی کنیم،هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود که ناشی از عملکرد دولت ها و ساختار اقتصادی کشور در سنوات گذشته است،به تدریج راه خود را به سمت بازار سرمایه پیدا می کند و هر روز به حضور سرمایه گذاران و اشتیاق خرید در این بازار افزوده می شود.از این رو  دور از ذهن نخواهد بود که تا انتهای سال،حداقل رشد 200 درصدی را برای بورس متصور باشیم.

وی اقبال بیشتر در بازار سرمایه در نیمه دوم سال را به سمت 4 صنعت بزرگ وزن دار بورس دانست و افزود:همواره عمده صنایعی که مد نظر فعالان بازار است و در تحلیل های خود به آن ها توجه بیشتری نشان می دهند، صنایع پالایشگاهی،فلزات و کانه های فلزی و معدنی و پتروشیمی ها است. با توجه به وزن این صنایع در بازار سرمایه ، طبیعی است که رفتار آن ها تبدیل به حرکتی فراگیر خواهد شد و سایر صنایع و شرکت ها را نیز متاثر خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز