خبرگزاری کار ایران

هر آنچه باید در مورد اهواز و دیدنی‌های آن باید دانست

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۷۱۴

اهواز در موقعیت جغرافیایی ۳۱ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی در منطقه جلگه‌ای خوزستان واقع شده است. این شهر ۱۸ متر از سطح دریا فاصله دارد. اهواز با ۲۰ هزار هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. کارون، پرآب‌ترین رود ایران، با سرچشمه گرفتن از کوه‌های بختیاری، با عبور از اهواز این شهر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند.

ایلنا؛ اهواز محور ترانزیتی مهمی برای ارتباط راه‌های زمینی، ریلی و هوایی سایر نقاط کشور به بنادری چون آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و خرمشهر است. وجود پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی شلمچه و چزابه در نزدیکی اهواز، این شهر را به مقصدی مهم در میان گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. ترافیک کالا و مسافران تاثیر مستقیمی بر اقتصاد این منطقه دارد.

بر طبق برخی نظریات، اهواز جمع «هوز» یا همان «خوز» است و درواقع به خوزی‌های ساکن سرزمین خوزستان اشاره دارد.

اهواز در استان خوزستان واقع شده و با استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد مرز مشترک دارد. به‌علاوه استان خوزستان از جنوب با خلیج فارس و از غرب با کشور عراق هم‌مرز است. اهواز در کنار آبادان، ایذه، امیدیه، بندر ماهشهر، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان، شهرهای استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.

اهواز در گذشته، علیرغم رونق و شکوه فراوان، به دلیل درگیری‌های متعدد از قرن سوم تا پنجم هجری قمری به کانون بسیاری از حملات از سوی زنگانیان، صفاریان و دیلمیان تبدیل شد. این درگیری‌ها، ناامنی‌هایی را در پی داشت و رونق و مرکزیت را از این شهر به شوشتر برد. البته شکسته شدن سد اهواز، زمین‌لرزه‌های فراوان به همراه بیماری وبا و طاعون از دلایل دیگر مهاجرت مردم از اهواز به شهرهای دیگر بودند.

بر طبق روایات تاریخی، تا قرن پنجم هجری قمری، ۷۷ شهر در خوزستان زیر نظر اهواز به‌عنوان مرکز ایالت قرار داشتند، اما به‌مرورزمان این شهر مرکزیت خود را از دست داده و تا سال ۱۳۰۳ هجری شمسی به شکل امروزی آن درمی‌آید. برای رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و همچنین خرید بلیط اتوبوس از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

شرایط جوی

استان خوزستان به دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم شده است. منطقه کوهستانی در شمال و شرق استان قرار گرفته و منطقه جلگه‌ای از جنوب دزفول، مسجدسلیمان، رامهرمز و بهبهان تا سواحل خلیج فارس ادامه دارد.

شهرهای آبادان، خرمشهر، امیدیه، ماهشهر، دشت آزادگان، بهبهان، رامهرمز و نواحی شمال اهواز دارای آب‌وهوای نیمه بیابانی هستند. آب‌وهوای گرم و خشک نواحی شمال دزفول، بهبهان، رامهرمز و شمال اهواز را شامل می‌شود.

سه نوع باد استان خوزستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد: جریان سرد نواحی کوهستانی، جریان گرم و مرطوب از خلیج فارس و باد سموم از عربستان. باد سموم همیشه با مقداری شن و رطوبت همراه است. کمینه و بیشینه دما در استان خوزستان به ترتیب به منفی دو درجه سانتی‌گراد و مثبت ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

به‌طور متوسط سالانه ۲۱۳ میلی‌متر باران در اهواز می‌بارد و بیشترین بارندگی متعلق به ماه دی و بهمن است.

آلودگی هوا

آلودگی هوا در اهواز هر روز در حال تشدید است. گردوغبار و حمل‌ونقل درون‌شهری از مهم‌ترین علل آلودگی شهر اهواز محسوب می‌شوند. گسترش بی‌رویه بافت شهری به همراه کارخانه‌های فولاد و کربن به آلودگی هوای اهواز کمک کرده‌اند. میزان آلودگی شهر اهواز طبق اعلام سازمان محیط‌زیست استان خوزستان ۸ برابر استاندارد است.

جمعیت اهواز و تنوع اقوام

طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، اهواز جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دارد. این شهر با این جمعیت تقریبا ۵ درصد از جمعیت استان خوزستان را به خود اختصاص داده است.

استان خوزستان به دلیل دارا بودن ویژگی‌های آب‌وهوایی گرم، خانه‌ای برای ایل‌ها و طایفه‌های گوناگون بوده است. لرها، ترک‌ها و اعراب سه قوم مهم در این منطقه به شمار می‌آیند.

حمل‌ونقل عمومی

از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در اهواز می‌توان به ناوگان اتوبوس‌رانی اشاره کرد. بااین‌حال اتوبوس‌های این شهر در فصل تابستان سیستم تهویه مطبوعی نداشته و استفاده از آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. البته به‌تازگی اتوبوس‌های جدیدی وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شده‌اند، اما تعداد آن‌ها محدود است.

مترو در اهواز

خط ۱ قطار شهری اهواز ۲۳ کیلومتر طول دارد و شمال شرقی شهر را با عبور از بخش مرکزی و رودخانه به جنوب غربی متصل می‌کند. در این مسیر ۲۴ ایستگاه قرار دارد و زمان سفر در تمام طول مسیر حدودا ۴۰ دقیقه تخمین زده می‌شود.

قطار شهری اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شهر آغاز شده و با حرکت در امتداد بلوار پاسداران، خیابان بهبهانی، بلوار گلستان و با عبور از میدان‌های فرودگاه، دروازه، دانشگاه و کارگر، در پارکینگ جنوبی به پایان می‌رسد.

جاذبه‌های تفریحی اهواز

رود کارون

کارون زمانی بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران بود؛ اما متاسفانه این رود امروزه در معرض خطر کم‌آبی قرار دارد. کارون ۹۵۰ کیلومتر طول داشته و به‌عنوان طولانی‌ترین رود ایران از زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد.

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید کهن‌ترین بازار اهواز است و در خیابان نظامی بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. کاروانسرای شیخ خزعل یکی از جاذبه‌های موجود در این بازار است. بازار در گذشته مرکز اصلی خرید شهر بود و مردم ثروتمند برای خرید راهی عبدالحمید می‌شدند؛ اما امروزه از این بازار به‌عنوان مکانی ارزان‌قیمت یاد می‌شود و رونق از آن رخت بربسته است. این بازار بیش از صد سال عمر دارد.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۳۸ در دو طبقه تاسیس شد. این موزه میزبان ۵ گالری با ۷۰ اثر مختلف است که ۶۰ اثر آن به هنرمندان استان خوزستان تعلق دارد. در این موزه همایش‌ها و دوره‌های آموزشی هنری برگزار می‌شود.

بنای معین‌التجار

این بنا به دوران ناصرالدین‌شاه تعلق دارد. این کاروانسرا در مجاورت پل سفید قرار داشته و در بافت قدیمی شهر واقع شده است. سرای معین‌التجار به بازرگان مشهور بوشهری، حاج محمدتقی معین‌التجار تعلق داشته و امروزه مکانی برای بازدید گردشگران به شمار می‌آید. این بنا در سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

پل سفید

احتمالا همه ما وقتی‌که به اهواز فکر می‌کنیم، اولین تصویری که به ذهنمان خطور می‌کند، پلی بزرگ و معلق بر روی رودخانه کارون است. این پل در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و اولین پل معلق ایران محسوب می‌شود. می‌توان از این پل برای گرفتن عکس‌های زیبا به هنگام حضور در اهواز استفاده کرد.

دانشگاه سه‌گوش

دانشگاه سه‌گوش در حاشیه رود کارون واقع شده است. ساختمان این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ به‌عنوان ساختمان مرکزی بانک ملی در اهواز افتتاح شد و سه سال بعد به فرمانداری شهر بدل گشت. این بنا در طول جنگ جهانی دوم به اشغال نیروهای متفقین درآمد و به مقر ارتش تبدیل شد. درنهایت، در سال ۱۳۳۶، قرعه به نام دانشکده پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور درآمد. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۹ از این ساختمان به‌عنوان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپور استفاده شد. بااین‌حال این بنا فعلا در دست تعمیر است.

طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

اهواز از طولانی‌ترین آبشار مصنوعی در خاورمیانه میزبانی می‌کند. این آبشار مصنوعی بر روی هفتمین پل اهواز قرار دارد. آبشار با نورپردازی‌های خود رنگ‌های زیبایی را خلق می‌کند. فواره‌های رنگی آب از اطراف پل به داخل رودخانه می‌ریزند.

بازار فلافل

بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه و محله لشکرآباد قرار دارد. این بازار پایتخت فلافل در ایران است. اگر به اهواز آمدید، حتما فلافل‌های این خیابان همراه با انواع ترشی‌ها را امتحان کنید.

محله‌های معروف اهواز

اهواز شهری پهناور است و در دو طرف رود کارون قرار دارد. در بخش غربی شهر محلاتی چون کمپلو، گلستان، کیان پارس و کیان‌آباد دیده می‌شوند. امانیه و فلکه ساعت هسته مرکزی بخش غربی را تشکیل می‌دهند.

در بخش شرقی شهر بازار و مراکز اقتصادی قرار دارد. خیابان‌های نادری، امام و آزادگان مرکز قسمت شرقی هستند. کوروش، زیتون کارمندی و شهرک نفت مهم‌ترین محله‌های این بخش را شامل می‌شوند.

راه‌های سفر به اهواز

مسافران می‌توانند به سه روش زمینی، ریلی و هوایی خود را به اهواز برسانند. سفر زمینی از تهران به اهواز از اتوبان قم آغاز می‌شود و با گذشتن از اراک، بروجرد و خرم‌آباد به اندیمشک می‌رسد. جاده اندیمشک به اهواز آخرین بخش سفر است. این سفر حدودا ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

اگر ترجیح می‌دهید تا سریع‌تر به مقصد برسید، به سراغ هواپیما بروید. مسافران در مدت یک ساعت و ۱۱ دقیقه از تهران به فرودگاه اهواز می‌رسند.

اما اگر به هیچ‌کدام از این دو وسیله برای سفر اطمینان ندارید، از قطار استفاده کنید. اگرچه مسیر ریلی تهران به اهواز حدود ۱۴ ساعت طول می‌کشد، اما سفری امن و آرام را به شما هدیه می‌دهد.

هتل‌های اهواز

هتل‌های لوکس

هتل پارس در مجاورت رودخانه کارون، دسترسی خوبی به بازار کاوه و پل سفید داشته و از گزینه‌های لوکس در اهواز محسوب می‌شود. هتل نیشکر هم با بنای نوساز خود، دارای ترانسفر فرودگاه است.

هتل‌های میان رده

هتل اکسین در نزدیکی فرودگاه اهواز واقع شده و دسترسی خوبی به محله‌های زیتون و کوروش دارد. هتل پرشیا در مرکز شهر و هتل‌آپارتمان ایرانیکا در نزدیکی فرودگاه هم گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز