خبرگزاری کار ایران

با هدف تامین مالی دولت در طرح خرید تضمینی گندم صورت می گیرد؛

انتشار ۲۶۵۰میلیارد تومان اوراق سلف گندم در بورس کالای ایران

اوراق سلف گندم با پشت سر گذاشتن مراحل اداری در هیات پذیرش بورس کالا، آماده انتشار است تا تامین مالی 2650میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی به عنوان بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران از دریچه بازار سرمایه صورت گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در جهشی بزرگ و در راستای تامین مالی واحدهای صنعتی از طریق بازار سرمایه، ظرف روزهای آینده اوراق سلف موازی استاندارد گندم با ارزش 2650 میلیارد تومان منتشر خواهد شد.

اوراق سلف موازی استاندارد گندم با نام و معاف از مالیات بوده و با سررسید 6 ماهه و با نرخ بازده 10 درصدی معادل سود 20 درصد سالانه منتشر می شود. نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل 19درصد در سررسید سالانه تعیین شده است.

 متعهد پذیره نویسی در انتهای دوره پذیره نویسی هم صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی است که علاوه بر این عهده دار بازارگردانی طی مدت عرضه تا سررسید نیز است.

ناشر این اوراق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، مشاور عرضه کارگزاری بانک کشاورزی، ضامن اصل و بازده اوراق در سررسید نیز دولت جمهوری اسلامی ایران، خزانه داری کل و سپس بانک کشاورزی هستند.

عرضه 3میلیون تن گندم در بورس کالا

همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران تعهد کرده است که تمام گندمی که به صورت غیر یارانه ای در کشور به فروش می رساند را از این به بعد به دلیل انتشار اوراق سلف و کشف قیمت مناسب، از طریق بورس کالای ایران عرضه و به فروش برساند که این گندم حجمی معادل سالانه 3میلیون تن خواهد بود. به این ترتیب با عرضه گندم غیر یارانه ای در بورس کالای ایران و براساس ماده 17قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، خریداران آزاد گندم و شرکت بازرگانی دولتی با ورود به بورس کالا از برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن‏ها معاف می شوند.

 

 

کد خبر : ۴۱۰۴۵۷