خبرگزاری کار ایران

برنامه ریزی سالانه برای رشد انفجاری کسب‌وکار در سال 1402

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۱۴۰

برنامه ریزی سالانه یکی از ضروریات کسب و کار است که معمولا کارآفرینان و مدیران زمان مناسبی را به آن اختصاص نمی‌دهند و آن را جدی نمی‌گیرند. گاهی هم به دلیل بزرگ دیدن کار و این احساس که برنامه‌ریزی سالانه زمان زیادی را از آنها خواهد گرفت انجام آن را مرتبا به تعویق می‌اندازند.

در حالیکه برنامه ریزی سالانه برای کسب‌وکار در عین حال که بسیار مهم و حیاتی است و مدیران و کارمندان را از سردرگمی نجات می دهد، از آنچه اکثر مدیران و بنیانگذاران فکر می کنند آسانتر و سریعتر انجام خواهد شد. دلیل اهمیت و ضرورت تهیه و تنظیم یک برنامه سالانه در چارچوب تفکر استراتژیک این است که باعث کاهش عدم قطعیت شده، تیم کسب و کار را متحد می کند و منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

در این دستورالعمل ۵ مرحله‌ای به بیان چگونگی نوشتن یک برنامه سالانه کسب و کار بر پایه استراتژی کسب‌وکار می پردازیم.

۱- قدم اول برنامه ریزی سالانه : ارزیابی کسب‌وکار

در ابتدا به کلیت فعالیت های کسب و کار خود در سال گذشته بر اساس استراتژی و اهداف پیش رو نیم نگاهی داشته باشید. بر این اساس در یک برگه افتخارات و موفقیتها و پشیمانی و اشتباهاتی که در سال قبل داشتید را در دو ستون متفاوت یادداشت کنید. بر این اساس متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مهم است و بر اساس افتخارات و با درس گرفتن از پشیمانی ها در سال آینده می‌خواهید به کدام سمت بروید. در واقع این یک تفکر استراتژیک است.

 این افتخارات و پشیمانی ها را بر اساس  شش حوزه کلیدی کسب‌وکارتان که شامل نقدینگی، تیم و منابع انسانی،  توسعه فردی و رهبری، بازاریابی و فروش، سیستم سازی و امور اجرایی و در نهایت موضوع بسیار مهم استراتژی کسب‌وکار است به تفکیک بررسی و مشخص کنید. سپس با بررسی هایی که انجام می‌دهید مشخص کنید در کدام یک از این حوزه ها ضعف دارید؟ چشم اندازی از جایگاه جدید و پیشرفتی که قصد دارید در هر یک از این حوزه ها داشته باشید را ترسیم نمایید.

 

۲- انتخاب و تعیین قله در برنامه ریزی سالانه

در این مرحله از برنامه ریزی سالانه بر اساس مواردی که در مرحله قبل مشخص کردید بنویسید چشم انداز کسب‌وکارتان کجاست به عبارتی قله اورست این کسب‌وکار کجا قرار دارد. این چشم انداز به هدف ۵ ساله شما تبدیل می شود و می توانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی بر این مبنا نه تنها واقع بینانه است بلکه منجر به جهت گیری شفاف و در نتیجه بالا رفتن انگیزه و انرژی خودتان و تیمتان خواهد شد.

 بر اساس این قله و چشم انداز در پایان سال آینده می خواهید کسب‌وکارتان کجا باشد و به کدام اهداف برسید؟ برای دستیابی به این هدف، هر یک از حوزه های شش گانه اصلی کسب‌وکارتان را بر اساس میزان اهمیت از ۱ تا ۱۰ رتبه بندی کنید که ۱۰ مهم ترین و ۱ کمترین میزان اهمیت را نشان می دهد. هر از این شش حوزه کلیدی بر اساس نقشی که در رسیدن به چشم انداز و هدف سالانه شما دارند رتبه بندی می شوند. با گروه مشاوران غزال در ارتباط باشید تا شما را در تعیین چشم انداز و برنامه ریزی سالانه راهنمایی کنند.  ابزار پیشنهادی  گروه مشاوران غزال ابزار تک صفحه ای با نام خلاصه چشم انداز است که میتوانید آن را از سایت مشاوران غزال دانلود و تکمیل کنید.

 

۳- تعیین اولویتها در برنامه ریزی سالانه

تا به حال در دو مرحله قبل برنامه ریزی سالانه اهداف سال آتی را بر اساس چشم انداز تعیین کردید و بر آن اساس مشخص شد کدام یکی از حوزه ها بیشترین نقش را در رسیدن به این اهداف ایفا می‌کنند. برای این منظور در این مرحله مشخص کنید برای دستیابی به هر یکی از اهداف و فرصت ها چه نقاط ضعف و قوتی دارید و چه تهدیدها و موانعی می توانند پیش رویتان قرار گیرند.

 با این کار می‌توانید اهدافی که دارای بیشترین فرصت برای کسب‌وکارتان است و بیشترین مزیت را در رسیدن به آنها دارید نسبت به اهدافی که رسیدن به آنها دشوارتر بوده و ضعف بیشتری برای رسیدن به آنها دارید در اولویت قرار دهید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که رسیدن به چه اهدافی در سال آینده، کسب‌وکارتان را به چشم اندازی که برای آن در نظر گرفته اید نزدیکتر می کند. در صورتیکه در تعیین این اولویتها نیاز به مشاوره کسب‌وکار و راهنمایی دارید با گروه مشاوران غزال در ارتباط باشید.

 

۴- تنظیم برنامه عملیاتی کسب و کار

در این مرحله از برنامه ریزی سالانه برای دستیابی به اهداف اولویت بندی شده برای سال بعد، مشخص کنید چه کسی چه فعالیتی را باید در چه زمانی انجام دهد. در این مرحله خلاق باشید. خودتان را به کارهایی که همیشه انجام می دهید یا نتایجی که همیشه می بینید محدود نکنید. پس از اینکه لیستی از مراحل عملیاتی ممکن را تهیه کردند، آنها را بر اساس  شش حوزه کلیدی کسب وکار‌تان به تفکیک مشخص کنید. برای هر یکی از این حوزه ها یک مسئول را مشخص کرده و موارد را با او مطرح نمایید تا با متصدیان انجام فعالیت‌ها در حوزه مربوطه خود ابلاغ کرده و مسئولیت انجام این برنامه را در سال آتی در حوزه خود بر عهده گیرد. البته فراموش نکنید حتما از این متصدی نظر خواهی کنید و نظرات و ایده های او را در برنامه ریزی بکار ببرید.

برنامه ریزی سالانه برای رشد انفجاری کسب‌وکار در سال 1402

۵- و در آخر اجرای برنامه و اخذ بازخورد و اصلاح

به بخش جذاب این برنامه ریزی سالانه می‌رسیم، اجرا ! برنامه شما تا زمانی که اجرا نشود ارزشی ندارد. هر کارمند باید به وضوح بداند که برای رسیدن به اهداف امسال کسب‌وکار دقیقا چه مسئولیتی دارد و چه فعالیتهایی را باید انجام دهد. برای اینکه فعالیت های هر فرد مشخص گردد باید با تمرکز بالا ساعت ها زمان گذاشت و سپس با برگزاری جلسات انفرادی و جمعی افراد را از مسئولیت‌ها و نقش کلیدی که در دستیابی کسب‌وکار به اهدافش دارند مطلع نمود. نقش رهبری در همراه کردن تیم و ایجاد انگیزه به آنها بسیار حیاتی و استراتژیک است. 

فراموش نکنید که هر ماه و هر فصل در جلسات ماهانه و فصلی پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف بررسی نمایید. اینکه چه دستاوردهایی داشتید و در چه مواردی عقب مانده اید و تصمیمات لازم و جبرانی را اتخاذ کنید.

در نهایت اینکه کسب وکار‌های کمی وجود دارند که بر مبنای چشم انداز و نقاط قوت خود برنامه های سالانه و استراتژی رسیدن به برنامه را با تفکیک شش حوزه کلیدی کسب و کار به وضوح و بر اساس یک مسیر روشن مشخص می کنند. شما با این کار برنامه اجرایی با تمرکز بر بر موضوعات مهم مشخص کرده و علاوه بر کاهش ابهام و سردرگمی، به فرصت های جدید پاسخ خواهید داد.

در صورتیکه در تعیین اهداف و اولویت بندی آنها و تعیین استراتژی رشد کسب‌وکارتان در سال جدید نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با گروه مشاوران غزال در ارتباط باشید.  گروه مشاوران غزال با تمرکز و ماموریت روی رشد و اسکیل کسب‌وکارها به کارآفرینان و بنیانگذاران کمک می‌کند تا رشدی پایدار را تجربه کنند. جهت استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار غزال میتوانید فرم درخواست مشاوره کسب و کار را تکمیل کنید. غزال تا رسیدن به اوج کسب‌وکارتان همراه شماست.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز