خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش در کیش:

ایران اسلامی باید ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی خود را در بخش‌های ساحلی و دریایی فعال کند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۱۷

امیر دریادار خانزادی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی دریایی در جزیره کیش تاکید کرد: ایران اسلامی امروز برای ایجاد ترتیبات امنیتی مطلوب باید ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی خود را در ساحل و دریا فعال کند.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی دریایی ایران با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، امیر دریادار رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی، حسین هاشمی تختی‌نژاد نماینده بندرعباس در مجلس و جمعی از مسئولان محلی صبح روز دوشنبه 26 آذر  در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

در این مراسم امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی کشورمان  گفت: ایران اسلامی موقعیت ویژه و استراتژیکی در جهان و منطقه خاورمیانه دارد. این منطقه به دلیل وجود دریاهای مهم جهان، ایجاد ارتباط وپیوستگی بین سه قاره جهان و منابع انرژی، بر تجارت جهانی کالا از طریق دریا تسلط دارد و کشورهای حاضر در این منطقه می‌توانند تولید قدرت، ثروت  و منزلت، تسلط و روند سازی کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ایران دارای ظرفیت گذرگاهی ارزشمند در حوزه زمینی، دریایی وهوایی و قلمرو وسیع، مرز‌های گسترده دریایی، سواحل اقیانوسی و فرهنگ غنی و ارزشمندی است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: منطقه و جهان اگر همه تلاش خود را برای مقابله با ما بکنند ویژگی های ژئوپلتیکی ایران مانع بزرگی برای آنان است.

امیر دریادار خانزادی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به سواحل و دریا تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت دریاها، وظیفه ما را افزایش می‌دهد و سیاستگذاران باید موقعیت ما را در نظر بگیرند و بدانند که امروز در قبال منطقه و جهان چه تکلیفی داریم و چگونه باید عمل کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: توجه به آینده امنیت دریایی منطقه بار مسئولیت ما را سنگین تر می کند.  فناوری در عرصه دریا در حال تغییر و تحول است و امروز این فناوری در اختیار کشور‌های مختلف قرار گرفته است  و حضور کنشگران مختلف در عرصه آب‌ها ترتیبات امنیتی جدیدی را به منطقه تحمیل خواهد کرد که دیگر قدرت‌های فرامنطقه ای نمی‌توانند خواست خود را به دیگران دیکته کنند.

وی اظهار داشت: ظهور و بروز پدیده بیداری کشورها که ورود آنها به عرصه دریایی و آگاهی آنها از منافع دریایی شان را در پی داشته است، زمینه افول قدرت‌های فرامنطقه‌ای را در مناطق دیگر ایجاد کرده است.

امیر دریادار خانزادی گفت: موضوع گرم شدن کره زمین و ضعف کارکرد نهادهای بین‌المللی از عوامل مهم و پیچیده موثر بر امنیت دریایی در آینده است. امروز همانطور که مشاهده می‌کنیم، کشورهایی که دیگران را به عضویت در این نهادها ترغیب می‌کردند در حال خروج از این نهادها هستند و این نشان می دهد به کارکرد این نهادها نمی توان تکیه کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درپایان با بیان اینکه ایران اسلامی امروز برای ایجاد ترتیبات امنیتی مطلوب باید ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی خود را در سواحل مکران و دیگر بخش‌ها و پس کرانه‌ها فعال کند افزود: ایران اسلامی باید امروز با استفاده از ظرفیت‌های دانشی و صنعتی و همچنین بهره گیری از مزیت‌های ژئوپلیتیکی و شکل گیری دوباره تمدن دریایی به عنوان یک قدرت اثرگذار در منطقه و جهان ضمن تولید روند در منطقه به عنوان یک قدرت هدایت‌گر ایجاد همگرایی کند.

نمایشگاه بین المللی دریایی ایران با حضور 240 شرکت داخلی و15 شرکت خارجی و با هدف معرفی آخرین دستاوردها وتوانمندی های صنعت دریایی و دریانوردی ایران و ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های دریایی، بندری ، فراساحلی تا 28 آذر درجزیره کیش ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز