خبرگزاری کار ایران

اهمیت مشاوره خانواده چیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۵۸

یکی از اشکال روان درمانی مشاوره خانواده می باشد. مشاوره خانواده تلاش می کند با بهبود روابط اعضای خانواده و از بین بردن استرس ها و تنش ها به بهتر شدن وضعیت خانواده و خوشبختی اعضای آن کمک کند.

مشاوره خانواده شاخه ای از علم روانشناسی نوین است که به مطالعه رفتار فرد به فرد اعضای خانواده و نقش آنها در خانواده می پردازد. مشاوره خانواده سعی می کند با تمامی اعضای خانواده جلسات روان درمانی داشته باشد ولی در مورد برخی از تعارضات در خانواده این امر امکان پذیر نیست. جلسات به صورت فردی با افراد برگزار می شود نه دسته جمعی همچنین تلاش می کند با استفاده از نبوغ و ویژگی‌های هر فرد از اعضای خانواده کار مشاوره خانواده را انجام دهد و به بهبود روابط و سطح زندگی به خانواده ها کمک کند.

همچنین مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت روانشناسی خانواده بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

چه روش‌هایی برای مشاوره خانواده وجود دارد؟

مشاوره خانواده توسط کسی انجام می‌شود که تجربه لازم و تحصیلات دانشگاهی در این حوزه را داشته باشد. بهتر است بگوییم که یک مشاور خانواده خوب، لازم است که یک درمانگر واقعی باشد.

کسانی که در حوزه مشاوره ازدواج و خانواده کار می‌کنند، یک دوره کامل و جامع از مشاوره خانواده را طی کرده اند. در ادامه به برخی از انواع مشاوره خانواده اشاره می‌کنیم:

مشاوره خانواده بوون یان

یکی از روش‌های مشاوره خانواده رایج، روش بوون یان است که برای خانواده‌هایی که دوست ندارند به کلینیک بروند گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. این نوع مشاوره دو هسته اصلی دارد که شامل استراتژی مثلثی (هسته اول) و استراتژی تمایز (هسته دوم) می‌شود.

در روش مثلثی مشاور خانواده با ارتباط با نفر سوم، مشکلات بین دو نفر از اعضای خانواده را حل می‌کنید. به عنوان مثال از مادر کمک می‌گیرد تا مشکلات بین زوجین را حل کند. همچنین مشاور ازدواج می‌تواند به روش غیر مستقیم مثلاً با نوشتن نامه و واسطه گری، سعی کند تا تعارضات بین خانواده برطرف شوند(هسته دوم). این نوع مشاوره خانواده توسط موری بوون که یک روان‌پزشک آمریکایی بوده تأسیس شده است.

روش مشاوره ساختارمند

در این نوع مشاوره، مشاور خانواده دوباره نقش‌های هر یک از اعضای خانواده را تنظیم می‌کند. در نتیجه می‌تواند مشکلات و تعارضات خانوادگی را تا حد زیادی برطرف کند. بسیاری از تعارضات خانواده به این خاطر است که اعضا نقش خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

به عنوان مثال نقش پدر در خانواده کم رنگ شده یا بچه‌ها نقش خود را نسبت به والدین نمی‌توانند به درستی ایفا کنند. در روش مشاوره ساختارمند، مشاور با متعادل کردن نقش هر یک از اعضا به طور عادلانه، می‌تواند به ارتباط و همبستگی هر یک از اعضا کمک شایانی کند.

در روش خانواده ساختارمند، مشاور خانواده گزارش‌ها مداومی را از خود افراد خانواده دریافت می‌کند و سعی می‌کند تا ارتباط بنیادین و عمیقی بین اعضای خانواده ایجاد کند. در نتیجه با ایجاد یک پیوستگی دائمی در خانواده، اوضاع خانواده را سامان می‌بخشد.

روش مشاوره خانواده سیستماتیک

مشاوره خانواده روی رفتار اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد، اما در ارتباط شخصی افراد نفوذ نکرده و این دخالت به طور ناخودآگاه ایجاد می‌شود. در روش مشاوره خانواده سیستماتیک، مشاور رویکردهایی خنثی را در نظر می‌گیرد.

در کنار این کار، رفتارها و نمونه‌های درست را به اعضای خانواده آموزش می‌دهد. در این روش هیچ یک از افراد احساس نمی‌کنند که کسی از بیرون خانواده در زندگی آن‌ها دخالت کرده، بلکه درمانگر به شکل ناخودآگاه به بهبود روابط آن‌ها کمک می‌کند.

اهمیت مشاوره خانواده چیست

روش مشاوره خانواده استراتژیک

این نوع مشاوره خانواده برای افرادی که می‌خواهند در سریع‌ترین حالت به نتیجه برسند، بسیار کارآمد است. گاهی یک نتیجه مثبت می‌تواند به اعضای خانواده امید زیادی ببخشد. باید بگوییم که این به مشاور خانواده بستگی دارد که چطور به طور استراتژیک و درست تصمیم گیری خود را انجام دهد.

در این روش فردی که دچار مشکل است، توصیه‌هایی برای رفع آن داده می‌شود. در نتیجه افراد می‌توانند یک سری اقدامات آنی را در جهت رفع مشکلات خود ایجاد کنند.

مشاوره خانواده‌ این اقدامات را در قالب مثبت و منفی دسته بندی کرده و وظیفه او امید بخشی به افراد است. به این صورت می‌تواند مسائل زندگی مشترک را به طور بنیادین برطرف کند.

مشاوره خانواده چه مزایایی دارد؟

مشاوره خانواده تأثیرات بسیار خوبی بر کیفیت زندگی شما و اعضای خانواده‌تان می‌گذارد. به این ترتیب این روند باعث حفظ و توسعه سلامتی در خانواده می‌شود. از طرفی دیگر، این کار باعث تقویت ارتباطات بین خانوادگی و انسجام بین اعضا می‌شود.

علاوه بر این ها، مراجعه به مشاوره خانواده در ذهن افراد راه حل‌هایی با کمک الگوهای خانوادگی ایجاد می‌کند. به این ترتیب همدلی و درک بین اعضا را بیشتر کرده و اختلالات و تعارضات بین آن‌ها را برطرف می‌کند.

بهبود ارتباطات در درون خانواده:

بخاطر مشکلاتی که معمولا در خانواده ها وجود داره این تمایل به ایجاد فاصله و قطع ارتباط بین اعضا وجود داره بنابراین راه رو برای مشکلات بسیار بزرگتر در آینده هموار میکنه. با این وجود ، یک مشاور خانواده میتونه به همه اعضای خانواده در درک نقش اونها در خانواده کمک کنه ، و همچنین مزایای برقراری ارتباط باز و صادقانه رو بهشون نشون بده.

اگه یکی از اعضای خانواده از ناتوانی رنج می بره ، همه اعضا فرآیند خودشون رو در مورد این مسئله و احساسات از دست دادن میگذرونن که به راحتی می تونه واحد خانواده رو از هم بپاشه. با این وجود ، یک جلسه مشاوره برای همه اعضا می تواند به “شکستن یخ” کمک کند و آنها را قادر به درک مثبت یکدیگر بدون ایجاد تعارض کند.

بهبود روابط و تقویت پیوندها:

خواهر و برادرها در بعضی مواقع درگیری دارند و بسته به ماهیت اونها ، اگه این درگیری ها حل نشن می تونه به ارتباط در خانواده آسیب جدی برسونه. گاهی خواهر و برادرها نسبت به همدیگه حسادت می کنن و برای جلب توجه در بین چیزهای دیگه مبارزه میکنند. خیلی از والدین نمیتونند این کودکان رو درک کنند یا متوجه اهمیت مشکل نیستند ، به همین خاطر کودکان رو با احساسات حل نشده تربیت می کنند.

با این وجود ، دیدن یک مشاور خانواده میتونه به شما کمک کنه فرزندان خودتون رو بسیار بهتر درک کنید ، و بدونید که چطور احساساتتون رو ابراز کنید . علاوه بر این ، آوردن خواهر و برادر در طول جلسه همچنین باید به اونها کمک کنه تا همدیگه رو درک کنند و اختلافات خودشونو حل کنند. این یکی از مهمترین 7 مزیت مشاوره خانواده ست.

ایجاد عزت نفس :

همه ما نیاز به عزت نفس سالم داریم تا بتونیم از پس چالش های اساسی زندگی بربیاییم و بتونیم در جامعه به خوبی زندگی کنیم . بیشتر افرادی که بدون عزت نفس رشد می کنند یا زندگی می کنند در برابر فشار همسالان ، مشکلات بین فردی و مشکلات سلامتی آسیب پذیر هستند. اگه والدین فاقد انگیزه و عزت نفس باشند ، احتمال ابتلای فرزندانشون از همین مورد بیشتر میشه.

یک خانواده درمانی باید بتونه این مسئله رو درست کنه و والدین و فرزندان رو قادر به شناخت و درک همدیگه کنه ، بنابراین اونها احساس بهتری نسبت به خودشون و ارزششون در جامعه دارند. به این ترتیب واحد زندگی مثبت تری رو سپری میکنن و شانس موفقیت در زندگی شون رو افزایش میدن.

شادتر شدن خانواده :

با وجود دستگاه های هوشمند و سیستم های سرگرمی ، اکثر افراد در صورت استرس یا مواجهه با مشکلی ، به ابزارها ، تلویزیون ها و تلفن های هوشمند خودشون پناه میبرند . این بیشتر شبیه فرار یا پنهان شدن از مشکلات شماست که باعث نگرانی و شاید استرس سایر اعضای خانواده میشه. با این وجود ، درک چگونگی کنار اومدن با مشکلات خاص و رو به رو شدن با اونها بدون چشم بستن بر روی سایر اعضای خانواده نقش بسیار مهمی داره و مانع غمگین بودن خانواده میشه .

برخورد با طلاق :

طلاق یکی از بزرگترین کابوس ها برای بیشتر واحدهای خانوادگی و افراد درگیر هست. اگرچه ممکنه بعضی از افراد دلایل موجهی برای طلاق داشته باشند (مثل خیانت) یا به هر دلیل دیگه ای تصمیم به طلاق می گیرند.

مراجعه به خانواده یا مشاور ازدواج می تونه خانواده شما رو نجات بده. مشاور می تونه دلایل احتمالی سو تفاهم و درگیری در خانواده رو شناسایی کنه و به شما در حل و بهبودشون کمک کنه و اغلب باعث استحکام خانواده میشه. با این وجود ، اگه یکی از اعضا تصمیم نهاییش طلاق باشه، مشاور همه اعضای درگیر رو برای پذیرش شرایط آماده می کنه.

سلامت روحی و جسمی:

آرامش برای سلامت روان و جسم مهم هست. با این حال ، صلح وقتی اتفاق میفته که همه همدیگه رو درک کنند و مایل به کار تیمی باشند. تا زمانی که کسی وجود داشته باشه که به مشکلات شما گوش بده و در صورت امکان به شما کمک کنه ، همه اعضای خانواده از هماهنگی بیشتری برخوردار میشن.

با این حال اکثر مردم باید همسر و فرزندان خودشون رو با بعضی از تسهیلات مفید درک کنند. با کمک یک خانواده و یک مشاور ازدواج ، به خانواده تون کمک می کنه تا مشکلات خاصی رو شناسایی کنید و بدونید که چطور می تونید اونها رو به روش سازنده اداره کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز