خبرگزاری کار ایران

در نخستین اجلاس سفیران گردشگری و خوراک مطرح شد؛

اندیشه مهمان‌داری استاندارد را باید به فعالان صنعتِ غذا آموزش دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۷۷۹

نخستین اجلاس سفیران گردشگری و خوراک با رویکرد تجلیل از صنایع، رستوران ها و مجموعه های گردشگری چهارشنبه ۲۶ مهر 1402 به همت موسسه فرهنگی و هنری « عصرگفتگوی قلم» ، در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

"مجید داماد نژاد" ، دبیر اجرایی اجلاس سفیران گردشگری و خوراک در حاشیه برگزاری این اجلاس گفت: ما در این اجلاس سعی کردیم با پرداختن به موضوعاتی که در سرفصل های گردشگری و حوزه های رستوران داری، تشریفات، اماکِنِ گردشگری و حوزه صنعت غذای کشور  است، با دعوت از اساتید مجرب که در دستگاهای دولتی و بخش خصوصی هستند، بتوانیم در تأمین محتوا و ایجاد بازارهای هدفِ داخلی و همچنین رویکرد بین المللی گام های موثری برداریم؛ در واقع تلاش کردیم تا برای توسعه و اولویت بخشیدنِ صنعت گردشگری کشورمان نسبت  به کشورهای همسایه و نیزدر اقصی نقاط کشور  فضایی مناسب ایجاد کنیم تا برای اشاعه دانش مدیریتی آنها در سطوح داخلی و بین المللی و نیز افزایش سطح معلومات اماکن گردشگری و اندوخته های علمی آنها  قدم های موثری را برداریم که خدارا شاکریم که توانستیم در این اجلاس چنین اتفاقی را رقم بزنیم.

او افزود: در این اجلاس در یک فرایند زمانی تقریبا ۶ماهه فراخوان اطلاع رسانی برای بیش از ۱۸۰۰واحدفعال در حوزه گردشگری را به انجام رساندیم  و با توجه به زمانی که برای برگزاری این همایش مقرر شده بود، توانستیم برای فرایند کارشناسی و ارزیابی،  بیش از۲۰۰  مجموعه را در لیست ارزیابی قرار دهیم که ازمیان آنها ۷۰ مجموعه موفق به دریافت نمره حداکثری و حضور در فرآیند پایانی کارشناسی ارزیابی قرار گرفتند و از آنها تجلیل بعمل آمد.

همچنین "ندا زرندیان" عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت : در این اجلاس ضمن آنکه بصورت کلی پیرامون تاثیر قانون برحوزه گردشگری گفتگو شد، به طور خاص نیز سعی کردیم  در ارتباط با برنامه های توسعه گردشگری به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

او تصریح کرد:  از آنجا که در حوزه گردشگری یکسری قوانین دائمی و موثر برحوزه گردشگری ازجمله قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی  و نیز یکسری قانون موقتی ازجمله قانون برنامه و بودجه وجود دارد که با  اتمام دوره مشخص خود اعتبارشان را از دست می دهند، از این رو در این اجلاس به این موضوع و برنامه هفتمی که در مرحله تصویب قرار دارد پرداختیم؛ به گونه ای سعی کردیم بصورت خاص روی موضوع برنامه های توسعه و ارتباطشان با گردشگری گفتگویی را از جنبه های محتوایی،ساختاری و اجرایی به میان آوریم  .

"زرندیان" ادامه داد: البته ناگفته نماند که توسعه گردشگری به لحاظ محتوایی تا کنون بیشتراز جنبه های دیگرِ آن از جمله ساختاری و اجرایی مورد توجه قرار گرفته چرا که چشم اندازهای اقتصادی آن روز به روز در حال پررنگ تر شدن است؛ همچنین نظر بخش خصوصی را نیز بیش از پیش به خود جلب نموده است.

او خاطرنشان کرد: گفتگو پیرامون ساختار و قانون نویسی در حوزه توسعه گردشگری و وجود تشدد در این عرصه از جمله مباحثی بود که در این همایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

"مرتضی طالع ماسوله" رئیس بنیاد ملی توسعه گردشگری پایدار، با حضور در اولین اجلاس سفیران گردشگری و خوراک بیان کرد: از آنجا که ما در جدول غذایی از  ۲۲۰۰نوع غذا برخوردار هستیم که تاکنون توانسته ایم به معرفی آنها بپردازیم از این رو این اجلاس گام موثری در معرفی این غذاها خواهد بود.

او افزود: این اجلاس به نوبه خود سبب می شود بتوانیم بهتر در کنار کشفِ غذا های سنتی خود، نظام تشریفاتی و رفتاری با مهمانان و مشتریان را آموخته و درک نمائیم؛ چرا که در نظام مهمان داری و مراکز پذیر ایی و اقامتی دیگر پدیده ای به عنوان مشتر ی نداریم، بلکه واژه  ی مهمان جایگزین آن شده که بواسطه آن باید اندیشه مهمان داری را به تمام کسانی که دست اندرکار صنعت غذا هستند بیاموزیم. درواقع یکی از ضعف ها ی بزرگی که ما در حوزه میزبانی با آن مواجه هستیم آن است که هنوز اندیشه های درست مهمانداری را به طور دقیق نیاموخته ایم. البته این ناآگاهی ها شامل برخی مراکز می شود که باید در راستای آن تمهیدی اخذ نمایند چرا که رعایت درست و استاندارد میزبانی از دیرباز در سنت و آئین مردمان کشورمان وجود داشته، پس اگر بتوانیم این آئین ها و رفتارهای مهمان داری را در نظام مدرن میزبانی و مهمانداری احیا کنیم، در واقع بزرگترین خدمت را به انجام رسانده ایم. به طور کل عدم وجود انسجام در بخش های خصوصی، یکی از دلایلی است که سبب شده ما نتوانیم همچون ترکیه در صنعت غذا پیشرفت کنیم .

طالع ماسوله ادامه داد: سه چتر بزرگ غذایی در دنیا وجود دارد که اولینِ آن سهم ایران است؛یعنی کل خاورمیانه، کشورهای عربی، هند،  پاکستان، ترکیه و...زیر چتر آشپز ایرانی قرار می‌گیرند و دومین چتر غذایی دنیا متعلق به چین است. یعنی کل شرق آسیا و اطراف آن زیر چتر غذایی آشپز چینی هستند و چتر سوم هم به چتر غذایی رومی(ایتالیایی) تعلق دارد. به عبارتی کل آمریکا و اروپا زیر  چتر آشپز رومی هستند. البته با وجود آنکه  بزرگترین چتر غذایی سهم کشور ماست، اما متاسفانه نتوانستم به عنوان یکی از بزرگترین آشپز ها که بالای ۵۰ کشور زیر چتر آشپز ایرانی هستند بهره ببریم.

 

در ادامه ، دکتر" علی‌محمد بیدارمغز" کارشناس ارشد تشریفات اظهارداشت: در این اجلاس به نوبه خود پیرامون قدرت شخصی و اثر آداب و رفتار بر قدرت شخصی مباحثی را ارائه دادم .در واقع قدرت شخصی یک قدرت روانی است که بر دوپایه صلاحیت و تخصص استوار است. به طور کل باید توجه داشت که صلاحیت ناشی از رفتار، آداب ، ظاهر آراسته، لباس برازنده، معطر بودن و ارتباط موثر است که شکل می گیرد و  تخصص نیز زمانی در فرد شکل واقعی و حقیقی به خود می گیرد که او تجربه خاص ،فوق العاده و عمیقی از یک حوزه از جمله تعمیر ماشین را  داشته باشد. قدرت نفوذ و قدرت  شخصی دو مقوله برابر هستند که وجود آنها در بطن یک فرد از او شخصی بانفوذ و دوست داشتنی می سازد. فردی که در ارتباط گیری با مردم ،انسانی موفق و پیشرفته است.

همچنین" امیرطاها سلامی" مدرس بازاریابی و کسب و کار گفت: جوامعِ گردشگر فِرِست( افرادی که کارشان فرستادن گردشگر به مجموعه ها است )به دنبال ایجاد رابطه با مقاصد گردشگری هستند تا عناصر آمیخته در بازارخود را متناسب با آنها ادغام کنند و از  طرفی نیز متناسب با گردشگر و پتانسیل های مقصد(مکان گردشگری)دست به عملکردی متمایز در ارتباط گیری با گردشگران  می زنند.

وی افزود: یکی از اساسی ترین وجه تمایز ایران و شهرهای گردشگری آن،  نوع مهمان‌نوازی است. چون اصول مهمان نوازی در هر منطقه و مکانی می تواند در ایجاد یک برند گردشگری مناسب و متعهد سهیم باشد در واقع ارزش  ارائه‌ خدمات در گردشگری زمانی معنا می یابد که مهمان نوازی و ارتباطات با مهمان در بین زنجیره  ارزش خدمات قرار بگیرد.

سلامی بیان کرد: برگزاری اینگونه رویدادهای تخصصی  با حضور برندهای زنجیره ارزش گردشگری، می تواند ثبات و رشد این صنعت را در عرصه استاندارد سازی و ایجاد دانش مشترک ایجاد و تضمین نماید. همچنین در این رویداد با بهره مندی از تجربه و تخصص صاحب نظران گردشگری، اعتبار سنجی برند ها و انتخاب مباحث محوری در زمینه برندینگ، تشریفات، مهمان نوازی، و توسعه پایدار به دنبال بستر سازی در آینده پژوهی گردشگری و ایجاد و تدوین نگرش دانش محور در تفکر سیستمی هستیم تا با شناخت فرصت ها و تهدید ها ،بتوانیم گامی مؤثر در شبکه سازی و ارتباطات فراهم سازیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز