خبرگزاری کار ایران

سنگ مصنوعی چیست؟ ویژگی های آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۴۰۰

 سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار در صنعت ساخت و ساز است. انواع مختلفی از اینگونه مصالح، علیرغم مصنوعی بودن بسیار شبیه به سنگ های طبیعی هستند و برای دکوراسیون و تزئینات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت سنگ های مصنوعی از دستگاه ها و ابزارهای خاصی استفاده می‌شود. میز ویبره سنگ مصنوعی و میکسر سنگ مصنوعی از جمله اینگونه دستگاه ها هستند که روند تولید سنگ های مصنوعی را تسهیل می کنند. البته روش‌ها و دستگاه‌های استفاده شده در تولید سنگ های مصنوعی ممکن است بسته به نوع و ترکیب مواد و فرآیند تولید سنگ ها متفاوت باشند. 

سنگ مصنوعی چیست و چگونه ساخته می شود؟

سنگ مصنوعی فرآورده بتنی است که ظاهری شبیه سنگ طبیعی دارد و اغلب در ساخت و ساز و دکوراسیون استفاده می‌شود. سنگ‌های مصنوعی انواع مختلفی داشته که هر کدام خواص منحصر به فردی دارند. برخی از آنها شبیه به چوب یا فلز هستند و برخی دیگر شبیه سنگ واقعی طراحی شده اند. جالب اینجاست که تقریبا در تمام عرصه هایی از ساخت و ساز که از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود می‌توان از سنگ‌های مصنوعی نیز استفاده کرد؛ از دیوارهای داخلی و خارجی گرفته تا کف و نماهای ساختمانی.

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

 تفاوت اصلیِ سنگ‌های طبیعی و مصنوعی در روش تولید آنها است. سنگ‌های طبیعی، از یک مکان، استخراج شده و سپس به محل پردازش منتقل می‌شوند. جایی که در آن، سنگ ها برش داده شده و صیقل می‌یابند و به شکل مطلوب و کاربردی در ساخت و ساز در می آیند.

منتها فرآیند ساخت سنگ های مصنوعی کاملا متفاوت است. یکی از روش‌های متداول برای ساخت سنگ مصنوعی استفاده از میز ویبره سنگ مصنوعی است. این دستگاه، همانطور که از نامش مشخص است یک میز ویبره است که بر روی آن قالب‌هایی با الگوهای مختلف قرار می‌گیرند. سپس مواد مصنوعی که مخلوطی از رزین‌ها، مواد پرکننده، رنگ‌ها و تکه های سنگ طبیعی است درون این قالب ها قرار می‌گیرد. در نهایت با فعال کردن ویبره، مواد مصنوعی به صورت یکنواخت در قالب‌ها توزیع می‌شوند و با استفاده از فشار و حرارت، ماده‌ای سفت و استحکامی بدست می‌آید که شبیه به سنگ طبیعی است. میکسر سنگ مصنوعی نیز یک دستگاه دیگر است که در فرآیند تولید سنگ مصنوعی استفاده می‌شود. این دستگاه نیز کمک می‌کند تا مواد سازنده سنگ های مصنوعی به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند و در نهایت بتوان از این مخلوط برای ساخت سنگ های مصنوعی مستحکم و با کیفیت استفاده کرد. ‌

 

راهنمای انتخاب سنگ مصنوعی مرغوب

ظاهر و طراحی سنگ مصنوعی

مشتریان، عموماً به دنبال انواعی از سنگ های مصنوعی هستند که ظاهری زیبا و جذاب داشته و با سبکِ دکوراسیون داخلی یا خارجی ساختمان‌ها متناسب باشند. بنابراین ظاهر سنگ مصنوعی از جمله عواملی است که مشتریان در هنگام خرید به آن دقت می‌کنند. معمولا رنگ و ساختار سنگ‌های مصنوعی در تمام ضخامت آنها یکسان است و ساختار همگن تری نسبت به سنگ های طبیعی دارند. این یک مزیت است که استفاده از سنگ های مصنوعی را در مقیاس های وسیع و در پروژه های بزرگ، جذاب می‌کند.

سنگ مصنوعی چیست؟ ویژگی های آن

کیفیت و مقاومت سنگ مصنوعی

مشتریان به دنبال انواعی از سنگ مصنوعی هستند که مقاومت و دوام بالایی داشته باشند. سنگ ها باید در برابر خراشیدگی، ضربه، حرارت، لکه‌ها و خوردگی مقاوم بوده و کیفیت ساختاری مناسبی داشته باشند. در این صورت، استفاده از سنگ های مصنوعی تبدیل به نوعی سرمایه گذاری می شود و بر ارزش ملک ها‌ می‌افزاید. طول عمر، یکی از مزیت های اصلی سنگ های مصنوعی مرغوب است. اینگونه سنگ ها اگر نگوییم برای صدها سال حداقل برای ده ها سال قابل استفاده هستند. سنگ های مصنوعی، ساختاری همگن تر از سنگ های طبیعی دارند. آنها مانند سنگ های طبیعی دارای بخش های متخلخل در ساختار خود نیستند. در نتیجه رطوبت را جذب نکرده و مانند یک عایق در برابر آن عمل می کنند. عدم جذب رطوبت سبب می‌شود فضاهای داخلی سنگ، پوسیده نشده و تبدیل به منبعی برای باکتری های بیماری زا نشوند.

 

آسانیِ نگهداری و تمیز کردن ‌سنگ های مصنوعی

مشتریان، معمولاً انواعی از سنگ مصنوعی را ترجیح می دهند که به آسانی قابل تمیز شدن باشند و نیاز به نگهداری چندانی نداشته باشند. سنگ ها در حالت ایده آل نباید نیاز به شستشو با مواد شوینده خاص داشته باشند زیرا این مسئله هزینه هایی اضافی را در پی خواهد داشت. سنگ های مصنوعیِ مرغوب در برابر حملات شیمیایی و لکه ها بسیار مقاوم هستند. آنها تقریباً در برابر تمام مواد شیمیایی خانگی و حتی برخی مواد صنعتی، از خود مقاومت نشان می دهند. نگهداری و شستشوی کف پوش ها و سایر بخش های ساختمانیِ ساخته شده از سنگ مصنوعی آسان است.

 

قیمت مناسب

مشتریان در انتخاب سنگ مصنوعی مانند هر کالای دیگری به قیمت ها توجه می‌کنند. آن‌ها بر اساس بودجه خود، به دنبال سنگ هایی هستند که قیمت بهتری داشته باشند. چند عامل وجود دارند که سبب می شوند سنگ های مصنوعی با قیمتی بهتر و ارزانتر از سنگ های طبیعی به دست مشتریان برسند. اول اینکه هزینه تولید سنگ های مصنوعی برای تولید کنندگان ارزانتر از استخراج سنگ های طبیعی تمام می‌شود. همچنین فرآیند تولید سنگ های مصنوعی معمولاً خودکار و مکانیزه است که باعث کاهش هزینه‌های نیروی کار می‌شود. به علاوه، سنگ های مصنوعی به راحتی قابل تولید در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف هستند. در حالی که در سنگ طبیعی، برخی از طرح‌ها و رنگ‌ها نادر و کمیابند و قیمت بالاتری دارند. 

 

انعطاف پذیری و انطباق با طراحی

یکی از مزیت‌های سنگ مصنوعی نسبت به سنگ‌ طبیعی، قابلیت سفارشی‌سازی بالاتر آنها است. با توجه به فرآیند تولید سنگ مصنوعی می‌توان طرح، رنگ و الگوی مورد نظر را به سنگ مصنوعی اضافه کرد. این امکان باعث می‌شود تا سنگ‌های مصنوعی به خوبی با سبک‌های دکوراسیون مختلف سازگار باشند. سنگ‌های مصنوعی در ابعاد و اشکال متنوع تری تولید می‌شوند و این موضوع، باعث کاهش ضایعات و هدر رفت منابع خواهد شد.

 

حفاظت از محیط زیست

 استخراج سنگ‌های طبیعی معمولاً نیاز به آزادسازی زمین، حفاری، برش و حمل و نقل دارد. این اقدامات منجر به خرابکاری در محیط زیست، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب منابع طبیعی می‌شوند. با استفاده از سنگ‌های مصنوعی، می‌توان از این فرایندها کاست و منابع طبیعی را حفظ کرد. به علاوه، استخراج، فرآوری و حمل سنگ‌های طبیعی منجر به انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای می‌شود که می‌تواند به آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بینجامد. با استفاده از سنگ‌های مصنوعی، اینگونه آلودگی‌ها و انتشار گازها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سنگ مصنوعی چیست؟ ویژگی های آن

استفاده از سنگ مصنوعی برای طراحی داخلی

برای طراحی یک فضای داخلی شیک می‌توان از سنگ مصنوعی در کنار دیگر مصالح ساختمانیِ تزئینی استفاده کرد. مثلا می‌توان سنگ‌های‌ مصنوعی را به صورت توام با چوب به کار برد و از این دو در دیوارها، کفپوش‌ها و میزها استفاده کرد. این ترکیبِ مواد طبیعی و مصنوعی به فضا گرما و زیبایی می‌بخشد. استفاده از سنگ مصنوعی در ترکیب با فلز نیز می‌تواند به طراحیِ صنعتی و مدرن فضای داخلی کمک کند. مثلاً می‌توان در دیوارها، سنگ مصنوعی را به همراه ریل‌های فلزی قرار داد یا از کفپوش‌های سنگ مصنوعی با فریم‌های فلزی استفاده کرد.

 با مراجعه به سایتِ شرکت سبک سازان زرین نقش، ماشین آلات مورد نیاز برای تولید انواع سنگ های مصنوعی را با بهترین قیمت ها سفارش دهید. و در دوره رایگان آموزش سنگ مصنوعی نیز شرکت کنید.

مرتبط

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز