خبرگزاری کار ایران

واردزیا، غار شهر باستانی گرجستان

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۱۴۹

گرجستان کشوری در اروپای شرقی است. روسیه در شمال و شمال شرق، ترکیه و ارمنستان در جنوب و آذربایجان در جنوب شرقی آن قرار دارد. گرجستان مرز قاره اروپا با آسیا را در بر می گیرد. در سواحل دریای سیاه، خط ساحلی این کشور روبروی بالکان واقع شده است.

گرجستان سرسبز، ترکیب شگفت انگیزی از مناظر طبیعی و اقیانوس ها را در خود دارد. در اساطیر یونان، گرجستان محل تولید پشم گوسفند بوده است. داستان های تاریخ باستانی گرجستان بی پایه و اساس نیستند.

گرجستان کشوری است، در حال توسعه که به سرعت رشد یافته و میزان بسیار پایینی از جرم و فساد در آن روی می دهد. از اواسط سال 2000تا کنون، زیرساخت های گردشگری گرجستان به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته و تعداد گردشگران بازدید کننده از این کشور باستانی، چند برابر شده است. در تورگرجستان می خواهیم سری بزنیم به یک غار شهر بزرگ که در دل صخره ها و کوه های گرجستان ساخته شده است.

غار شهر واردزیا

واردزیا، غار شهر باستانی گرجستان

واردزیا یک غار شهر تماشایی است که به عنوان صومعه استفاده می شود و در نزدیکی آسپیندزا در جنوب گرجستان قرار دارد. شاید در وهله اول فکر کنید، محل فیلمبرداری مجموعه ارباب حلقه ها باشد، اما اینجا خانه کوتوله ها نیست، ولی بسیاری از راهبان در این غارها زندگی می کردند. این صومعه زیرزمینی در قرن ۱۲ میلادی، در زمان سلطنت پادشاه تامار، اولین زنی که در تاریخ گرجستان به عنوان پادشاه (و نه ملکه) بوده، ساخته شده است.

در اواخر سال 1100میلادی، گرجستان دائما توسط امپراتوری مغول تهدید میشد. پادشاه تامار برای کمک به مردم خود و در امان ماندن آنها از حمله مغول، دستور ساخت یک پناهگاه زیرزمینی و مخفیانه را داد و مردم شروع به ساخت این قلعه در زیر کوه اروشلی کردند. کار طاقت فرسایی بود، اما مردم سخت تلاش کردند تا فرهنگ و شیوه زندگی آنها به وسیله مغول های مهاجم نابود نشود.

این دژ زیرزمینی در نهایت در 13طبقه با غارهای طبیعی ساخته شد که بیش از 6000اتاق شامل اتاق پادشاهی، اتاق پذیرایی، اتاق جلسه، نانوایی، آهنگری، اتاق نیایش و و یک کلیسای بزرگ داشت. در افسانه ها آمده که پادشاه تامار ۳۶۶ اتاق داشت تا اگر دشمنان وارد این شهر شدند نتوانند او را به راحتی بیابند. تنها راه رسیدن به این شهر زیرزمینی، از طریق یک تونل مخفی بود که در رودخانه مکتاری واقع شده بود.

شما ممکن است از خود بپرسید که چگونه آنها در اینجا زنده ماندند؟ زمینهای اطراف صومعه پنهانی بسیار حاصلخیز بودند. راهبان، با ایجاد یک سیستم آبیاری به سمت زمین های کشاورزی، شیوه زندگی خود را پایدار ساختند تا بتوانند غذای خود را تولید کنند. در برخی از تونل ها لوله های آبیاری وجود دارد که هنوز هم آب آشامیدنی را تامین می کند.

متاسفانه روزهای باشکوه واردزیا بسیار طولانی نبود. این غارها، گرجستان را از حمله مغول ها حفظ کرد اما طبیعت شکست ناپذیر است. در سال 1283، تنها 100سال پس از ساخت آن، یک زلزله ویرانگر به معنای واقعی کلمه این شهر سنگی را در هم شکست، بیش از دو سوم آن را نابود کرد و غارهای باقی مانده که زمانی پنهان بودند، ظاهر شدند.

می گویند به این دلیل این غار شهر به نام واردزیا نام گذاری شده است که یک روز پادشاه تامار با عموی خود به شکار می رود و در غارها گم می شود. وقتی عمویش او را صدا می کند او پاسخ می دهد : « ac var dzia» که به زبان گرجی یعنی «عمو، من اینجا هستم».

چگونه به واردزیا برویم؟

از تفلیس، سفر یک روزه به واردزیا با استفاده از حمل و نقل عمومی غیرممکن است. کرایه اتوبوس ها گران نیست اما مسافت طولانی است و ۵ ساعت در راه هستید. بهترین کاری که باید بکنید این است که از بقوجانی، یک شهر آبگرم و یا روستای آخال سیتکه به واردزیا بروید. آنجا تعدادی مینی بوس با کرایه ارزان وجود دارند که صبح به سمت غارها حرکت می کنند و عصر باز می گردند.

گزینه دیگر این است که می توانید یک تاکسی بگیرید. آنها هم خیلی گران نیستند، مخصوصا اگر با چند نفر مسافرت می کنید. از برجومی یک و نیم ساعت و از آخال سیتکه ۵۵ دقیقه طول می کشد تا به شهر غارها برسید.

اگر قصد مسافرت در پاییز را دارید، بدون نگرانی تعطیلات خود را در پاییز شگفت انگیز و فراموش نشدنی گرجستان بگذرانید. با سفر به این کشور دوست داشتنی از مقاصد گردشگری و بازدید از مکان های تاریخی آن لذت ببرید.قیمت تور گرجستان در این فصل نسبت به بهار و تابستان کاهش چشمگیری دارد و برای کسانی که تحمل شلوغی را ندارند و به دنبال جای خلوت برای رسیدن به آرامش می گردند، گرجستان یک مقصد ایده آل است. پاییز فصل برگ های طلایی است. با تور لحظه آخری ، سفر پاییزی، حال و هوایی دیگر دارد.سایت گردشگری توریاب که ارائه کننده جدیدترین آفرهای مسافرتی و تور لحظه آخری میباشد میتوانید یکی از گزینه های انتخاب تور گرجستان شما باشد.

وجود شیب در واردزیا که به شهر سنگی در دل کوه نیز شناخته می‌شود و سیستم آبرسانی پیچیده‌ آن موجب حاصلخیز شدن دامنه کوه برای کشاورزی و زراعت شده است. این محل بخشی از موزه تاریخی و معماری واردزیا را در خود جای داده است که 46 محل از حیث معماری، 21 محل از منظر باستان شناسی و 21 محل نیز با توجه به برخورداری از هنرهای تاریخی، همواره در مرکز توجه گردشگران در تور گرجستان قرار دارند. از این رو این مکان در سال 2007 در فهرست بناهای باستانی یونسکو ثبت جهانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز