خبرگزاری کار ایران

نظارت دورهمی در سازمان هواپیمایی کشوری بر سر افزایش قیمت بلیت هواپیما

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۰۷۰

بر اساس ماده ۵ تشکیل قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1 تیر ۱۳۲۸ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۶۸، نظارت به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت های مضره بین متصدیان حمل و نقل هوائی و حفظ مصالح عمومی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری تعریف شده است.

بر اساس ماده ۵  تشکیل قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1 تیر ۱۳۲۸ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۶۸، نظارت به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت های مضره بین متصدیان حمل و نقل هوائی و حفظ مصالح عمومی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری تعریف شده است.

به عبارت ساده تر سازمان هواپیمایی کشوری می بایست به صورت منظم از شرکت های هواپیمایی نظارت کند تا «رقابت مضره» شکل نگیرد و «مصالح عمومی» رعایت شود. اتفاقی که در ماجرای افزایش قیمت نجومی بلیت هواپیما صورت نگرفت و با وجود دستور وزیر راه مبنی بر توقف افزایش قیمت ها، سازمان هواپیمایی کشور اقدام جدی در این زمینه انجام نداد و یا اگر برخوردی با ایرلاین ها گران فروش انجام داده، خبر آن منتشر نشده است.

بعداز ۲ هفته از افزایش قیمت بلیت توسط ایرلاین ها، ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خطاب به دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی  و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی در نامه ای نوشته: اخیرا به صورت مکرر گزارشاتی دریافت شده که شرکتهای هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخی کرده اند. این عمل مصداق مشخص اخلال در جهت بستن گستره انتخاب مشتری بوده و در حقوق بین الملل متضاد با قوانین Antitrust  و در قوانین کشور عزیزمان مغایر صریح حقوق مصرف کننده است.

از این نامه مشخص می شود، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیقی بر ایرلاین ها ندارد، چرا که اگر حتی نگاهی به قیمت های فروش بلیت در سامانه های آنلاین که بر اساس نرخ شرکت های هواپیمایی بلیت می فروشند می کرد و یا گزارش های متعدد رسانه ها را که عکس بلیت ها را منتشر کردند می خواندند، و یاحتی به تذکرات نمایندگان مجلس توجه می کرد، متوجه می شد، قیمت ها از مهر تا آبان چقدر گران شده است.

از سوی دیگر  سازمان هواپیمایی کشوری که چندی است مدعی عدم دخالت در نرخ گذاری و عدم الزام و اجرای کف قیمت می شود، اردیبهشت ماه امسال در نامه ای به ایرلاین ها، آژانس ها و سایت های فروش بلیت، آن ها را ملزم به رعایت قیمت کف بلیت هواپیما کرده بود. از ابتدای آبان هم که قیمت افزایش یافت، شرکت های هواپیمایی، آژانس ها و سایت های فروش بلیت را زیر فشار تهدید و محدودیت و لغو دسترسی فروش کردند و با وجود خبری شدن این موضوع هیچ خبری از برخورد با ایرلاین ها نشد.

روند چند هفته ی اخیر نشان می دهد، سازمان هواپیمایی کشوری به جای برخورد منطقی و منصفانه با موضوع و شفاف کردن فرایند تعیین نرخ از جمله آنالیز قیمت پرواز، به دنبال مدیریت ناراضیان به ویژه مجلس است تا موضوع فراموش شود و شرکت های هواپیمایی بتوانند افزایش قیمت شان را دنبال کنند. فعالیت های سازمان هواپیمایی کشوری آشکار کرده مدیران دولتی سمت منافع ایرلاین ها ایستاده اند تا مردم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز