خبرگزاری کار ایران

آنچه باید قبل از خرید تجهیزات ایمنی بدانید

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۷۰۹

خرید سیستم اعلام حریق یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید برای ایمن سازی منزل خود انجام دهید. در صورت بروز آتش سوزی، شما باید هرچه سریع‌تر از آن آگاه شوید تا بتوانید حریق را خاموش و یا فرار کنید.

اولین قدم برای محافظت از جان و مال در برابر عواقب ناشی از آتش سوزی، راه اندازی سیستم اعلام حریق با کیفیت بالا است. پس از نصب آن، مهم است که سیستم را به خوبی حفظ کنید تا اطمینان حاصل کنید که همیشه در بهترین حالت کار می کند.

سیستم اعلام حریق از دستگاه های زیرتشکیل شده است:

پنل اعلام حریق (یا پانل کنترل آتش نشانی - FACP) پایه یا مرکز کنترل سیستم است. این تنظیمات سایر مؤلفه ها را کنترل می کند و اطلاعات را از طریق سیستم ارتباط می دهد.

آشکارسازهای آتش سوزی می توانند حسگر گرما، دود یا مونوکسید کربن باشند. آنها در اطراف ساختمان قرار می گیرند تا شرایط اضطراری را ردیابی کنند. برخی از سنسورهای پیشرفته حتی می توانند اشعه را تشخیص دهند.

آژیرها سیگنال‌های دریافتی را بصورت صوت بلند ساطع می کنند. فلاشرها برای هشدارهای تصویری هستند که بعد از دریافت سیگنال خطر به صورت چشمک زن عمل می کنند، فلاشرهای حریق اصولا به رنگ زرد و یا قرمز می باشند. 

سیستم اعلام حریق می تواند از منبع برق به عنوان منبع اصلی استفاده کند. در صورت قطع برق، سیستم به منبع تغذیه ثانویه، متشکل از یک باتری سوئیچ می شود همچنین آژیرها نیاز به تعویض باتری مکرر دارند.

برای تعیین مناسب‌ترین سیستم اعلام حریق، با شناسایی نیازهای خاص خود شروع کنید. به این فکر کنید که چه تعداد ردیاب نیاز به نصب در ساختمان شما دارد. به دنبال یک سیستم اعلام حریق سازگار با سیستم امنیتی فعلی خود باشید. وسایلی را بخرید که متناسب با بودجه شما باشد، بدون اینکه کیفیت را قربانی کنید. برای نصب صحیح سیستم اعلام حریق و به درستی ادغام آن با سیستم نظارت و امنیت موجود خود، با فروشنده سیستم آتش نشانی همکاری کنید.
 

صداگیر گوش :

انتخاب وسایل حفاظتی شنوایی بایستی با توجه به نوع صدای محیط، مدت مواجهه و خصوصیات فیزیکی فرد استفاده کننده صورت گیرد. صدای محیط ممکن است ضعیف، شدید، منقطع، مداوم و ... بوده و از نظر فرکانس‌های تشکیل دهنده اختلاف اساسی با همدیگر داشته باشد.

قبل از بیان روش انتخاب صداگیر گوش بایستی خاطر نشان شد در صورتی که وسایل انتخاب شده مطابق با خصوصیات صدای محیط کار و مشخصات فرد استفاده کننده و از نوع استاندارد نباشد ممکن است علاوه بر اینکه هیچگونه حفاظتی از فرد بعمل نیاورد باعث وارد شدن صدمات بیشتری نیز گردد.

انواع صداگیر:

<>·EARPLUGS

ایرپلاگ نوعی وسیله حفاظت از شنوایی است که در داخل مجرای شنوایی قرار گرفته و با مسدود کردن آن از رسیدن امواج صوتی به پرده صماخ و انتقال آن به گوش داخلی جلوگیری می‌کند. مجرای شنوایی در افراد مختلف، حتی دو گوش یک فرد از نظر پارامترهی محتلف نظیر اندازه، شکل، وضعیت و... متفاوت است. بنابراین صداگیر گوش (ایرپلاگ) بایستی طوری انتخاب شود که با متغیرهای یاد شده مطابقت داشته باشند.

<>·EAR MUFFS

ایرماف‌ها وسایل حفاظت شنوایی هستند ک با قرار گرفتن بر روی گوش و پوشاندن لاله گوش از رسیدن امواج صوتی به گوش جلوگیری می کنند. این نوع صداگیرگوش به گوشی‌های فنجانی نیز معروف هستند.

عموما میزان کاهش صداهایی با فرکانس پایین با تراکم موادی که در درون پوسته گوشی ها جا داده شده است در ارتباط می باشد. لازم است  این نوع گوشی‎‌های صداگیر دارای یک "بست" نرم با سطوح نامنظم به صورت محیطی باشد که بتواند در کوچک‌ترین سطح ممکن در اطراف لاله گوش قرار گیرد.، این "بست" های نرم همچنین میزان صدایی را که به وسیله حرکات فک و گردن به درون گوش نفوذ می کنند را به حداقل می رساند.

صداگیر روی گوش که به عنوان یک مانع صوتی عمل می‌کنند زمانی ماکزیمم کارایی را خواهند داشت که بر روی یک سطح نسبتا صاف قرار گیرند بنابراین استفاده از آن‌ها همراه با موهای بلند، عینک و یا موانعی از این قبیل باعث کاهش میزان حفاظت خواهد شد.

ضروریات اجری یک برنامه موثر حفاظت از شنوایی

حفاظت از شنوایی تنها قرار دادن صداگیر گوش خوب در دسترس کارگرانی که در معرض تراز بالایی از صدا قرار دارند نیست، برای این امر بایستی مدیریت، کادر پزشکی، کارکنان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و کارگران مربوط نسبت به ابعاد مشکل آگاه شده و در جهت بالابردن سطح برنامه‌های حفاظت از شنوایی بکوشند و لازم است یک فرد وظیفه شناس به عنوان هماهنگ کننده جهت شروع برنامه به کار گمارده شده و برنامه‌های مدیریت را تقویت کند. هماهنگ کننده بایستی نحوه تماس افراد با صدا را تعیین کرده و سایر فاکتورهای محیطی نظیر دما، رطوبت، راحتی و اهمیت ارتباط را ارزیابی نماید.

لباس فرم :

در محیط‌های کار طیف گسترده‌ای از خطرات وجود دارد که می تواند بخش‌های مختلف بدن از جمله تنه را تهدید نماید.

خطرات عمده تهدید کننده تنه را می توان در سه دسته کلی  زیر تقسیم بندی کرد:

  • شیمیایی

  • فیزیکی

  • بیولوژیکی

انتخاب لباس حفاظتی در برابر عوامل خطرات ذکر شده به متغیرهای مختلفی نظیر نوع خطر، شرایط محیطی، نوع‌کار و غیره بستگی داشته و در هرمورد لازم است که نوع و جنس لباس فرم طوری باشد که در شرایط عادی امکان نفوذ عوامل زیان آور به بدن از طریق آن‌ها به حداقل ممکن برسد.

اغلب لباس‌ فرم از بهره‌وری افراد کاسته و بر میزان ناراحتی کاربران می افزاید. استفاده از لباس‌های حفاظتی به دلیل افزایش نرخ اشتباهات می تواند باعث کاهش کیفیت کارها نیز گردد.

در مورد لباس‌های حفاظتی در برابر مواد شیمیایی و تعدادی از لباس‌های مقاوم در برابر حریق آنچه که حائز اهمیت است توجه همزمان به راحتی کاربران، اثربخشی و درجه حفاظت لباس فرم می باشد. که در این زمینه توجه به موارد زیر ضروری است:

اول اینکه لباس‌های ضخیم تر مناسب ترند زیرا زمان لازم برای نشت ماده شیمیایی را افزایش داده و یا مقاومت بیشتری در برابر نفوذ حرارت از خود نشان می‌دهند هر چند که لباس‌های ضخیم‌تر آزادی حرکت و راحتی کاربران را کاهش می دهد.

همچنین لباس‌های ضخیم‌تر پتانسیل استرس‌های حرارتی را نیز افزایش می دهند. دوم اینکه افزایش مقاومت لباس‌های حفاظتی در برابرمواد شیمیایی با سطح ناراحتی کاربران و استرس‌های حرارتی رابطه مستقیم دارد زیرا لباس‌های حفاظتی بطور همزمان از انتقال بخارات آب (تعریق) نیز جلوگیری می کنند.

و مورد دیگر در انتخاب لباس فرم، لباس هرچقدر بزرگ‌تر و بلندتر در اغلب مشاغل احتمال بروز اشتباهات را نیز افزایش میدهد.

حفاظت، تمیز نگه داشتن و تعمیر مناسب لباس‌ فرم برای تامین حفاظت کامل کاربر از اهمیت زیادی برخوردار است. تعدادی از لباس‌های حفاظتی در هنگام انبار و ذخیره سازی با محدودیت‌هایی روبرو هستند به عنوان مثال بعضی از آ‌ها نیازمند محافظت در برابر تشعشات ماورای بنفش (ناشی از نور خورشید، جوشکاری) درجه حرارت‌های بالا و غیره می باشند.

بازرسی لباس‌های حفاظتی بایستی بطور متناوب و منظم (قبل از هر استفاده) توسط کاربران صورت پذیرد. مسائلی که بایستی در هر بازرسی مورد توجه قرار گیرد به هدف اصلی استفاده از لباس‌های حفاظتی بر میگردد ولی می توان شامل بررسی پوسیدگی‌ها، سوراخ شدن‌ها،فرسودگی‌ها علائمی از این قبیل باشد. به عنوان مثال یکی از روش‌های بازرسی دستکش‌های پلیمری مورد استفاده برای محافظت در برابر مایعات باد کردن آن‌ها به منظور یافتن سوراخ‌های احتمالی آنها می باشد.

لوازم آتش نشانی :

لوازم آتش نشانی تجهیزاتی است که برای خاموش کردن آتش یا محافظت از کاربر در مقابل آتش سوزی ساخته شده است.

لوازم آتش نشانی نه تنها شیلنگ های آتش نشانی بلکه لباس های محافظتی در برابر آتش ، دستکش های مقاوم در برابر آتش، دستگاه تنفس و تجهیزات ارتباطی را نیز شامل می شود.

لوازم آتش نشانی به طور کلی از صدها دستگاه و تجهیزات مختلف تشکیل شده است.

لیست طبقه بندی شده لوازم آتش نشانی به شرح زیر می‌باشد:

  • خاموش کننده ها : کپسول آب ، پودر شیمیایی خشک ، کف ، دی اکسید کربن یا مواد دیگر

  • لوازم آتش نشانی: کاپشن و شلوار، دستکش داخلی و بیرونی، جوراب پشمی، کفش مقاوم در برابر آتش، کلاه ایمنی (یا بدون چراغ جلو)، سیستم ارتباطی و دستگاه تنفس

  • سیستم اطفاء حریق: شبکه آبرسانی اصلی، اسپرینکلر(اتوماتیک یا دستی)، سیستم سوخت رسانی اضطراری و قطع برق، ژنراتورهای قابل حمل و پمپ های قابل حمل

  • تجهیزات ارتباطی: دستگاه پخش صدا، دستگاه ارتباطی رادیویی، تلفن ثابت، تلفن همراه

  • سیستم‌های اعلام حریق: دتکتور، سیستم‌های اعلام‌حریق اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی

  • سایر لوازم جانبی: سطل آب و شن و ماسه، بیل، چکش، تبر آتش، قلاب، پتو آتش، دستگاه نجات اضطراری و چراغ اضطراری

انواع تجهیزات آتش نشانی

دو نوع تجهیزات آتش نشانی وجود دارد:

 قابل حمل (به عنوان مثال: خاموش کننده آتش، پتو آتش) و سیستم های ثابت (به عنوان مثال: (شیرهای آتش نشانی، سیستم‌های آبپاش).

  • تجهیزات آتش نشانی قابل حمل:

دستگاه آتش نشانی قابل حمل، مقابله با آتش سوزی‌های کوچک است که به سرعت پس از احتراق شناسایی می شوند. تجهیزات آتش نشانی باید به عنوان ابزاری برای پیشگیری و محافظت در نظر گرفته شود. تجهیزات آتش نشانی قابل حمل سبب کنترل و جلوگیری از گسترش آتش سوزی‌های کوچک می شود.

  • سیستم های ثابت:

    سیستم ثابت وسیله ای است که با استفاده از آن مقادیر زیادی آب در محل ها (و در داخل ساختمان های بزرگ) توزیع می شود تا بتوان از این آب برای مقاصد آتش نشانی استفاده کرد. طبیعی است که سیستم های آتش نشانی قادر به تأمین آب تقریبا نامحدود برای استفاده آتش نشان‌ها باشند. در اماکن تجاری و صنعتی بزرگ، نصب شیرها و هیدرانت‌های آتش نشانی برای مواقع اضطراری الزامی می باشد.

برای تهیه تجهیزات ایمنی به چک لیستی نیاز دارید که براساس سطح ایمنی فعالیت مورد نظر تهیه شده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در این زمینه با همکاران ما در "تجهیزات ایمنی یونکس" در ارتباط باشید.

تلفن:  ۶۶۴۹۸۳۶۶ – ۶۶۴۰۸۷۵۴ (۰۲۱)

 ایمیل: info@unexsafety.co

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز