خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت طراحی آن‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۴۷۱

معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت طراحی آن‌ها برای افرادی که هیچ دانشی در این زمینه ندارند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا کاتالوگ‌هایی که برای معرفی محصولات آرایشی بهداشتی ارائه می‌شوند با کاتالوگ‌هایی که برای به نمایش گذاشتن ابزار آلات صنعتی طراحی می‌شوند، زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند و برای معرفی محصولات متنوع کمپانی‌های مختلف هرگز نمی‌توان یک نسخه پیچید.

طراح باید با اصول طراحی کاتالوگ آشنایی کافی داشته باشد و قالبی را برای طراحی انتخاب کند که با حیطه فعالیت شرکت و محصولات ارائه شده بیشترین هماهنگی را داشته و مشتریان را ناخودآگاه به سوی کاتالوگ جذب کند.

در ادامه انواع کاتالوگ و تفاوت‌هایی که دارند برای آشنایی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

کاتالوگ‌های لت دار

در بین انواع کاتالوگ‌هایی که در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مختلف دیده می‌شوند، کاتالوگ‌های لت دار بیشتر از نمونه‌های دیگر قابل مشاهده هستند. ورق‌های این نمونه از کاتالوگ‌ها به یکدیگر متصل است و هر ورق به عنوان یک لت در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به این که لت‌ها فیلمبرداری صنعتی به هم پیوسته هستند، طراح این آزادی عمل را دارد که ابعاد بزرگ‌تری برای تصاویر در نظر بگیرد و گاهی از اوقات دو لت را تنها به معرفی یک محصول اختصاص دهد.

کاتالوگ‌های لت دار معمولاً بین چهار تا شش لت دارند، زیرا لت‌ها بر روی هم قرار می‌گیرند و طراحی لت ‌های بیشتر سبب می‌شود که مطالعه کاتالوگ دشوار باشد و محصولاتی که در قسمت‌های انتهایی معرفی شده‌اند، به دست فراموشی سپرده شوند.

مطابق ارزیابی‌های انجام شده از مشتریان درباره مطالعه کاتالوگ‌های لت دار، بیشترین بازید در رده اول متعلق به کاتالوگ‌های دو لت بوده و در مرحله دوم به کاتالوگ‌های سه لت اختصاص داده شده است؛ بنابراین هنگام سفارش طراحی کاتالوگ بهتر است دو یا سه محصول ویژه را برای معرفی در نظر بگیرید؛ زیرا تجربه ثابت کرده که مشتریان تنها ویژگی چند محصول را که در کاتالوگ‌ها و بروشورهای تبلیغاتی چاپ می‌شوند بررسی می‌کنند و برای مشاهده سایر محصولات ترجیح می‌دهند آن‌ها را تک به تک و به صورت جداگانه تماشا کرده و مورد ارزیابی قرار دهند.

هنگام طراحی انواع کاتالوگ لت دار سعی کنید که تنها به مشخصه‌های کلیدی اشاره داشته باشید و یک معمای جذاب پیش روی مشتریان قرار دهید تا به مطالعه مشخصات بیشتر محصول علاقه‌مند شوند.

کاتالوگ‌های منگنه‌ای

کاتالوگ‌های منگنه‌ای امروزه کمتر در بین انواع کاتالوگ‌های تبلیغاتی به چشم می‌خورند؛ اما هنوز هم شرکت‌هایی هستند که مطابق روش‌های سنتی کارهایشان را پیش می‌برند و طراحی و چاپ این نمونه از کاتالوگ‌ها را ترجیح می‌دهند.

کاتالوگ منگنه‌ای از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با بروشور دارد، اما وقتی به طراحی آن دقت می‌کنید، متوجه می‌شوید که این نمونه از کاتالوگ ها در واقع اجداد کاتالوگ‌های لت دار و سیمی محسوب می‌شوند که  برای حفظ پیوستگی و انسجام ورق‌های آن‌ها از منگنه استفاده شده است.

کاتالوگ‌های سیمی

اگر تعداد محصولات نوینی که قصد معرفی آن‌ها را دارید، بیشتر از 15 مورد می­باشد، بهتر است هزینه بیشتری جهت طراحی کاتالوگ در نظر گرفته و از بین انواع کاتالوگ‌های تبلیغاتی، کاتالوگ سیمی را انتخاب کنید. این نمونه از کاتالوگ ورق‌های بیشتری دارد و ابعاد آن نسبت به کاتالوگ‌های دیگر بزرگ‌تر است.

با وجود این که طراحی بسته بندی و چاپ کاتالوگ سیمی نسبت به کاتالوگ لت دار و کاتالوگ منگنه‌ای با استقبال کمتری از سوی شرکت‌های مختلف مواجه می‌شود، اما افرادی که قصد دارند با صرف هزینه مناسب مشتریان زیادی به سوی شرکتشان جذب کرده و یک دفترچه راهنما کامل و جامع جهت معرفی محصولات در اختیار آن‌ها قرار دهند، کاتالوگ سیمی را انتخاب می‌کنند.

معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت طراحی آن‌ها

کاتالوگ‌های دیجیتالی

تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است که تاثیرات آن را می‌توان بر روی جنبه‌های مختلف زندگی افراد مشاهده کرد، بنابراین طراحان انواع کاتالوگ، با ارائه کاتالوگ‌های دیجیتالی با فناوری هم قدم شده‌اند.

طراحی کاتالوگ دیجیتالی در گذشته کمتر مورد توجه واقع می‌شده است، اما امروزه بسیاری از شرکت­ها در کنار کاتالوگ‌های کاغذی، یک کاتالوگ دیجیتالی را نیز سفارش می‌دهند. این کاتالوگ را می‌توانید به آدرس ایمیل مشتریانی که در گذشته داشته‌اید ارسال کنید تا با سری جدید محصولات ارائه شده آشنا شوند.

همچنین با گسترش شبکه‌های اجتماعی و حجم بالای کاربرانی که از این شبکه ها برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند، ارسال کاتالوگ دیجیتالی در قالب یک فایل PDF مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال یک فروشنده و بازاریاب که ساعت‌ها برای معرفی برند آرایشی تلاش کرده است، حال می‌تواند با ارسال یک کاتالوگ الکترونیکی مشتری را تشویق به بررسی دیگر محصولات برند کند. این روش یک بازاریابی هوشمندانه است و سبب می‌شود مشتری به جای خرید یک محصول چندین گزینه را انتخاب کند.

معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت طراحی آن‌ها

اهمیت رنگ بندی در انواع کاتالوگ

همان‌گونه که در ابتدای متن نیز به این نکته اشاره شد، طراحی انواع کاتالوگ برای معرفی محصولات از اصول خاصی پیروی می‌کند. یکی از این اصول نحوه انتخاب رنگ‌ها است. اگر شما قصد دارید کاتالوگ صنعتی را برای معرفی محصولاتی در این زمینه طراحی کنید، انتخاب رنگ‌های زننده مناسب به نظر نمی‌رسد؛ زیرا محصولات صنعتی طرفداران مخصوص به خود را دارند و از مدیر عامل‌های شرکت‌های گوناگون تا اعضای کارخانه‌ها این کاتالوگ را بررسی خواهند کرد.

بنابراین استفاده از رنگ‌های زننده صرفاً القا کننده این امر است که شما طراحی کاتالوگ را به فردی مبتدی و ناوارد سپرده‌اید و همین امر سبب شده که رنگ بندی‌ مناسب نبوده و هیچ کدام از اجزای کاتالوگ با هم همخوانی نداشته باشند.

 از میان بهترین رنگ‌هایی که برای طراحی کاتالوگ‌های صنعتی استفاده می‌شوند می‌توان به رنگ‌های سبز مات، آبی روشن و تیره، خاکستری و... اشاره کرد.

جهت طراحی کاتالوگ‌هایی که برای معرفی زیورآلات در نظر گرفته می‌شوند، بهتر است پس زمینه را به رنگ سفید انتخاب کنید؛ زیرا جواهرات دارای ریزه کاری‌های بخصوصی هستند و قرار دادن آن‌ها در یک قاب سفید رنگ درخشان، جلوه گری جواهرات را بیشتر می‌سازد و نمای ظاهری آن‌ها درون عکس، با محصول اصلی شباهت زیادی خواهد داشت.

در طراحی انواع کاتالوگ برای معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی نیز باید از رنگ‌های ملایم و لطیف مانند سبز روشن، صورتی ملایم، آبی روشن و... استفاده کنید. این نوع از رنگ بندی حس لطافتی را که محصولات به همراه دارند به مشتری القا می‌کند.

سخن آخر

به طور حتم این ضرب المثل را شنیده‌اید که "کار را باید به کاردان سپرد". طراحی انواع کاتالوگ نیز یکی از کارهایی است که تنها باید به اهل آن واگذار شود.

همان‌گونه که در هر صنفی افراد خبره و افراد مبتدی در کنار هم فعالیت می‌کنند، بسیاری از طراحان گرافیست نیز با این پیش زمینه که از دانش کافی در این زمینه برخوردار هستند اقدام به طراحی کاتالوگ‌های متنوع می‌کنند. به گونه‌ای که هنگام بررسی نمونه کارهای مختلف با یک قالب ثابت مواجه می‌شوید که تنها رنگ‌های آن تغییر کرده و جایگاه محصولات هر کاتالوگ با دیگری متفاوت است.

اگر علاقه‌مند هستید که یک کاتالوگ متفاوت داشته باشید که مشتری در تمام عمرش نمونه آن را ندیده باشد، باید از طراحان حرف‌های که در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند کمک بگیرید.

 یک طراح حرفه­ای، کاتالوگ را به گونه‌ای طراحی می‌کند و محصولات و نوشته‌ها را به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌دهد که هنگام نگاه کردن به کاتالوگ تصور می‌کنید یک آلبوم مصور در اختیار دارید. سپس از سر کنجکاوی هم که شده تک تک محصولات را که به طرز هوشمندانه‌ای در یک قالب گرد هم آمده‌اند تماشا کرده و از نگاه کردن به این آلبوم خاص و متفاوت لذت می‌برید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز