خبرگزاری کار ایران

بانکها نتوانسته اند نیاز مالی شرکت های صنعتی را برآورده کنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۸۹۱

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار ایران گفت: طی چند سال اخیر بانکها امکان تامین مالی شرکت های تولیدی و صنعتی را نداشته و نتوانسته اند به تمام نیازهای مالی شرکت ها پاسخ مثبت دهند.

با توجه به شفافیت اطلاعاتی حاکم بر بورس، قیمت ها مشخص و سهام با قیمت مناسب نقل و انتقال می شود.

به گزارش ایلنا، امیرحمزه مالمیر چهارشنبه شب در گردهمایی تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه در یزد افزود: با توجه به سیاست های مالی دولت و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، این مشکل با گذشت زمان بیشتر شده است.

وی افزود: شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ صنعتی و تولیدی برای تامین نقدینگی و تهیه مواد اولیه با مشکل رو به رو هستند و تنها گزینه برای برای تامین منابع مالی ˈ بورسˈ است.

وی تعداد شرکت های صنعتی استان یزد را در حد قابل قبول دانست و یادآورشد: این شرکت ها نیاز به تامین مالی دارند و با سرمایه اشخاص حقیقی یا از محل وام بانکی تاسیس شده اند و برای توسعه فعالیت و تهیه مواد اولیه نیاز به کمک مالی دارند.

این فعال اقتصادی حضور در بورس را به نفع شرکت ها دانست و گفت: با توجه به شفافیت اطلاعاتی حاکم بر بورس، قیمت ها مشخص و سهام با قیمت مناسب نقل و انتقال می شود.

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار ادامه داد: حضور در بورس نه تنها به شفافیت اطلاعاتی کمک می کند، بلکه شرکتها و افراد نباید نسبت به شفافیت اطلاعات مالی خود نگران باشند و این موضوع به نفع آنها و اقتصاد کشور است.

مالمیر گفت: برای جذب شریک و نیز افزایش سرمایه، با توجه به قیمت مناسب و شفافیت اطلاعاتی حاکم بر بورس، به راحتی می توان شرکای جدیدی پیدا کرد.

مالمیر گفت: به راحتی می توان شرکای جدید را با سپرده کوچک و یا سرمایه گذار جدید جذب کرد که این کار باعثارتقای شرکت ها می شود.

وی به شرکت های متقاضی در بورس اطمینان داد که با جذب سرمایه گذار نباید نسبت به شرکای جدید نگران مدیریت بر شرکت باشند آنان می توانند با ضوابطی که وجود دارد وقتی شرکتی، سهامی عام شد می توان با ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه مدیریت کنترل شرکت را در اختیار داشته باشند.

مالمیر بیان کرد: سهامدار خارجی به شرکت های خصوصی که در بورس حضور دارند، نسبت به شرکت های دولتی اهمیت بیشتری می دهند.

در گردهمایی تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد برگزار شد، شماری از فعالان اقتصادی و صنعتی استان حضور داشتند.

در ادامه این گردهمایی که شیوه های تامین مالی از طریق اوراق بورس بهادار، فرصت ها، موانع و چالش های پذیرش شرکت ها در بورس بررسی شد، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بانکداری ایران، اهمیت حضور شرکت ها در بورس را مورد بررسی قرار داد.

ˈ محمد مهدی بحرالعلومˈ گفت: اقتصاد کشورˈبانک پایهˈ است که در چنین اقتصادی بیشتر تامین مالی از طریق بانکها صورت می گیرد، به همین دلیل شاهد نبود تعادل در مصارف منابع مالی هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد بازار هستیم و حضور شرکت ها در بورس به رونق اقتصادی کمک می کند.

وی یادآور شد: بانک ها در برخی مواقع به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی از تخصیص منابع مالی به متقاضی پس از طی مراحل ارزیابی و تصویب طرح امتناع می کنند.

وی تاکید کرد که در اقتصاد بانک پایه، بانک ها مایل به پرداخت تسهیلات کوتاه مدت هستند این در حالی است که شرکت های تولیدی و صنعتی برای تامین نقدینگی و خرید مواد اولیه در بازار سرمایه به سررسید با باز پرداخت بلند مدت نیاز دارند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بانکداری ایران، در ادامه بورس را حافظ منافع مردم دانست.

همچنین ˈمحمدرضا قمی ˈرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان، نقدینگی و سرمایه در گردش است.

این فعال اقتصادی با ۳۵سال سابقه فعالیت افزود: پرداخت وام و معوقه های بانکی به گونه ای است که فعالان اقتصادی نمی توانند همانند گذشته به بانکها تکیه کنند و نسبت به تامین منابع مالی امیدوار باشند.

علی اکبر جعفری مدیر بورس منطقه ای یزد هم در گردهمایی مذکور، یزد را یکی از استان های پیشگام برای تامین مالی از طریق بورس یاد کرد.

وی افزود: آشنایی صنعتگران با بازار سرمایه، فرصت ها، تهدیدها وآسیب هایی که شرکت ها با آن رو به رو هستند، مهم است.

بورس منطقه ای یزد در سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرد و هم اکنون در شهرهای اردکان، میبد و تفت دفتر بورس فعال است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر