خبرگزاری کار ایران

چک لیست مراسم ترحیم + اقدامات قبل از تدفین

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۹۷۸

با فوت یکی از اعضای خانواده، اطرافیان فرد متوفی دچار فشار روحی بسیاری می‌شوند، از طرفی برگزاری مراسم تدفین، امور لازم قبل از آن و نیز مراسم‌های بعد از دفن اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل بهتر است افراد با چک لیست مراسم ترحیم آشنایی داشته باشند. در ادامه کارهای لازم از لحظه فوت تا مراسم ترحیم را به ترتیب مرور می‌کنیم.

اقدامات قبل از تدفین شامل چه مواردی است؟

از روزی که فرد از دنیا می‌رود معمولا تا روز تدفین و انجام مراسم خاکسپاری زمان کمی در اختیار اعضای خانواده و نزدیکان است، بنابراین باید کارها با سرعت بالا انجام شود. در واقع آشنایی با چک لیست مراسم ترحیم باعث می‌شود امرو بهتر و منظم‌تر انجام شود و فشار روحی نزدیکان متوفی نیز کاهش پیدا کند. قبل از تدفین کارهایی وجود دارد که باید نزدیکان متوفی آن‌ها را انجام دهند.

  • گرفتن گواهی فوت از پزشکی قانونی
  • انتقال‌دادن متوفی به سرخانه
  • انجام امور غسل‌دادن فرد متوفی
  • انتخاب روز و تاریخ مشخص برای تدفین و خاکسپاری
  • اطلاع دادن به سایر اعضای خانواده
  • چاپ اعلامیه، عکس و کارت برای اطلاع‌رسانی بهتر به سایرین
  • هماهنگی برای خرید قبر متوفی

اقدامات مراسم خاکسپاری چگونه است؟

بعد از اینکه خانواده متوفی کارهای تدفین را انجام دادند، باید به‌سراغ مراسم خاکسپاری و دفن بروند. اعضای خانواده  باید در قدم اول برای رفت‌وآمد مهمانان خود وسیله نقلیه تهیه کنند. این وسیله‌ها می‌تواند شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون یا تاکسی باشد. همچنین برای مراسم خاکسپاری تهیه و تدارک پذیرایی از مهمانان بر مزار متوفی اهمیت زیادی دارد. همچنین در صورت نیاز خانواده متوفی می‌توانند میز و صندلی و نیز سایه‌بان هم سفارش دهند تا مهمانان راحت‌تر باشند.

برای اجرای مراسم خاکسپاری انتخاب مداح، گروه موسیقی یا سخنران هم باید در چک لیست مراسم ترحیم گنجانده شود. در این میان بعضی از موسسه‌های تشریفات مراسم ختم برای راحتی خانواده میزبان، مدیریت اجرای مراسم را بر عهده می‌گیرند. موسسه تشریفات و خدمات برگزاری مراسم ترحیم tashrifatpouladi.com یکی از بهترین موسسه‌های تشریفات مراسم ختم است که افراد می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، تمام گام‌های مراسم خاکسپاری و ختم  را به‌راحتی بردارند.

چک لیست مراسم ترحیم + اقدامات قبل از تدفین

بعد از مراسم خاکسپاری چه کارهایی انجام می‌شود؟

معمولا در بسیاری از شهرها رسم بر این است که بعد از مراسم خاکسپاری، برای تشکر از مهمانان آن‌ها را به صرف ناهار، شام یا عصرانه دعوت می‌کنند. بنابراین چک لیست مراسم بعد از تدفین شامل موارد این است:

  • ابتدا باید تالار، رستوران یا سالن دلخواه انتخاب شود.
  • نوع غذا باید مشخص شده و با رستوران هماهنگ شود.
  • تعداد مهمانان مشخص شود و به تالار یا رستوران اطلاع داده شود.
  • وسایل رفت و آمد مهمانان تدارک دیده شود.
  • مراسم شام غریبان با توجه به رسوم شهرها و خانواده‌ها در منزل یا سالن برگزار شود.

برندها و موسسات باکیفیت در زمینه اجرای مراسم خاکسپاری و بعد از آن در دنیا مانند dignityfunerals.co.uk سعی می‌کنند خدمات خود را با نظم بالا و بدون هیچ‌گونه هرج‌ومرج و آشفتگی انجام دهند این کار باعث کاهش فشار روانی و استرس خانواده متوفی می‌شود.

چک لیست مراسم ترحیم + اقدامات قبل از تدفین

چک لیست برگزاری مراسم ختم

بعد از مراسم خاکسپاری و انجام امور مرتبط قبل از تدفین و بعد از آن، نوبت به مراسم ترحیم و یادبود می‌رسد. این مراسم ممکن است در همان روز بعد از خاکسپاری، روز بعد از آن یا حتی چند روز بعد باشد که این به آداب و رسوم هر خانواده بستگی دارد. اما به‌طور کلی معمولا یک مراسم ترحیم برای متوفی برگزار می‌شود که مکان آن معمولا در مسجد، حسینیه یا سالن اجتماعات است. برای برگزاری این مراسم کارهایی وجود دارد که اطلاع از آن‌ها باعث نظم بیشتر در انجام مراسم ختم می‌شود.

  • انتخاب تاریخ و زمان مراسم: قدم اول برای اجرای مراسم ترحیم این است که مکان و تاریخ با دقت انتخاب شود. بهتر است به دسترسی، میزان ترافیک و فضای مناسب برای مهمانان توجه شود.
  • اطلاع دادن به مهمانان: بعد از انتخاب تاریخ، باید خانواده متوفی یا فردی از نزدیکان به مهمانان اطلاع دهد و تاریخ و مکان مراسم را در اختیار آن‌ها بگذارد. این کار با پیامک، تماس، پخش کارت و اعلامیه نیز قابل انجام است.
  • انتخاب پذیرایی: آیتم‌های پذیرایی باید قبل از روز مراسم انتخاب و خریداری شود. محتویات پک بسته‌بندی پذیرایی با توجه به بودجه متفاوت است، این پک می‌تواند شامل آبمیوه، میوه، شیرینی، حلوا، خرما، آب معدنی و موارد دلخواه دیگر باشد.
  • تدارک تزیینات و تاج گل: خانواده متوفی می‌توانند میز یادبود، قاب عکس تزیین‌شده و آیتم‌های پذیرایی را با کمک روبان، تور، ساتن، شمع، فانوس و موارد دیگر چیدمان کنند و همچنین انواع تاج گل را با گل‌های مختلف سفارش دهند تا ظاهر زیبایی برای مراسم داشته باشند.
  • انتخاب مجری مراسم: برای نظم بیشتر و یادبود متوفی، بهتر است با یک اجرا کننده مراسم هماهنگ شود. این فرد می‌تواند سخنران، مداح یا قاری باشد. این کار به اجرای بهتر مراسم عزاداری کمک می‌کند.
  • پذیرایی از مهمانان: یکی از مهم‌ترین موارد در لیست کارهای مراسم ختم پذیرایی صحیح، منظم و درست از مهمانان است. بعضی از موسسه‌های برگزاری مراسم ترحیم در دنیا مانند funeralservicefoundation.org با ارائه خدمات پذیرایی و مهماندار در اجرای هرچه بهتر مراسم به میزبان کمک می‌کنند.

اهمیت چک لیست مراسم ترحیم

شوک ناشی از فوت عزیزان یا نزدیکان برای همه افراد بسیار زیاد است، زمان کم، غم و اندوه ناشی از این اتفاق، فشردگی مراسم‌ها، نیاز به هماهنگی‌های مختلف و انجام کارهای متنوع، سفارش‌دادن پذیرایی‌ها و رزرو مکان‌ها در کنار مدیریت مالی همگی باعث می‌شود که بعضی از افراد نتوانند مراسم ختم متوفی را به‌خوبی و منظم برگزار کنند.

باید گفت تهیه چک لیست مراسم ترحیم یکی از مهم‌ترین کارها برای برگزاری مراسم ختم و یادبود است. این لیست می‌تواند به افراد نزدیک متوفی و اعضای خانواده او کمک کند که کارها را به بهترین شکل پیش ببرند و چیزی را از قلم نیندازند. همچنین به اطرافیان کمک می‌کند تا نظم بیشتری برای برگزاری مراسم‌ها، انجام هماهنگی‌ها و پذیرایی از مهمانان داشته باشند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز