خبرگزاری کار ایران

فرار از صحنه تصادف؛ اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چکار کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۲۴

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟ هنگامی که صحبت فرار از صحنه تصادف می‌شود، باید از عواقب آن مانند مجازات فرار از صحنه تصادف غیر‌جرحی مطلع باشیم. همچنین باید بدانیم که شکایت از راننده متواری از صحنه تصادف چگونه است. با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم در صورت تصادف و فرار مقصر چه‌کار کنیم.

 

بررسی مجازات فرار بعد از تصادف با ماشین پارک‌شده

مجازات فرار از صحنه تصادف با ماشین پارک شده با‌توجه‌به نوع خسارت وارده به اتومبیل متفاوت است. اگر اتومبیل در جای درستی پارک شده باشد و راننده خاطی پس از تصادف با ماشین پارک شده از صحنه متواری شده باشد، به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد. اما اگر پارک خودرو در مکان نامتعارف و نامناسبی انجام شده باشد، هیچ محکومیتی در انتظار فرد خاطی نخواهد بود. 

فرار از صحنه تصادف؛ اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چکار کنیم؟

بررسی مجازات فرار از صحنه تصادف در صورت آسیب دیدگی جدی

در شرایطی که تصادف منجر به بروز مصدومیت جرحی جدی برای فرد آسیب دیده شود، برای فرد خاطی مجازات دو ماه تا یک سال حبس و پرداخت دیه به دنبال خواهد داشت. اگر این تصادف با فرار از صحنه تصادف همراه شود، قاضی برای راننده خاطی دو سوم حداکثر مجازات ممکن را لحاظ می‌کند و این مجازات شامل هیچ نوع تخفیفی نیز نخواهد شد. اگر با خودرویی تصادف کردید و راننده خاطی از صحنه تصادف گریخت و خودتان یا یکی از سرنشینان اتومبیل شما دچار جراحت شد، نخستین گام شما باید شناسایی سریع عامل حادثه باشد. 

یکی از دستگا‌هایی که می‌تواند به شما در پیدا کردن سریع خودروی به‌سرقت‌رفته کمک کند،  استفاده از ردیاب خودرو است. با کمک ردیاب می‌توانید سریعا موقعیت مکانی ماشینتان را شناسایی نموده و آن را به پلیس اطلاع دهید تا سارق دستگیر شود. در میان دستگا‌های ردیاب اتومبیل، ردیاب با قابلیت شنود، یکی از بهترین گزینه‌ها است. اگر نمی‌دانید ردیاب با قابلیت دستگاه شنود چیست، ابتدا تحقیقات لازم را درباره آن انجام دهید؛ سپس برای افزایش شانس شناسایی راننده مقصر و متواری، آن را برای اتومبیلتان تهیه کنید. استفاده‌های قانونی و کاربردی از این دستگاه، باعث می‌شود که در شرایط سخت راه‌حلی برای اثبات حقانیت خود داشته باشید.

بررسی مجازات فرار از صحنه جرم در صورت فوت مصدوم

در‌صورتی‌که تصادف منجر به فوت شود و مصدوم در صحنه تصادف یا در مسیر بیمارستان فوت کند دادگاه برای راننده خاطی حبس بین ۶ ماه تا ۳ سال در نظر می‌گیرد. اگر راننده پس از وقوع تصادف منجر به فوت از صحنه تصادف فرار کند، توسط قاضی به دو سوم حداکثر مجازات تعیین‌شده در قانون به‌علاوه پرداخت دیه محکوم می‌شود. 

بررسی فرار از صحنه تصادف در صورت مقصر نبودن راننده فراری

اگر تصادفی صورت پذیرفت و شما مقصر نبودید، بهترین کار حفظ خونسردی و باقی ماندن در صحنه تصادف است. اما اگر پس از تصادف تصمیم به فرار بگیرید، دچار مشکلات قانونی مانند افزایش هزینه‌ها برای جبران خسارت‌، دشواری در اثبات مقصر نبودن پس از فرار از صحنه تصادف و افزایش هزینه گرفتن وکیل برای دفاع از شما خواهید شد. پلیس نیز ممکن است به خاطر فرار به شما مظنون شده و از شما در این مورد بازجویی کند. 

فرار از صحنه تصادف؛ اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چکار کنیم؟

چه عواملی تشدید کننده مجازات راننده فراری از صحنه تصادف است؟

اگر فرار از تصادف توام با فوت یا خسارت جانی نباشد، راننده خاطی تنها شامل مجازات فرار از صحنه تصادف غیرجرحی خواهد شد. اما اگر تصادف با خسارت جانی همراه باشد و راننده خاطی علاوه بر فرار از صحنه تصادف یکی از شرایط زیر را نیز داشته باشد، مجازات وی تشدید خواهد شد.

  •  رانندگی در حالت مستی
  • رانندگی بدون داشتن گواهینامه
  • رانندگی با خودروی دارای نقص فنی
  • رانندگی با سرعت بالا
  • نقض مقررات رانندگی مانند حق تقدم

راننده‌ای که از صحنه تصادف فرار کرده است، علاوه بر تحمل مجازات فرار از تصادف، در صورت داشتن هر یک از وضعیت‌های بالا محکوم به مجازات آن وضعیت نیز خواهد شد. به عنوان مثال مجازات رانندگی در شرایط مستی 80 ضربه شلاق است که بعلاوه مجازات فرار از تصادف برای فرد مجرم در نظر گرفته شده و اجرا خواهد شد.

همچنین اگر راننده خاطی در لحظه وقوع تصادف گواهینامه رانندگی معتبر نداشته باشد و تصادف باعث فوت شود، مرتکب قتل غیر‌عمد شده و علاوه‌بر مجازات نداشتن گواهینامه (حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و یا اعمال هر دو مجازات) به پرداخت دیه و تحمل حبس محکوم خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید که نداشتن گواهینامه با اتمام اعتبار گواهینامه متفاوت است و در صورت وقوع تصادف و سپری شدن اعتبار گواهینامه، صرفا برای فرد خاطی جریمه در نظر گرفته می‌شود. 

اقدامات لازم پس از فرار راننده متواری از صحنه تصادف 

اگر با خودرویی تصادف کردید و راننده خودرو خاطی از صحنه تصادف فرار کرد، برای اینکه بتوانید از بیمه خسارت بگیرید نیاز است تا مراحلی را طی کنید؛ در این راستا اولین کاری که باید انجام دهید تماس با پلیس ۱۱۰ و گزارش فرار راننده خاطی است. در ادامه باید در محل تصادف منتظر بمانید تا پلیس برای مشاهده صحنه تصادف، ارزیابی میزان خسارت وارده و دیدن خسارت جانی وارده به محل وقوع تصادف بیاید، از اتفاقات رخ داده گزارش تهیه کرده و صورتجلسه تصادف را تنظیم کند. ادامه مراحل ثبت شکایت و پیگیری فرار از صحنه تصادف توسط راننده خاصی به شرح زیر است:

۱- مراجعه مجروحین یا بستگان آنها به کلانتری و ثبت شکایت از راننده متواری.

۲- مراجعه مجروحین به پزشکی قانونی و مشخص شدن درصد آسیب وارد شده به مصدومین.

۳- ثبت شکایت از راننده خودروی متواری توسط راننده آسیب دیده در دادسرا. 

۴- صدور حکم مجرمیت توسط دادستانی و ارجاع پرونده شخص خاطی به دادگاه برای صدور حکم.

۵- رسیدگی به پرونده توسط دادگاه و صدور حکم نهایی.

لازم‌ به‌ ذکر است که اگر فرار از صحنه تصادف خسارت مالی به بار آورده باشد، مالک خودروی آسیب دیده با در دست داشتن مدارک بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به همراه گزارش حادثه می‌تواند با مراجعه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت وارد شده به خودرو اقدام کند. نصب ردیاب در ماشین یکی از را‌هکارهای مفید برای شناسایی راننده فراری از صحنه تصادف است. از آنجایی که ردیاب‌های دوربین دار علاوه بر ثبت موقعیت مکانی، وقوع تصادف را نیز ثبت می‌کنند بهتر است با مطالعه راهنمای خرید ردیاب خودرو، بهترین ردیاب را برای خودرویتان انتخاب و خریداری کنید تا در چنین مواقعی به شما در شناسایی و پیگیری راننده فراری کمک کند.

لزوم نصب ردیاب خودرو برای شناسایی مجرم فراری از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادف، یکی از مشکلات جدی در رانندگی است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای همه طرف‌های درگیر داشته باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از فرار از صحنه تصادف، استفاده از  ردیاب در خودرو است. ردیاب‌ دوربین دار علاوه بر موقعیت مکانی خودرو، وقوع تصادف را نیز ثبت می‌کند؛ بنابراین اگر با خودرویی تصادف کردید و راننده مقصر تصادف از صحنه فرار کرد می‌توانید فیلم دوربین ردیاب را به پلیس نشان داده و با استفاده از تصاویر ثبت شده توسط دوربین ردیاب، مقصر تصادف را شناسایی و به مراجع قانونی معرفی کنید. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز