خبرگزاری کار ایران

بایدها و نبایدها درباره شامپوها

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۹۹۱

شامپو بدن اسکراب حاوی دانه‌هایی هستند که باعث لایه‌برداری پوست می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین شامپو بدن معمولی کرد. درسته که شامپوهای اسکراب جزو محصولات ضروری مراقبت از پوست هستند و کار شستشو و لایه‌برداری را با هم انجام می‌دهند اما نباید بیشتر از یک تا دوبار در هفته از آن‎ها استفاده کرد.

ایلنا؛ وقتی صحبت از شامپوها به میان می‌آید دغدغه اول عموم مردم مارک شامپو است چون به نظر می‌آید شستشوی موها به خودی خود کاری ساده ای است و قانون خاصی ندارد: کف زدن، آبکشی و خشک کردن. اما دقیقا توجه به نکات دیگری غیر از مارک شامپو دلیل سالم ماندن موها است. ما در این جا به چند سوال مهم در این رابطه می پردازیم.

می توان از شامپوی بدن بزرگسالان برای کودکان هم استفاده کرد؟

این باور اشتباه است. پوست کودکان تا رسیدن به بلوغ و فعال شدن غدد چربی، کمتر چرب می‌شود. موهای نوزادان نیاز به شستشوی روزانه و استفاده از شامپو بچه ندارد مگر اینکه مشکل پوستی خاصی داشته باشند. حتی اگر شرایط حمام‌بردن آن‌ها برایتان فراهم نبود، چربی پوست بچه‌ها انقدر کم است که با یک دستمال مرطوب هم می‌توان مو و پوست آن‌ها را تمیز کرد. از این نظر شامپو بچه مخصوص آن‌ها طراحی شده و حساسیت آن‌ها را در نظر گرفته‌است.

شامپو بچه قدرت پاک‌کنندگی ملایم‌تری نسبت به شامپو بزرگسال دارد. بنابراین اگر برای بچه‌ها از شامپوهای بزرگسال استفاده کنید ممکن است پوست نوزادتان را خشن کند.

حمامکردن بچه ها قانون خاصی دارد؟

نمی‌توان برای حمام‌کردن بچه‌ها  یک قانون خاص در نظر گرفت. رفتار کودکان متفاوت است. برخی کودکان عاشق آب هستند و برخی دیگر نه. اما می توان شرایط کلی را برای آن‌ها مساعدتر کرد. درجه حرارت ایده‌آل آب برای حمام‌کردن نوزادان، بین ۳۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است. برای نوزادان تازه به دنیا آمده اگر داخل تشت ۵ تا ۶ سانتیمتر آب بریزید کافی است. قبل از اینکه نوزاد را درون تشت آب قرار دهید آرنج خود را به آب زده و میزان گرمی و سردی آب را بسنجید. قبل از این که حمام‌بردن نوزاد را شروع کنید تمام وسایل مورد نیاز مثل شامپوبچه، لیف، وسایل بازی، حوله و لباس‌ها را در دسترس خود بگزارید. هنگام حمام‌کردن کودکتان تمام حواستان به او باشد. هرگز برای لحظه ای او را در آب تنها نگزارید.

همینطور که با او حرف می‌زنید کار را شروع کنید. ابتدا بدن او را با دست کمی خیس کرده تا به شرایط عادت کند. سپس با دستی که حاوی کف شامپو بچه است به آرامی روی پوست او بکشید. برای دفعات اولیه بهتر است مدت زمان حمام بیشتر از ۵ دقیقه طول نکشد. بعد از حمام به سرعت و با دقت بدن او را خشک کنید چون باقی‌ماندن رطوبت روی پوست نوزاد احتمال بروز حساسیت‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

شامپو بدن اسکراب را می‌توان جایگزین شامپوهای روزانه کرد؟

این باور اشتباه است. شامپو بدن اسکراب حاوی دانه‌هایی هستند که باعث لایه‌برداری پوست می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین شامپو بدن معمولی کرد. درسته که شامپوهای اسکراب جزو محصولات ضروری مراقبت از پوست هستند و کار شستشو و لایه‌برداری را با هم انجام می‌دهند اما نباید بیشتر از یک تا دوبار در هفته از آن‎ها استفاده کرد. هر چقدر که مصرف به اندازه آن‌ها برای شفاف‌شدن پوست موثر هستند، مصرف بی رویه آن‌ها نیز موجب آسیب به پوست می شوند.اسکراب‌ها علاوه بر لایه‌برداری پوست را نرم و لطیف می‌کنند. برای قسمت‌های ضخیم پوست مثل آرنج، زانو و قوزک پا می‌توان مقدار بیشتری اسکراب استفاده کرد. برخی پوست‌ها مانند پوست‌های خشک یا حساس هم بهتر است طبق تجویز پزشک از شامپو بدن اسکراب یا شامپو صورت اسکراب استفاده کنند.

موهای چرب باید از شامپوهای قوی‌تری استفاده کنند؟

این باور اشتباه است. شاید تعجب کنید اما اگر موی چربی دارید با انتخاب شامپوهای قوی‌تر نتیجه برعکسی خواهید گرفت و با موهای چرب‌تری مواجه خواهید شد. علت آن هم این است که این شامپوها برای جلب رضایت افرادی که موهای چرب دارند حاوی مواد بسیار قوی‌ای هستند که هنگام شستشو نه تنها چربی اضافی مو را می گیرد بلکه چربی طبیعی پوست سر را هم پاک می‌کنند. با از بین رفتن این چربی طبیعی، پوست به طور طبیعی عکس العمل نشان داده و به تولید چربی می‌پردازد و در نهایت پوست سر و موها چرب‌تر می‌شود. این افراد بهتر است شامپوی ملایم‌تری را انتخاب کرده و تعداد شستشو را بیشتر نمایند. پس به یاد داشته باشید یک شامپو باید قدرت پاک‌کنندگی ملایمی‌ داشته باشد. حتی اگر موی چربی دارید.

تنوع شامپوها در بازار زیاد است. در نهایت آنچه که بیشتر از مارک شامپو مهم است، روش استفاده صحیح از آن است. البته در کنار شامپو نباید به موارد مهم‌تری مثل روش شانه‌زدن، خشک‌کردن، آرایش مو و از همه مهمتر تغذیه بی‌توجه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز