خبرگزاری کار ایران

راهنمای انتخاب رشته تجربی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۷۲۷

با توجه به اینکه رشته تجربی سال‌های متمادی پر جمعیت‌ترین گروه آزمایشی کنکور سراسری بوده است انتخاب درست رشته و دانشگاه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

برای انتخاب رشته تحصیلی در کنکور تجربی بسیار مهم است که به علاقه‌مندی، موفقیت در دروس مرتبط با رشته، ارزیابی استعداد و قابلیت در رشته های مختلف، رتبه قبولی در کنکور، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته و انتخاب رشته دانشگاه های مختلف توجه شود.

با در نظر گرفتن این موارد و مشورت با مشاوران تحصیلی آویژه و افرادی که در دانشگاه آزاد و سراسری تحصیل کرده‌اند، می‌توان تصمیم‌گیری مناسبی در رابطه با انتخاب رشته تجربی انجام داد.

 

ادامه مسیر با داوطلبان انتخاب رشته تجربی

پس از اعلام نتایج اولیه هر یک از نوبت‌های کنکور سراسری 1402، داوطلبان کنکور تجربی می‌توانند با دریافت مشاوره و آگاهی از توضیحات کارنامه خود، در زمان مشخص شده (نیمه دوم مرداد ماه 1402) به نشانی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲ خود را تکمیل کنند.

انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور تجربی ۱۴۰۲ به منظور ادامه تحصیل در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان انجام می‌شود. در این مرحله، داوطلبان واجد شرایط می‌توانند با در نظر گرفتن گروه آزمایشی خود، لیست رشته‌ها و محل های دانشگاهی مورد نظر خود را در سایت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ وارد کنند.

داوطلبان رشته تجربی در این مرحله، مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل هستند که نحوه چینش این انتخاب ها بر اساس علاقه شخصی صورت می‌گیرد. برای انتخاب رشته مناسب، داوطلبان می‌توانند از منابع آموزشی و مشاوره‌های مجازی استفاده کنند و با مطالعه و بررسی جزئیات هر رشته، انتخاب بهتری داشته باشند

در نتیجه، انتخاب رشته تجربی برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند تأثیر شگرفی در سیر زندگی و شغل آینده آن‌ها داشته باشد. لذا، داوطلبان باید با دقت و توجه به جزئیات، رشته مورد نظر خود را انتخاب کند.

در این مقاله به بررسی نکات کلیدی انتخاب رشته، راه های انتخاب رشته،شرایط انتخاب رشته،رتبه های مجاز،دانشگاه های رشته تجربی و سهمیه های انتخاب رشته کنکور 1402 می پردازیم.

نکات مهم در انتخاب رشته تجربی برای کنکور تجربی 1402

انتخاب رشته تجربی برای کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که داوطلبان باید در طول زندگی تحصیلی خود بگیرند. در این راستا، برخی نکات مهم برای مشاوره انتخاب رشته تجربی برای کنکور سراسری را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

در زمان انتخاب رشته به حباب رتبه توجه کنید

حباب رتبه به این معنی است که در بعضی موارد، رتبه‌ داوطلبان در آزمون کنکور بیشتر از واقعیت است. اگر یک داوطلب از خانواده‌ شهدا باشد و سهمیه مناطق را هم داشته باشد، در اعلام نتایج اولیه دو رتبه برایش محاسبه می‌شود. اما در نتایج نهایی، فقط یکی از این سهمیه‌ها محاسبه می‌شود. حباب رتبه تقریبا ۱۳ تا ۲۰ درصد است. برای انتخاب رشته دانشگاهی مناسب، باید به حباب رتبه و عوامل دیگری مثل علاقه، استعداد، شرایط خانوادگی و مالی، فرصت‌های شغلی و آینده‌ حرفه‌ای هم توجه کنید.

توجه به علاقه‌ شخصی

علاقه‌مندی شخصی یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رشته دانشگاهی است. با توجه به علاقه خود، می‌توانید رشته ای را انتخاب کنید که در آینده احساس رضایت و خوشبختی برای شما به همراه داشته باشد. پس باید به این نکته توجه کنید که رشته دانشگاهی مورد علاقه شما چیست؟

در رشته تجربی، خیلی از دانش‌آموزان به دنبال رشته‌های پزشکی هستند و به سمت آن حرکت می‌کنند. اما این انتخاب باید با دقت و بررسی دقیق صورت بگیرد..

به طور مثال، اگر به رشته پزشکی علاقه دارید، حتماً باید با شرایط و مسئولیت‌های آن آشنا باشید و بررسی کنید که آیا قادر به شرکت در این رشته هستید یا خیر. به هر حال، برای انتخاب رشته مناسب، بهتر است این موضوع را با مشاوران آموزشی و کارشناسان مرتبط بررسی کنید و تصمیم خود را با دقت و شفافیت انتخاب کند.

با عجله تصمیم نگیرید

تصمیم‌گیری شتابزده و با عجله‌ در انتخاب رشته دانشگاهی ممکن است باعث انتخاب های نادرست شود. برای انتخاب رشته مناسب، بهتر است صبر کرده و زمان کافی را صرف بررسی و پژوهش در مورد رشته‌های مختلف کنید. می‌توانید با سر زدن به دانشگاه‌های مختلف یا صحبت با افراد فارغ التحصیل و کارآمد در رشته‌های مورد نظر، اطلاعات دقیق و شفافی در مورد هر رشته را تهیه کنید. همچنین، استفاده از منابع آموزشی و مطالعه مصاحبه‌های دانشجویان و اساتید در رشته‌های مختلف، می‌تواند به شما در انتخاب رشته مناسب کمک کند. در نهایت، برای انتخاب رشته دانشگاهی خود، بهتر است با دقت و شفافیت تصمیم‌گیری کنید.

به استعدادهای خود توجه کنید

در انتخاب رشته دانشگاهی به غیر از علاقه، به استعداد خود نیز توجه کنید. بهتر است رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب کنید که با استعداد و علاقه شما سازگاری دارد، و نه فقط به دلیل موفقیت دیگران در آن رشته.

بعضی افراد زمانی که باید رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند، به نام معروف یک رشته فقط توجه می‌کنند مثل رشته دندانپزشکی و ویژگی‌های شخصیتی و استعدادهای خود را نادیده می‌گیرند. این انتخاب، نامناسب است و باید به شناخت خود، مشاوره حرفه‌ای و جستجوی اطلاعات کافی در مورد رشته های مختلف نیز توجه کنید. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که هر فردی ویژگی های شخصیتی، توانایی‌ها و علاقه‌های متفاوتی دارد و باید با توجه به شناخت خود، انتخاب رشته مناسب خود را انجام دهد.

با دقت دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۲ را مطالعه کنید

قطعاً، هر ساله دفترچه انتخاب رشته تجربی بروز می‌شود و شامل تغییراتی می‌شود که باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال، ظرفیت رشته‌ها ممکن است تغییر کند، دانشگاه‌های جدید ممکن است در رشته‌های خاصی پذیرش داشته باشند، پیش نیازها و الزامات ممکن است متفاوت باشند و برنامه درسی ممکن است تغییر کند. لذا، بررسی دقیق دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۲ امکان انتخاب صحیح‌تر و مطمئن‌تر رشته را به شما می دهد.

تمام گزینه‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته تجربی 1402 پر شود

انتخاب رشته‌ تجربی با پر کردن فقط چند گزینه در فرم انتخاب رشته تجربی وبسایت سازمان سنجش، خطر بزرگی دارد. این روش انتخاب رشته بسیار پر ریسک است. زیرا احتمال دارد در هیچ کدام از رشته‌ها قبول نشوید. بنابراین، بهتر است تلاش کنید تا تمام گزینه‌های موجود در فرم انتخاب رشته تجربی را به دقت پر کنید و حداقل ۱۵۰ گزینه را انتخاب کنید.

هر سال شرایط پذیرش در هر دانشگاه و رشته به‌روز می‌شود و حتی اگر در گذشته در همان رشته و دانشگاه قبول شده‌اید، بهتر است تمام گزینه‌های فرم انتخاب رشته تجربی را پر کنید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که رتبه‌ سهمیه شما در هر زیرگروه در دفترچه انتخاب رشته تجربی کنکور قرار دارد و باید این رتبه را در نظر بگیرید تا بهترین رشته مطابق با توانایی‌های خود را انتخاب کنید.

فهرست انتخاب‌ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید

برای جلوگیری از خطای احتمالی در انتخاب رشته و افزایش سرعت پر کردن فرم سازمان سنجش، بهتر است یک لیست دقیق و منظم از انتخاب‌های مورد علاقه خودتون تهیه کنید و با مشاوره نیز لیستتون رو بهبود بدید. همچنین در زمان پر کردن فرم، از لیستی شامل انتخاب‌های مثبت، منفی و منطقی استفاده کنید.

انتخاب های خوش بینانه

درست است که رشته‌های علوم پزشکی در کنکور ۱۴۰۲ نیازمند رتبه‌های بسیار بالا هستند و احتمال قبولی داوطلبان با رتبه‌های پایین در این رشته‌ها کم است. با این حال، برخی مشاوران تحصیلی توصیه می‌کنند که بهتر است ۲۰ الی ۳۰ درصد از انتخاب‌های اول خود را به رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید و شانس قبولی کمتری دارید، اختصاص دهید.

انتخاب های واقع بینانه

در فرآیند انتخاب رشته تحصیلی برای دانشگاه، معمولاً بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل عدم آشنایی کافی با شرایط و الزامات هر رشته، گاهی اوقات به صورت نادرست و بدون در نظر گرفتن شانس پذیرش خود، انتخاب می‌کنند. در نتیجه، آن‌ها ممکن است فرصت پذیرش در رشته‌های دیگری را از دست بدهند..

بنابراین، بهترین گزینه برای انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب‌های واقع‌بینانه و دقیق است. برای این کار، باید به توصیه مشاوران تحصیلی و منابع آموزشی مختلف مراجعه کرده و با توجه به سابقه قبولی در هر رشته، شانس پذیرش خود را محاسبه کنید. سپس، حداقل ۵۰ درصد از گزینه‌های خود را با توجه به این محاسبات و شانس پذیرش در رشته‌های مختلف، به صورت واقع‌بینانه و دقیق انتخاب کنید. به این ترتیب، می‌توانید فرصت پذیرش در رشته مورد علاقه‌تان را افزایش دهید.

انتخاب های بدبینانه

انتخاب‌های بدبینانه به معنی انتخاب رشته‌هایی هستند که شانس قبولی شما در آن رشته‌ها بالاتر از ۹۰ درصد است. ولی ممکن است به دلایلی نظیر فاصله دانشگاه از محل زندگیتان، شهریه دانشگاه و سایر امکانات، علاقه کمتری به این رشته‌ها داشته باشید. پس توصیه می‌شود که در انتخاب رشته‌های خود، علاوه بر علاقه شخصی، به این موارد هم توجه کنید تا احتمال قبولی بیشتری داشته باشید.

راهنمای انتخاب رشته تجربی

 زمان بندی اعلام نتایج و انتخاب رشته تجربی کنکور 1402

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲، دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org قرار خواهد گرفت. داوطلبانی که در هر یک از کارنامه‌های اولیه خود مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید در زمان مشخص شده که طبق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، در نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است، با توجه به توضیحات کارنامه، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی کنکور تجربی خود، فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

تمامی داوطلبانی که در هر یک از نوبت‌های کنکور سراسری (دی و تیر) ثبت نام و شرکت کرده‌اند، باید طبق زمان مقرر از سوی سازمان سنجش، نسبت به چینش و ثبت انتخاب رشته خود در نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۲، به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنند

 شرایط ورود به دانشگاه های مختلف برای رشته تجربی 1402

شرایط گزینش داوطلبان به دانشگاه‌های مختلف برای رشته تجربی ممکن است درهر دانشگاه متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود

نمره کنکور:

بسیاری از دانشگاه‌ها برای قبولی در رشته تجربی از نمره کنکور داوطلبین استفاده می‌کنند. در این روش، دانشجویان با نمره بالاتر در کنکور، احتمال قبولی بیشتری دارند.

معدل درس‌های پایه:

برخی دانشگاه‌ها ممکن است در صورتی که دانشجوی علاقمند به ثبت نام در رشته تجربی در دوره دوم متوسطه معدل مناسبی در دروسی مانند فیزیک، شیمی و ریاضی داشته باشد، به او امتیاز بدهند.

آزمون‌های جداگانه:

بعضی دانشگاه‌ها به جای استفاده از نمره کنکور، آزمون‌های جداگانه برای انتخاب داوطلبین در رشته تجربی برگزار می‌کنند.

مصاحبه شخصی:

برخی از دانشگاه ها ممکن است برای انتخاب دانشجویان در رشته تجربی، مصاحبه شخصی با داوطلبان برگزار کنند.

مسابقه تحصیلی و تجربیات:

برای برخی دانشگاه‌ها، سابقه تحصیلی و تجربیات قبلی داوطلبان نقش مهمی در انتخاب آن‌ها به عنوان دانشجو در رشته تجربی دارد.

مسابقات علمی:

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است بر اساس عملکرد داوطلبان در مسابقات علمی مانند المپیاد فیزیک و شیمی، انتخابشان کنند.

دیگر فاکتورها:

عواملی مانند نوع مدرک تحصیلی داوطلب، جنسیت، منطقه محل سکونت و محل تولد نیز می‌تواند در انتخاب داوطلبین تأثیرگذار باشد.

لازم به ذکر است که شرایط و معیارهای انتخاب داوطلبین در رشته تجربی در هر دانشگاه ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، بنابراین بهترین راه برای دریافت اطلاعات دقیق تر، مراجعه به وب‌سایت هر دانشگاه و یا مشاوره با مشاوران تحصیلی و پذیرش آن دانشگاه است.

مراحل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

بهتر است بدانید که برای شرکت در کنکور سراسری 1402، ابتدا باید به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و اطلاعات خود را در فرم ثبت نام وارد کنید. سپس با پرداخت هزینه ثبت‌نام، شما می‌توانید در آزمون کنکور سراسری شرکت کنید.

پس از آزمون کنکور، نتایج آن در وب‌سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. در این مرحله، شما باید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و از منوی سمت راست گزینه "کنکور سراسری" را انتخاب کنید. سپس گزینه انتخاب رشته را انتخاب کنید.

در قسمت بعدی، باید اطلاعات ورودی خود را (مانند کدملی و شماره پرونده) وارد کنید. سپس با پر کردن فرم انتخاب رشته بر اساس اولویت‌های خود، می‌توانید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برای انتخاب رشته تجربی، باید در فرم انتخاب رشته گزینه "ریاضی و علوم تجربی" را با اولویت بالاتر از سایر گزینه‌ها انتخاب کنید. در صورتی که در این رشته قبول نشدید، می‌توانید به گزینه‌های دیگر نیز مراجعه کرده و رشته دلخواه خود را انتخاب کنید.

در نهایت، پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، باید آن را ثبت کنید و منتظر نتایج آزمون باشید. بعد از اعلام نتایج، شما می‌توانید با استفاده از رتبه خود، در دانشگاه‌های مورد علاقه خود ثبت نام کنید.

راهنمای انتخاب رشته تجربی

‌ظرفیت  پذیرش رشته های تجربی در دانشگاه های مختلف 1402

در سال گذشته، ظرفیت کل پذیرش دانشجو در رشته تجربی برای هر یک از دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد در جدول زیر مشخص شده است.

 

ظرفیت پذیرش رشته های تحصیل گروه تجربی سال گذشته

با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی

دوره

38644

 

روزانه

2092

نوبت دوم (شبانه)

4007

پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد

280

سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات

6905

دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)

4356

دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی

6779

دانشگاه پیام نور

1339

دانشگاه آزاد

293

ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد

64695

جمع کل

 

مطابق با جدول بالا، ظرفیت کل رشته‌های تجربی در دفترچه انتخاب رشته کنکور در سال گذشته 64695 نفر بوده است و با توجه به شرکت 51 هزار نفری در آزمون تجربی، تقریبا هر دو نفر از متقاضیان یک شانس قبولی در دانشگاه‌های سراسری دارند. پیش بینی می‌شود که این آمار برای سال جاری نیز در همین محدوده عددی باشد.

علاوه بر رشته‌های بدون تعهد، متقاضیان می‌توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته‌های دارای تعهد خدمت و رشته‌های علوم پزشکی را نیز انتخاب کنند. متقاضیان پذیرفته شده در رشته‌های دارای تعهد خدمت، ملزم به تعهد به خدمت در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت هستند.

هر داوطلبی که قصد شرکت در انتخاب رشته تجربی را دارد، باید در مرحله اول دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را مطالعه کرده و سپس بر اساس شرایط مندرج در دفترچه، اقدامات لازم را انجام دهد.

دانشگاه های برتر رشته تجربی  

دانشگاه علوم پزشکی تهران  

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه تهران 

دانشگاه الزهرا تهران

دانشگاه اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

 

 در جدول زیر، آخرین رتبه های قبولی در دانشگاه های برتر رشته تجربی را شرح دادیم:

شهر

جنسیت

رتبه منطقه

رتبه کشوری

سهمیه منطقه

رشته دانشگاهی

نام دانشگاه

ردیف

تبریز

دختر

1

5

1

پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

1

تهران

پسر

1

6

2

تبریز

دختر

1

12

13

تهران

پسر

64

147

1

دندانپزشکی

تبریز

دختر

66

151

1

تهران

دختر

68

155

1

تهران

دختر

338

974

1

داروسازی

تهران

دختر

341

981

1

شهریار

پسر

621

1820

1

تهران

پسر

2178

7220

1

فیزیوتراپی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

2

قم

دختر

2436

5477

2

سنندج

پسر

2468

5548

2

تهران

دختر

3856

13337

1

پرستاری

مشهد

دختر

3980

13821

1

تبریز

پسر

4235

14711

1

تهران

دختر

6322

22942

1

مامایی

تهران

دختر

6389

23200

1

پاکدشت

دختر

6965

23509

1

شیراز

پسر

2603

8712

1

دامپزشکی

 

دانشگاه تهران

3

 

دختر

2897

9754

1

 

تهران

دختر

3042

10312

1

تبریز

پسر

4693

16464

1

شیمی

تهران

پسر

5966

21449

1

رشت

دختر

6611

15166

2

کرج

دختر

1355

3009

2

زیست شناسی

کج

پسر

1937

4395

2

کرج

پسر

2815

6321

2

مشهد

دختر

7638

28180

1

میکروبیولوژی

دانشگاه الزهرا تهران

4

نیشابور

دختر

11121

26106

2

نیشابور

دختر

13320

31386

2

تهران

دختر

8987

33709

1

شیمی

تهران

دختر

10956

41863

1

تهران

دختر

11307

4420

1

تهران

دختر

6428

23383

1

روان شناسی

لردگان

دختر

33382

95180

3

زمین شناسی

دانشگاه اصفهان

5

اصفهان

دختر

9836

37178

1

حسابداری

اصفهان

دختر

11998

46401

1

مبارکه

دختر

10450

24479

2

اصفهان

دختر

8850

33151

1

مدیریت

اصفهان

دختر

9683

36526

1

اصفهان

دختر

11179

42880

1

اصفهان

دختر

257

695

1

داروسازی

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

6

اصفهان

دختر

383

1088

1

اصفهان

دختر

790

2359

1

اصفهان

دختر

2526

8408

1

فیزیوتراپی

اصفهان

دختر

2800

9394

1

خرم آباد

پسر

3968

8993

2

مشهد

دختر

4261

14800

1

شنوایی سنجی

اصفهان

پسر

4273

14833

1

 

 

 

اصفهان

پسر

10711

40816

1

شیراز

دختر

4

14

1

پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

7

شیراز

پسر

23

49

1

شیراز

پسر

98

252

1

مشهد

دختر

4578

16029

1

علوم تغذیه

ساری

دختر

6572

15076

2

بندرعاس

پسر

7496

17286

2

شیراز

پسر

82

194

1

دندانپزشکی

شیراز

دختر

124

312

1

شیراز

پسر

160

395

1

اصفهان

دختر

2414

8039

1

پزشکی

دانشگاه جندی شاپور اهواز

8

تهران

پسر

2544

8474

1

ساری

دختر

3513

7977

2

قایم شهر

دختر

3519

7990

2

اهواز

دختر

4087

9298

2

کرمانشاه

دختر

9011

20929

2

علوم آزمایشگاهی

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

9

میاندوآب

دختر

9345

30439

3

جوانرود

دختر

9461

30736

3

سرپل ذهاب

پسر

9881

32029

3

جوانرود

دختر

12714

40227

3

ورامین

پسر

14688

34799

2

هوشبری

اسلامآباد غرب

دختر

12313

39124

3

همدان

دختر

20021

47751

2

مهندس بهداشت حرفه ای

اهواز

دختر

24185

58014

2

ملایر

دختر

25319

60894

2

جوانمرد

پسر

15424

47794

3

سرابله

دختر

21289

63801

3

تبریز

پسر

4460

15576

1

رادیولوژی

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

10

تبریز

دختر

5178

18348

1

مراغه

پسر

2834

6362

2

عجب شیر

دختر

5478

12536

2

تبریز

دختر

3637

12403

1

شنوایی سنجی

تهران

دختر

4235

14711

1

اردبیل

پسر

5614

12856

2

مراغه

دختر

6414

14679

2

اردبیل

پسر

6816

15641

2

تبریز

پسر

3275

11119

1

پرستاری

تبریز

پسر

3653

12464

1

تبریز

دختر

4244

14744

1

 

کارنامه کنکور تجربی 1402

 پس از اعلام نتایج کنکور در سایت سازمان سنجش، کارنامه اولیه کنکور تجربی ۱۴۰۲ قابل دسترسی خواهد بود. این کارنامه شامل سه بخش اصلی است: اطلاعات هویتی، معدل و سهمیه، استان بومی، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی، و وضعیت مجاز بودن انتخاب رشته. بخش اولیه کارنامه که به عنوان کارنامه علمی نیز شناخته می‌شود، اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد که در انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است.

بر اساس تجربیات سال‌های گذشته، بخش سهمیه و استان بومی داوطلب، تأثیر بسزایی در انتخاب رشته تجربی دارد. بخش دوم کارنامه، وضعیت مجاز داوطلب برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های مختلف را نشان می‌دهد. به جز دوره‌های روزانه، شبانه و فرهنگیان که بستگی به رتبه کنکور دارند، بیشتر داوطلبان در سایر دوره‌ها مجاز هستند.

بخش سوم کارنامه کنکور تجربی، اصلی‌ترین بخش آن است و شامل درصد دروس، نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی هر داوطلب است. این بخش بسیار مهم است و در انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان، نقش حیاتی دارد. بسیاری از داوطلبان و حتی مشاوران آموزشی با تعبیر اصطلاحاتی مانند رتبه در سهمیه، رتبه کشوری یا نمره آزمون آشنا نیستند و به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب رشته، مقاله توضیحات کارنامه کنکور سراسری را مطالعه کنید. برای اطلاعات بیشتر به سایت https://avije.org/ مراجعه فرمایید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز