خبرگزاری کار ایران

قیمت بلیط هواپیما بعد از ویروس کرونا!

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۳۱۴

برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای بازگشت مسافران به کشور خود فعال هستند، بعضی دیگر نیمه تعطیل و گروه آخری نیز به عنوان ارسال مرسوله و کالاها فعالیت می‌کنند

صنعت هواپیمایی تقریبا پس از ویروس منحوس کرونا، کاملا زمین‌گیر شده است. برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای بازگشت مسافران به کشور خود فعال هستند، بعضی دیگر نیمه تعطیل و گروه آخری نیز به عنوان ارسال مرسوله و کالاها فعالیت می‌کنند. اما تمامی ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند به وظیفه اصلی خود بازگردند: جابجایی مسافران در ایمن‌ترین حالت ممکن! در این مطلب سعی‌ کرده‌ایم در مورد قیمت بلیط هوپیما پس از دورانا کرونا پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم.

معادله قیمت‌گذاری بلیط هواپیما

تعیین قیمت بلیط هواپیما به پارامترهای مختلفی از جمله تاریخ سفر، تعداد مسافران، میزان درخواست، آب‌وهوا، رویدادهای محلی، تاریخی، مذهبی و غیره، تعداد پرواز موجود در این مسیر و نرخ ارز (در مسیرهای خارجی) بستگی دارد. وظیفه تعیین قیمت بلیط پرواز به عهده "متخصصان قیمت‌گذاری و مدیریت درآمد ایرلاین‌ها است و پارامترهای بالا به صورت مستقیم در قیمت‌گذاری موثر هستند. اما هیچکس نمی‌داند معادله قیمت‌گذاری بلیط هواپیما که سالهاست تغییر نکرده، در زمان ویروس covid-19 دست‌خوش تغییرات می‌شود یا خیر!

چه‌زمانی تقاضا مثل قبل افزایش می‌یابد؟

در ابتدایی‌ترین اصطلاحات اقتصادی، نرخ بلیط هواپیما براساس منحنی عرضه و منحنی تقاضا تعیین می‌شود. ایرلاین‌ها معمولا اهرم عرضه را در دست دارند و به‌طور کلی قابل درک است که برای پر کردن ظرفیت باقیمانده، قیمت را کاهش دهند! اگر بلیط هوپیما 200،000 تومان باشد افراد بیشتری سفر می‌کنند تا زمانی که قیمت بلیط هواپیما 400،000 تومان باشد. اما عامل ویروس کرونا در حال حاضر باعث شده است که مردم به دلیل رعایت بهداشت و حفظ قرنطینه و سلامتی از سفر کردن واهمه دارند.

در حال حاضر و با توجه به پاندمی کرونا، تقاضاء برای خرید بلیط هواپیما کاهش یافته و قیمت آن نیز به نسبت زمان مشخص در سال گذشته کاهش یافته است. همچنین تعداد پروازها کمتر از گذشته شده و پروازهایی که اجرا می‌شوند نیز کمتر از ظرفیت واقعی پذیرای مسافران هستند.

وبسایت Dollar Flight Club که وظیفه اطلاع‌رسانی از پروازهای ارزان را به‌عهده دارد، پیش‌بینی کرده است که شیوع ویروس کرونا باعث می‌شود سفرهای هوایی بسیار ارزان‌تر از حالت عادی شود.

نگاهی به اتفاقات گذشته و موثر در قیمت بلیط هواپیما

با نگاهی به اتفاقات گذشته مانند حمله 11 سپتامبر در سال 2001 می‌بینید که در زمان وقوع این بحران، به‌طور متوسط قیمت بلیط هواپیما 18% کاهش یافت و پس از اتمام این واقعه و حواشی پس از آن و در سال 2003 بلیط هواپیما 25% گران شد. همچنین در سال 2008 و همزمان با رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا، قیمت بلیط هوپیما 35% کاهش پیدا کرد و در سال 2012 همزمان با اتمام رکود اقتصادی 24% افزایش پیدا کرد.

و اما پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت پرواز پس از کرونا!

براساس پیش‌بینی و تحقیقات موسسات مختلف مانند ایرلاین APEX در رابطه با قیمت بلیط پرواز در دوران پس از کرونا، نتایج زیر به دست آمده است:

  1. ادغام شرکت‌های هواپیمایی، کاهش پروازهای تجاری و شروع پروازهای تبلیغاتی می‌تواند از پیامدهای covid-19 باشد. (منظور از پرواز تبلیغاتی، همان چارتر است با این تفاوت که در محیط هواپیما شما تبلیغات شرکت چارتر کننده را دریافت می‌کنید)
  2. با توجه به کاهش تعداد مسافران، شرکت‌های هواپیمایی همزمان با جابجایی مسافران به صورت باری و ارسال مرسولات نیز فعالیت می‌کنند. در این حالت بلیط هواپیما با افزایش قیمت همراه است.
  3. همچنین با توجه به کاهش تعداد مسافران، هزینه بار اضافی و جریمه کنسلی بلیط بیشتر می‌شود و ممکن است تاخیر یا کنسلی را بیشتر از قبل تجربه کنید.
  4. براساس تحقیقات صنعت هواپیمایی تا 5 سال به وضعیت عادی برنخواهد گشت و انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیمایی تا زمان افزایش تقاضای سفر، افزایش قیمت داشته باشند!

نتیجه‌گیری

تا 5 سال آینده صنعت هواپیمایی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و تا آن زمان، قیمت بلیط هواپیما افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما وجود ندارد، ممکن است نهادهای مربوطه سفرهای هوایی را تا میزان چشمگیری کاهش دهند. هرچه تعداد پرواز در یک مسیر کمتر باشد، به همان میزان قیمت بلیط رفت و برگشت افزایش می‌یابد.

نکته آخر: مواردی که در بالا اعلام شد تماما پیش‌بینی موسسات معتبر و مربوط به صنعت هوایی است و ممکن است در واقعیت شاهد این موارد نباشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز