خبرگزاری کار ایران

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۷۸۷

کاشت دندان

گاهی اوقات به دلیل جراحت در ناحیه دهان، ممکن است دندان خود را از دست بدهید و یا به علت پوسیدگی گسترده نتوانید دندانتان را نجات بدهید و مجبور به کشیدن آن شوید. علت از دست دادن دندان هر چه که باشد، میتوان این ضایعه را جبران کرد.

ایمپلنت دندان زیبایی و عملکرد دندان را تقلید میکند و تجربه آن مشابه دندان خودتان است. بنابراین اگر میخواهید واقعا دندان از دست رفته خود را بازگردانید، تنها راه حل کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک نیز جلوگیری میکند بنابراین نگرانی از کوچک شدن فک و در هم فرو رفتن فک ها و پایین صورت ندارید. با ایمپلنت راحت غذا میخورید و صحبت میکنید بدون این که اختلالی در جویدن غذا و تلفظ کلمات ایجاد شود. برای کاشت دندان باید به متخصص ایمپلنت رجوع کنید.

کاشت دندان در افراد بزرگسال محدودیت سنی ندارد بنابراین اگر پا به سن گذاشته اید نباید از داشتن دندانهای محکم و قوی و زیبای ایمپلنتی ناامید شوید. تنها ممکن است لازم باشد اقداماتی را پیش از کاشت ایمپلنت انجام دهید. با ایمپلنت دندان چهره تان نیز جوان تر میشود. متخصص با بررسی شرایط شما، مشخص میکند چه کاری باید انجام بدهید.

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. ابتدا باید دندانپزشک معاینه کامل و جامعی از دهان و دندان انجام دهد تا وضعیت لثه، دندانها، استخوان فک و سینوس ها مشخص شود. در مرحله بعد کشیدن دندان و جایگذاری ایمپلنت انجام میشود. میتوان جایگذاری ایمپلنت را تحت شرایطی، همزمان با کشیدن دندان انجام داد. در مرحله جایگذاری، جراح استخوان فک را سوراخ کرده و ایمپلنت را داخل آن میگذارد. این کار نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد تا در نهایت ایمپلنت با موفقیت به استخوان فک جوش بخورد. پس از جایگذاری، چند ماه صبر میکنید تا استخوان جدید رشد کرده و با ایمپلنت آمیخته شود. سپس آماده اتصال اباتمنت و چند هفته بعد از آن، نصب روکش دندان می شوید. پس از متصل شدن روکش بر روی ایمپلنت، می توانید از دندان جدید خود استفاده کنید.

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در طی دهه ها، دائم در حال تحول و تکامل بوده است و طراحی آن روز به روز بهتر می شود. در حال حاضر متداولترین نوع ایمپلنت، ایمپلنت داخل استخوانی پیچی شکل است اما ایمپلنت دندان انواع دیگری نیز دارد. در گذشته استفاده از ایمپلنت های روی استخوانی رایج تر بوده است. در این انواع، ایمپلنت شامل صفحه ها، میله ها یا تیغه هایی بوده است که روی استخوان فک و زیر لثه، قرار میگرفتند. همچنین ایمپلنت دندان از نظر جنس بدنه، دو نوع زیرکونیا و تیتانیوم دارد. ایمپلنت زیرکونیا از نوعی سرامیک دندانپزشکی سفید رنگ ساخته میشود و ایمپلنت تیتانیومی در واقع از آلیاژ تیتانیوم ساخته میشود. هر دو نوع، با بدن سازگار بوده و به استخوان جوش میخورند و استحکام و مقاومت بالایی دارند.

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

روکش زیرکونیا

روکش دندان زیرکونیا نوع جدیدتری از روکش دندان است که برای تقویت استحکام و زیبایی روکش سرامیکی ساخته شده است. زیرکونیا در واقع اکسید زیرکونیوم با فرمول  ZrO2 است. روکش زیرکونیا به دلیل سختی و مقاومت بالا نیازی به اسکلت فلزی ندارد و رنگ آن نیز همرنگ دندان است. از دهه نود میلادی استفاده از زیرکونیا برای ایمپلنت و پستهای ارتدودنسی شروع شد. روکش دندان زیرکونیا را میتوان در دستگاه تراش دیجیتالی تراش داد به این ترتیب که یک بلوک کوچک زیرکونیا در دستگاه قرار میگیرد و دستگاه بر اساس مدلی که قبلا به آن داده شده است، بلوک را به شکل روکش تراش میدهد. با روکش زیرکونیا مشکل آلرژی به مواد ترمیمی برطرف میشود چرا که هیچ بخش فلزی در آن وجود ندارد و آلرژی به زیرکونیا نیز تا کنون گزارش نشده است.

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه کاشت ایمپلنت دندان به چند فاکتور بستگی دارد. اولین چیزی که مهم است تعداد دندانهایی است که میخواهید جایگزین کنید. همچنین نوع پروتزی که میخواهید بگذارید مهم است مثلا هزینه ایمپلنت تکی با بریج بر پایه ایمپلنت بسیار متفاوت است. موقعیت دندانی که میخواهید جایگزین کنید نیز مهم است مثلا دندانهای عقبی که دسترسی به آنها سخت تر است و برای کاشت دندان در این ناحیه موانع مختلفی ممکن است وجود داشته باشد ممکن است هزینه بیشتری نیاز داشته باشند. خود ایمپلنت ممکن است پیچی یا روی استخوانی یا از انواع دیگر باشد که هر یک طراحی متفاوت و هزینه متفاوتی دارند. ایمپلنت ممکن است از جنس زیرکونیا یا تیتانیوم باشد که هزینه آنها با هم تفاوت میکند. همچنین شرکتهای مختلف سازنده ایمپلنت طراحی های مختلفی دارند و دندانپزشک بسته به شرایط و نیاز بیمار، شکل و نوع ایمپلنت را انتخاب میکند. تفاوت دیگر در هزینه کاشت ایمپلنت میتواند ناشی از اباتمنت و روکش باشد چرا که اباتمنت و روکش دندان نیز خود انواع گوناگون دارند. همچنین هر گونه درمان جانبی مثل پیوند استخوان، لیفت سینوس و درمانهای دیگر هزینه جداگانه ای دارند.

راهنمای جامع و کامل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

لیفت لثه

لیفت لثه که به آن ژنژیوکتومی (gingivectomy) هم میگویند، یک درمان زیبایی در دندانپزشکی است که در آن، خط لثه تراشیده شده و بالا کشیده میشود. در این عمل جراحی ساده، بافت نرم یا استخوان زیر آن تغییر شکل داده میشود تا دندان بلندتر یا متقارن دیده شود و به این ترتیب فرد لبخندی زیبا داشته باشد. لیفت لثه اغلب برای اصلاح لبخند لثه ای یا ایجاد توازن در خط نامتقارن لثه انجام میشود. منظور از  لبخند لثه ای این است که هنگامی که لبخند میزنید، لثه تان بیشتر از حد نرمال دیده می شود. لیفت لثه یک عمل جراحی سرپایی است که با بی حسی موضعی انجام میشود.

منبع: drsojodi.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز