خبرگزاری کار ایران

شناخت گربه اسکاتیش فولد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۵۹۳

گربه‌های اسکاتیش فولد به دلیل تفاوت ظاهری‌شان از محبوب‌ترین نژادهای گربه در میان علاقه‌مندان حیوانات خانگی هستند. خلق و خو و رژیم غذایی ویژه‌ای دارند که لازم است هنگام خرید غذای گربه توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته‌‌باشید. اگر شما از گربه‌های اسکاتیش نگهداری می‌کنید یا قصد دارید که سرپرستی آن را برعهده بگیرید لازم است که شناخت کافی از تغذیه، ویژگی‌ها،خصوصیات رفتاری و حتی بیماری‌های رایج آن‌ها داشته‌باشید و بتوانید به نحواحسن از آن‌ها مراقبت کنید؛ پس توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله جذاب با ما همراه باشید. 

تغذیه گربه نژاد اسکاتیش فولد

رژیم غذایی گربه‌ها براساس فاکتورهای متعددی همچون نژاد، سن، وزن و جثه تعیین می‌شود و هریک از آن‌ها نیازهای تغذیه‌ای ویژه‌ای در مراحل مختلف زندگی‌شان دارند. اسکاتیش فولدها نیز این قاعده مستثنی نیستند و طبق نظر متخصصان تغذیه حیوانات و دامپزشکان، بهتر است که از مواد غذایی ارگانیک و باکیفیت نظیر غذای گربه رویال کنین که در انواع خشک و مرطوب (سوپ، پوچ و کنسرو) در طعم‌های متنوع گوشت بوقلمون، مرغ، گوساله و ماهی به بازار عرضه شده‌است در وعده‌های غذایی حیوان خانگی‌تان استفاده کنید.

نکته‌ی مهمی که در خرید غذای گربه باید به آن توجه داشته‌باشید اورجینال بودن محصول و معتبر بودن پت شاپ عرضه کننده مواد غذایی پت است که در غیر اینصورت ممکن است که با خرید مواد غذایی تقلبی سلامت گربه‌تان با خطر جدی مواجه شود.

شناخت گربه اسکاتیش فولد

ویژگی‌های گربه اسکاتیش فولد

گربه‌های اسکاتیش فولد برای اولین بار در کشور اسکاتلند در مزرعه سوزی شناسایی شدند و پس از آن به عنوان یکی از نژادهای مهم گربه‌ها به ثبت رسیدند. از ویژگی‌های بارز ظاهری نژاد اسکاتیش فولد می‌توان به گوش‌های تا خورده، چشمان درشت و گرد، گردن کوتاه و تپل با موهایی پرپشت اشاره کرد. رنگ موهای بدن نژاد اسکاتیش اغلب به رنگ‌های یکدست نارنجی، کرم، سیاه، سفید و نقره‌ای و یا ترکیبی از آن‌هاست. گربه‌های اسکاتیش دارای شخصیت کنجکاو، پرانرژی، مهربان و تربیت پذیر هستند و به خوبی با اعضای خانواده و به خصوص بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کند و می‌توان از آن‌ها در فضای آپارتمانی نگهداری کرد.

روش‌های مراقبت از گربه‌های اسکاتیش فولد

هر یک از حیوانات خانگی با توجه به خصوصیات ذاتی و شرایط جسمی بدنشان روش‌های مراقبتی متفاوتی دارند. گربه‌های اسکاتیش نیز این قاعده مستثنی نیستند و لازم است فردی که سرپرستی آن را به عهده دارد با شناخت کامل از ویژگی‌های ذاتی این حیوانات دوست داشتنی، روش‌های مراقبتی خاصی را در نظر بگیرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شناخت گربه اسکاتیش فولد

  • مراقبت و شانه کردن موها

اسکاتیش فولدها با موهای بلند و پرپشتی که دارند نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند و لازم است که به طور روزانه موهایشان را شانه کرده و حداقل یکبار در هفته بدنشان را شستشو دهید.

  • مراقبت و تمیز کردن از گوش‌ها

با توجه به فرم خمیده‌ی گوش‌های گربه اسکاتیش و احتمال بالای تجمع جرم و باکتری‌ در داخل آن لازم است که به طور روزانه آن‌ها را تمیز کنید، در غیر اینصورت ممکن است که دچار عفونت گوش و مشکلات شنوایی شوند.

  • مراقبت از بهداشت دهان و دندان

دندان‌های نژاد اسکاتیش همچون سایر گربه‌ها نیازمند رسیدگی و مراقبت هستند و ممکن است که در اثر بی‌توجهی در معرض بیماری‌ها پریودنتال قرار بگیرند، به همین جهت لازم است که دندان‌های گربه رابا استفاده از مسواک‌های انگشتی و دهانشویه‌های مخصوص تمیز کنید.

  • جلوگیری از اضافه وزن

اسکاتیش‌ها به طور ذاتی در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند و لازم است که ضمن کنترل میزان کالری مصرفی آن‌ها فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های پرتحرک را برایشان در نظر بگیرید.

  • نحوه آموزش دادن

اسکاتیش‌ها از قدرت ذهنی و هوش بالایی برخوردار هستند و با کمی حوصله و رفتارهای خلاقانه می‌توان آن‌ها تعلیم داد. بهتر است که با استفاده از غذاهای تشویقی آن‌ها را آموزش دهید.

ژنتیک اسکاتیش فولد

اسکاتیش‌ها ژن‌های متنوعی دارند و تفاوت اصلی آن‌ها در فرم گوش‌هایشان است ولی از نظر شخصیتی و رفتاری بسیار مشابه هم هستند. در حالت کلی ژنتیک اسکاتیش فولدها به 3 نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ژن‌های بدون جهش

این گربه‌ها گوش‌های تا خورده‌ای ندارند.

  1. کپی یک ژن

این گربه‌ها کپی از یک ژن جهش یافته را دارند. ممکن است که برخی از آن‌ها گوش‌های تاخورده‌ای داشته‌باشند.

  1. کپی دو ژن

این گربه‌ها کپی از دو ژن جهش یافته را دارند و به همین دلیل گوش‌های همه آن‌ها تاخورده‌ است.

تفاوت گربه اسکاتیش فولد و اسکاتیش آنفولد

تفاوت اصلی اسکاتیش فولد و انفولد در شکل ظاهری و حالت گوش‌هایشان است و از لحاظ خلق و خو شباهت‌های بسیاری دارند. اسکاتیش فولد بر اثر نارسایی گوش‌های خمیده‌ای دارند و به همین علت در معرض عفونت گوش و از دست رفتن شنوایی قرار دارند، اما اسکاتیش انفولد‌ها گوش های صافی دارند و به مراتب زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

بیماری‌های رایج گربه اسکاتیش فولد

اسکاتیش‌ها در حالت کلی از نظر نژادی در وضعیت نرمالی قرار دارند و طول عمر مفید آن‌ها حدود 11 الی 15 سال می‌باشد، اما ممکن است که بر اثر عوامل مختلف محیطی همچون وضعیت تغذیه، شرایط زندگی و بیماری‌های مادرزادی دچار بیماری‌های مختلفی شوند و شرایط سختی را تجربه کنند. در صورتی که شما قصد به سرپرستی گرفتن آن‌ها را دارید لازم است که جهت انجام معاینه و چکاپ به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده و گواهی سلامت گربه‌ مورد نظرتان را دریافت نمایید. در ادامه به بررسی بیماری‌های شایع گربه‌های نژاد اسکاتیش فولد می‌پردازیم:

  • بیماری استئوکندرویستروفی

نوعی بیماری ژنتیکی است که با کاهش عملکرد مفاصل بروز می‌کند. در بیماری استئوکندرویستروفی، پا و دم گربه دچار خشکی و عدم انعطاف می‌شوند. به همین جهت لازم است که در صورت بروز مشکلات حرکتی، گربه‌تان را جهت انجام معاینات به کلینیک دامپزشک ببرید.

  • عفونت گوش

اسکاتیش فولدها به علت جهش ژنتیکی گوش‌های خمیده‌ای دارند و این عامل باعث می‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌ها به راحتی داخل گوش تجمع پیدا کنند و در نهایت منجر به عفونت گوش شده و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست رفتن شنوایی آن‌ها شود.

  • بیماری پلی کیستیک کلیه

کلیه وظیفه تصفیه خون در بدن را بر عهده دارد و زمانی که بافت آن دچار کیست می‌شود، عملکرد کلیه مختل می‌گردد که در صورت نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند منجر به مرگ گربه‌ها شود.

  • بیماری هایپر تروفی کاردیومیوپات

این بیماری منجر به ضخیم شدن دیواره‌های دریچه قلب شده و باعث کندی عملکرد قلب و شنیدن صدای اضافه از دیواره‌های آن می‌شود، که منشاء بیماری هایپر تروفی کاردیومیوپات به صورت ارثی و مادرزادی بوده و برخی اسکاتیش فولدها به آن مبتلا هستند.

  • بیماری هاری

اسکاتیش‌ها نیز مانند سایر پستاندران در معرض بیماری ویروسی هاری قرار دارند و ممکن است که در صورت واکسینه نشدن به آن دچار شده و باعث انتقال آن به سایر حیوانات و به خصوص انسان‌ها شوند و مسلماً خودشان نیز شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت.

اسکاتیش فولدها حیوانات کمیابی هستند و با توجه به رابطه خوبی که با انسان‌ها دارند جزو گربه‌های آپارتمانی و پرطرفدار محسوب می‌شوند، به همین علت علاقه‌مندان حیوانات خانگی تمایل زیادی به نگهداری از آن دارند. مسلماً شناخت ویژگی ظاهری و خصوصیات ذاتی آن‌ها تاثیر بسیاری در مراقبت بهتر از آن‌ها دارد، که در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما علاقه‌مندان قرار دهیم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز