خبرگزاری کار ایران

اتاق فرار ؛ تجربه ‌ای فانتزی از مرگ!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۰۰۳

شاید پیش آمده باشید که هنگام نگاه کردن فیلم‌های ترسناک آن‌قدر غرق فیلم بشوید که نفستان بند بیاید و با صدای بلند از بازیگر بخواهید که راه‌حل دیگری برای پیدا کردن معما بیابد یا از سمت دیگری فرار کند. شاید فکر کنید اگر به جای بازیگرها بودید، تصمیم بهتری می‌گرفتید و ماجرا را هیجان‌انگیزتر به پایان می‌رساندید. اگر شرایطی پیش بیاید و در آن فضای دلهره‌آور قرار بگیرید، باز هم می‌توانید منسجم فکر کنید و منطقی تصمیم‌ بگیرید؟ اگر می‌خواهید خودتان را محک بزنید، تفریحی مانند اتاق فرار ترسناک برای شماست...

ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد که هنگام نگاه کردن فیلم‌های ترسناک، اکشن یا معمایی، آن‌قدر غرق فیلم بشوید که از اتفاق‌هایی که در حال افتادن است نفستان بند بیاید. با صدای بلند از بازیگر بخواهید که راه‌حل دیگری برای پیدا کردن معما بیابد یا از سمت دیگری فرار کند تا ارواح نتوانند او را به دام بیندازند! در این شرایط است که احساس خواهید کرد اگر شما به‌جای هر یک از بازیگرها بودید، تصمیمات بهتری می‌گرفتید و ماجرا را هیجان‌انگیزتر به پایان می‌رساندید.

اگر شرایطی پیش بیاید و در آن فضای دلهره‌آور قرار بگیرید، باز هم می‌توانید منسجم فکر کنید و منطقی تصمیم‌ بگیرید؟ آیا می‌توانید در دنیای واقعی با کمترین وقت‌کشی معمای قتل را حل کنید و از وقوع جنایت‌های بعدی جلوگیری کنید؟ یا برای فرار کردن از زندان و نجات هم‌بندی‌هایتان می‌توانید نقشه فرار بکشید؟ اگر فکر می‌کنید روبرو شدن با چالش‌های مختلف برای‌تان راحت است و برای پیدا کردن راه‌حل در موقعیت‌های غیر‌منتظره آماده هستید؛ اتاق فرار تجربه‌ای هیجان‌انگیز است که به شما این امکان را می‌دهد در محیط واقعی از سناریو محبوبتان قرار بگیرید و خودتان را محک بزنید!

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اسکیپ روم (Escape Room) یا همان اتاق فرار، یک بازی گروهی غالبا معمامحور است که در یک مکان سرپوشیده (یا ندرتا روباز) که با دکور خاص و مناسب با سناریو از پیش طراحی شده، برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند با توجه به علاقه و مهارت‌های خود ژانر، سبک و سناریو اسکیپ روم را انتخاب کنند. آن‌ها باید در مدت زمان محدود ذهن خود را به چالش بکشند و قبل از آن‌که به دردسر بیفتند راه خروج از اتاق را پیدا کرده و با سرعت هرچه تمام‌تر فرار کنند!

اسکیپ روم‌ یکی از ابتکارهای خلاقانه ژاپنی‌ها در حوزه سرگرمی بود که سال ۲۰۰۷ ابداع شد. آن‌ها قصد داشتند کودکان و نوجوانان از بازی‌های کامپیوتری فاصله گرفته و بازی‌های فیزیکی را از سر بگیرند. این‌چنین بود که اولین اتاق فرار، الهام گرفته از بازی کامپیوتری که کودکان را مجذوب خودش کرده بود، شکل گرفت. زیاد طول نکشید که اسکیپ روم به کشورهای اروپایی و آسیایی پاگذاشت و وسعت پیدا کرد. ورود اسکیپ روم به ایران در سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و افتتاح بهترین اتاق فرار تهران و دیگر شهرستان‌ها با پیروی از فاکتورهای موفقیت از اولین اسکیپ روم‌ها در کشورهای آسیایی و اروپایی، انجام شد.

تنوع ژانر اتاق فرار

معمولا سناریوهای اسکیپ روم برگرفته از کتاب‌های تخیلی یا فیلم‌های مختلف در سبک‌ و ژانرهای متنوعی است که محبوبیت بیشتری در بین افراد دارد. خلاقیت در اجرای ژانرهای اتاق فرار با سبک‌های متنوع سبب شده تا همه سلیقه‌ها پوشش داده شود. برای این‌که مطمئن شوید کدام ژانر اتاق فرار می‌تواند در کنار این‌که سرگرم‌تان کند، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت را برای شما رقم بزند؛ باید انواع ژانرهای اسکیپ روم را بشناسید.

ژانر ترسناک و دلهره‌آور

دکوراسیون‌ خوفناک، سروصداهای مهیب و موجودات زنده‌ی رعب‌آور (اکتورها) از ویژگی‌های خاص اتاق فرار ژانر ترسناک و دلهره‌آور است. چالش‌های معمایی که باید حل شوند تا بتوان از آن محیط ترسناک گریخت، هدف اصلی این ژانر از اتاق فرارها برای سرگرمی است. بازی در اتاق فرار با ژانر وحشتناک به‌نسبت ژانر دلهره‌آور، دل و جرات بیشتری می‌خواهد. شاید برای‌تان جالب باشد که اتاق فرارهای این ژانر، پرطرفدارترین  و البته جذاب‌ترین اسکیپ روم‌ها در جهان محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید با تشویش و استرس فراوان، تجربه فانتزی از مرگ را حس کنید، اتاق فرار قم در ژانر وحشت و دلهره‌آور را رزرو کنید.

اتاق فرار ؛ تجربه ‌ای فانتزی از مرگ!

ژانر کمدی و فانتزی

اتاق فرار کمدی و فانتزی؛ ژانرهایی هستند متفاوت، با حال و هوای طنزآمیز یا خیالی. در این اسکیپ روم‌ها طراحی داستان طوری انجام شده که در بین خوش‌گذرانی‌ها، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بیا‌فتد. در این ژانر از اتاق فرار، موزیک‌ پس‌زمینه، طراحی صحنه و لباس‌ها، مناسب با چالش‌های داستان انتخاب می‌شوند و اتاق فرار در این ژانر را می‌توان در کنار اعضای خانواده و بدون محدودیت سنی تجربه کرد.

ژانر علمی و تخیلی

تجربه سفر به درون بدن انسان، سیارات دور و غیرقابل سکونت، اعماق زمین یا فرورفتن در سیاه‌چاله‌ی فضایی را فقط می‌توان در اتاق فرار با ژانر عملی و تخیلی به‌دست آورد. معمولا دکوراسیون اغلب این اتاق فرارها خاص بوده و براساس علم روانشناختی چیده شده است. بازی و سرگرمی در اتاق فرار با ژانر علمی و تخیلی به‌همراه کودکان می‌تواند لحظات شیرینی را برایتان رقم بزند.

ژانر جنگی و تاریخی

اتاق فرار با ژانر تاریخی، ترکیبی از اتفاقات گذشته تاریخی و داستانی ساختگی یا گاها واقعی از ذهن نویسنده بازی است. دکورها در این اتاق فرار به‌گونه‌ای طراحی شده که شما احساس کنید به گذشته سفر کرده‌اید و حس و حال آن لحظات را به‌خوبی لمس کنید. اتاق فرار ژانر جنگی نیز شباهت زیادی به‌ اتاق فرار تاریخی دارد و شرایطی در آن فراهم می‌شود تا اضطراب و استرس سربازان در جنگ‌ جهانی اول و دوم یا یکی از جنگ‌های قرون وسطی را بتوانید حس کنید.

ژانر هیجانی، اکشن و جنایی

اتاق فرار با ژانر هیجانی، اکشن و جنایی سراسر استرس است؛ زیرا اغلب بازیکنان باید مسئله‌ مهمی را سِری نگه‌ دارند یا بدون آن‌که نشان دهند ترسیده‌اند، جاسوس را پیدا کنند! دکور انتخاب شده همگون با داستان بازی، دلهره بیشتری را در دل بازیکنان این نوع از اتاق فرارها ایجاد می‌کند. معمولا لباس‌های مخصوص، کلت کمری و دست‌بندهای مخصوص، تکمیل‌کننده‌ی داستان‌های پلیسی هستند و بازیکنان باید مثل یک کارآگاه فکر کرده و دزد یا قاتل را براساس سرنخ‌های به‌دست آمده، پیدا کنند.

اتاق فرار ؛ تجربه ‌ای فانتزی از مرگ!

بهترین اتاق فرار چه ویژگی هایی دارد؟

موفقیت یک اتاق فرار و محبوبیت آن تنها القا ترس و وحشت یا حل معماها برای فرار از اتاق نیست. فاکتورهای زیادی هستند که یک اتاق فرار را در لیست بهترین اتاق فرارها قرار می‌دهد. بهترین اتاق فرار باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

سناریو و خط داستانی‌ مناسب

اگر بخواهیم ویژگی‌های یک اتاق فرار را بنویسیم و براساس آن لیست اتاق فرارها را دسته‌بندی کنیم؛ شاید بتوان گفت که سناریو، اولین مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. سناریو یک اتاق فرار باید اتفاقات و حوادث را طوری رقم بزند که بازیکن احساس کند دقیقا در آن شرایط قرار دارد و با آن ارتباط برقرار کند. معمولا، طراحانِ بازی اتاق فرار از معماها، فیلم‌ها، بازی‌های کامپیوتری و اتفاقاتی که در دنیای واقعی رخ می‌دهد (البته با اضافه‌کردن کمی چاشنی تخیل) در نوشتن سناریو استفاده می‌کنند.

به‌مرور زمان با رقابتی که در این عرصه بین مجموعه‌های اسکیپ روم شکل گرفت، نویسندگان بازی سعی می‌کنند داستان و سناریو با ایده‌های شخصی و خلاقانه خود را بنویسند. ازاین‌رو، سناریو اتاق فرار اصفهان با اسکیپ روم‌ها در شهرهای دیگر ایران متفاوت است. همین امر موجب شده تا سناریو بازی، یکی از فاکتورهای مقایسه بین اتاق فرارها در نظر گرفته شود؛ هرچه سناریو جذاب‌تر جلوه کند، موفق‌تر خواهد بود.

دکوراسیون و دیزاین مناسب با ژانر اسکیپ روم

سناریو قوی اتاق فرار، بدون دکوراسیون مناسب، موفقیتی را کسب نخواهد کرد. دکوراسیون هر اتاق باید با ژانر داستان هم‌‎راستا باشد و متناسب با آن چیده شود تا بازیکن با تمام وجود احساس کند که در آن شرایط حضور دارد. لباس‌های مخصوص به همان سکانس بازی نیز می‌تواند احساس بهتری را به بازیکن القا و به او کمک کند که بیشتر در نقش خود فرو برود. در نتیجه‌ی این امر، بازیکن می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرید و هیجان را در آن شرایط با همه‌ی وجود خود احساس کند.

موسیقی و موزیک مناسب در جریان بازی

انتخاب درست صداها و پخش آن‌ها در فضای اسکیپ روم یکی دیگر از فاکتورهایی است که می‌تواند یک اتاق فرار را در لیست بهترین اتاق فرارهای ایران قرار دهد. مثلا صدای اشباح، جیغ بنفش، فریاد کسی که دارد شکنجه می‌شود، صدای رعد و برق و... در اتاق فرار با ژانر ترسناک، هیجان بازی را بیشتر می‌کند. القای حس واقعی بودن فضای اتاق فرار دقیقا هدفی است که یک اسکیپ روم موفق آن را دنبال می‌کند؛ پخش موسیقی و افکت‌های صوتی به‌جا، درست و مناسب با ژانر، این احساس را به‌خوبی می‌تواند به بازیکن منتقل کند.

استفاده از اکتورها

استفاده از بازیگر یا همان اکتور، اجزای سازنده یک اتاق فرار نیست اما می‌تواند آن اسکیپ روم را در لیست بهترین اتاق فرارها قرار دهد. اکتورها باید همسو با سناریو پیش بروند و مهارت مدیریت گروهی بازیکنان را داشته باشند. حضور اکتورها در اتاق فرارهایی با ژانرهای وحشتناک و دلهره‌آور، هیجان بازی را برای بازیکن تا اندازه‌ی زیادی بالا خواهد برد.

طراحی معماهای هوشمندانه

حتما معماهای طراحی شده باید به سناریو اتاق فرار نزدیک باشند. متنوع بودن معماها، روش‌های حل متفاوت، پیچیده بودن و طراحی خلاقانه آن‌ها نیز نظر مخاطب را جلب کرده و ذهن او را به چالش می‌کشد.

رزرو اتاق فرار؛ راه فرار از خستگی‌های روزمره

بهترین راه برای این‌که بتوانید یک اسکیپ روم با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مناسب با علاقه‌مندی‌هایتان را انتخاب کنید و یک روز به یاد ماندنی را رقم بزنید؛ انتخاب اتاق فرار از لیست بهترین اسکیپ روم‌ها در شهر خودتان است. برای دسترسی به لیست بهترین اتاق فرارها می‌توانید از طریق سایت‌ اسکیپ زوم (EscapeZoom) اقدام کرده و بلیط خود را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز