خبرگزاری کار ایران

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۸۹۱

 

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست؟، از کجا ایزو بگیریم، شرکت های صادر کننده گواهی ISO معتبر در ایران کیستند؟.  درخواست تمامی متقاضیان اخذ گواهی ایزو معتبر است، منتها با توجه به وضعیت اقتصادی شرکت ها و سازمان ها همچنین کسب و کارهای کوچک، متقاضیان انتظار دارند بالاترین سطح اعتباری گواهینامه را با حداقل هزینه پرداختی و در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایند.

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو (ISO) برگه تایید الزامات استاندارد جهانی است که متقاضی موفق شده این الزامات را در مجموعه خود پیاده سازی نماید و سپس موفق به اخذ گواهینامه ایزو شده است. بنابراین برای سازمان ها و شرکت ها اخذ گواهینامه ایزو (ISO) مخصوصا برای مراودات تجاری که با دیگر کشورها دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر توسط چه نهادی امکان پذیر می باشد:

از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر، موضوع بسیار مهمی است که باید متقاضیان به آن واقف باشند تا برحسب نیاز خود نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو را انتخاب کنند. شرکت ها و موسسات بیشماری در ایران برای صدور گواهینامه ایزو فعالیت می کنند که هر یک سطح اعتباری متفاوتی از هم دارند. برخی از نهاد های صادر کننده گواهینامه ایزو توسط انجمن ها، مجامع و سازمان های مورد تایید، مجوز صدور گواهینامه ایزو دریافت کرده اند، که اصطلاحا عنوان می شود گواهینامه ایزو اصل صادر می کنند. و نکته مهمی که متقاضی گواهی ایزو باید در نظر داشته باشد اینکه، اغلب نهادهای صادر کننده مجوز اصلی صدور گواهینامه را ندارند، لذا گواهینامه ایزو صادر شده اعتبار بین المللی به هیچ عنوان نداشته پس بنابراین فیک می باشد. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

در ادامه به اعتبار و مجوزات نهادهای صادرکننده گواهینامه ایزو می پردازیم.

 

مجوز صدور گواهینامه ایزو:

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست

 

سازمان استاندارد بین المللی (ISO) تشکیل شده تا اقدام به یکپارچه کردن استاندارد در سطح بین الملل نماید. سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، استاندارد محصولات یا خدمات را تایید نمی کند، بلکه توسط دستورالعمل ها و آئین نامه های تدوین شده سعی دارد راهنمای رعایت اصول استاندارد درون سازمانی توسط سازمان ها دارد. بنابراین چنانچه مجموعه ای دارای گواهی ایزو باشد بدآن معنا نیست که محصول فوق العاده با کیفیتی دارد، منتها مجموعه فوق می تواند ادعا کند الزامات استاندارد بین المللی را در مجموعه خود رعایت می کند و محصول یا خدمات با کیفیتی ارائه می دهد. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

نهادهای صادر کننده ایزو براساس مجوز ISO 17021 که توسط سازمان استاندارد یا نهاد تایید شده کشور خودش دریافت می کند، مجوز صدور گواهینامه برای دیگر متقاضیان را دریافت می کند. مثال اینکه چنانچه متقاضی درخواست اخذ گواهینامه ISO 22000 (گواهینامه استاندارد صنایع غذایی) را دارد، باید بداند آیا نهاد صادر کننده ای که انتخاب کرده مجوز صدور گواهینامه ایزو 22000  را دارد.

برای کسب اطلاع از مجوزهای صدور مرجع صادر کننده ایزو باید Scope کاری مرجع صادر کننده را مطالعه نماییم. برای اطلاع از محدوده کاری مرجع صادر کننده گواهی ایزو یا باید از نهاد تایید کننده درخواست کرد یا در سایت سازمان اعتبار دهنده به مرجع صدور به دنبال Scope کاری مرجع صدور باشیم.

مثال اینکه چنانچه مرجع صدور ایزو توسط سازمان ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) تایید شده باشد (سازمان ملی تایید صلاحیت ایران، سازمان اعتبار دهنده به نهادهای صادر کننده گواهی ایزو است) با ورود به سایت NACI و سرچ نام نهاد صادر کننده Scope کاری مرجع صدور مشخص می شود. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

 

از کجا گواهی ایزو بگیریم:

طی مقالات بالا عنوان شد که برخی نهادهای صادر کننده مجوز صدور گواهی ایزو اصل را دارند و تعداد بیشماری این مجوز را ندارند، بنابراین برای متقاضیان سوال به وجود می آید که، از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر، بنابراین برای انتخاب مرجع صادر کننده ابتدا باید اهداف سازمان از اخذ گواهی ایزو مشخص شود.

نهادهای صدور گواهی ایزو (ISO) بیشماری در ایران به وجود آمده که ادعا می کنند گواهینامه ایزو صادر شده توسط آنها معتبر می باشد و الباقی گواهینامه ها فیک است. ادعای برخی از این نهادها درست و ادعای اغلب اینگونه نهادها اشتباه است. به طور کلی نهاد صادر کننده ایزو CB (Certification Body) نامیده می شود، CB ها یا مجوز ایزو 17020 را از سازمان اعتبار دهنده دریافت کرده یا اینکه به صورت خصوصی بدون داشتن تایید از سازمان اعتبار دهنده اقدام به صدور گواهینامه می کنند. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

CB هایی که دارای مجوز هستند گواهینامه ایزو اصل صادر می کنند و CB هایی که فاقد مجوز قانونی هستند اصطلاحا CB های خصوصی نامیده می شوند و گواهینامه صادر شده دارای اعتبار بین المللی نمی باشد. اخذ گواهینامه ایزو از CB های اصلی هزینه بیشتری برای متقاضیان در بر داشته همچنین مدت زمان بیشتری طی می شود جهت پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو، ممیزی و در نهایت صدور گواهینامه. منتها متقاضیان به راحتی و بدون ممیزی حتی با کمترین هزینه ممکن می توانند توسط CB های خصوصی اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نمایند.

پس بنابراین با توجه به توضیحات بالا هدف متقاضی ایزو از اخذ گواهی ایزو بسیار مهم است، چنانچه هدف از اخذ ایزو ورود به بازارهای بین المللی اروپایی است حتما پیشنهاد می شود یک مرجع صادر کننده معتبر را برای دریافت گواهینامه ایزو مشخص کنید. جهت شناسایی مرجع معتبر صدور ایزو می توانید از مشاوره رایگان شرکت هوداک سیستم فرتاک استفاده کنید. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

چنانچه جهت برندینگ، مارکتینگ، حضور در مناقصه و حضور در بازار داخلی یا بازرهای اطراف نیاز به اخذ گواهی ایزو دارید می توانید با حداقل هزینه و در کمترین زمان ممکن اقدام به اخذ ایزو توسط CB های خصوصی نمایید. جهت کسب اطلاع از نوع برند CB های خصوصی که اعتبار بالایی دارند با ما در ارتباط باشید.

 

اخذ ایزو معتبر:

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست

اخذ ایزو معتبر درخواست و دغدغه اغلب متقاضیان دریافت گواهی ایزو می باشد، تمامی متقاضیان نیاز به ایزو معتبر دارند منتها درخواست دارند با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاهی بتوانند گواهینامه ایزو را دریافت کنند. بنابراین اسیر دام های افراد سودجو می شوند و اقدام به خرید گواهینامه ایزو فیک با هزینه های بالا می کنند.

برخی از مراجع صدور سعی می کنند با مجوزهای غیر قانونی که دریافت کرده اند خود را مورد تایید سازمان های دولتی همانند (وزارت صنایع معادن) نشان دهند و اعلام کنند شرکت ما مورد تایید وزارت صمت است، لذا گواهی ایزو صادر شده مورد تایید وزارت صمت می باشد. در حالی که متولی استاندارد داخل ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) می باشد و نهادهای صدور ایزو باید توسط این سازمان اعتبار دهی شده باشند.

برخی دیگر از مراجع عنوان می کنند گواهی ایزو مورد تایید انگلیس، آلمان، کانادا یا فرانسه صادر می شود. در حالی که صرفا یک سایت به زبان انگلیسی در گوگل بالا آورده، گواهینامه را خود صادر می کنند و با کد استعلامی که در گواهینامه درج شده، گواهینامه در سایتی که خود مرجع صدور اعلام می کند قابلیت استعلام دارد و استعلام می شود.

اینگونه گواهینامه ها که توسط شرکت ها صادر می شود تماما فیک هستند ولی متاسفانه برخی از این نهادها با توجه به نوع قدمت و اعتباری که طی سالیان صدور گواهینامه ایزو به دست آورده اند، اعتبار داخلی حتی اعتبار برای برخی کشورهای همسایه پیدا کرده و گواهینامه صادر شده توسط آنها مورد تایید می باشد.

لذا متقاضیان باید مراقب افراد سودجو باشند و صرف اینکه گواهینامه در سایت قابل استعلام است و یا مورد تایید مسئول مناقصه، مورد تایید برای صادرات و یا مورد تایید کشور ترکیه است، فریب نخورند و هزینه بالایی برای این نوع از گواهینامه ها ندهند. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

 

نحوه تشخیص گواهینامه ایزو معتبر و فیک:

از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر دغدغه متقاضیان می باشد که طی چند سطر پاسخ اصولی و صحیحی به این پرسش می دهیم. قبلا توضیح داده شده که نهاد صادر کننده ایزو CB نامیده می شود و CB ها براساس مجوز ایزو 17020 اقدام به صدور گواهینامه می کنند.

CB ها باید توسط یک سازمان بالادستی اعتبارشان تایید شود و مجوز ISO 17020 توسط همان نهاد بالادستی صادر شده باشد. لذا نهاد بالادستی معمولا سازمان استاندارد یا نهادهای غیر وابسته به دولت ها هستند که اصطلاحا Accreditation Body ها (AB ها) می باشند. هر کشوری دارای یک نهاد غیر وابسته به دولت است که وظیفه بررسی استاندارد در آن کشور و تایید نهادهای صادر کننده ایزو را برعهده دارد. این نهاد توسط انجمن اعتبار سنجی بین المللی International Accreditation Forum (IAF) مشخص می شود.

لذا چنانچه متقاضی خواهان اخذ گواهینامه از ایران است باید وارد سایت IAF شود، سپس در قسمت نهادهای اعتبار دهنده لیست این مراکز را جستجو کند، بعد مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) را پیدا کند. سپس از طریق لینک ثبت شده در IAF وارد سایت NACI شود و در نهایت آنجا لیست نهادهای صادر کننده ایزو معتبر عنوان شده است.

نکته بعدی اینکه گواهینامه ایزو معتبر باید در سایت IAF قابل رجیستری باشد. از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر.

از چه مرجعی گواهینامه ایزو بگیریم:

چالش تمامی متقاضیان ایزو این هست که از کجا ایزو بگیریم اخذ ایزو معتبر، برای پرسش این سوال باید ابتدا به اهداف سازمان جهت درخواست گواهی نامه ایزو (ISO) پرداخته شود. متقاضیان ایزو اهداف متفاوتی برای دریافت ایزو دارند، برخی از متقاضیان جهت بهینه سازی و ساختارمند کردن فرآیند های شرکت اقدام به اخذ ایزو می کنند که اغلب این شرکت ها، موسسات و سازمان های دولتی هستند.

تعداد بیشماری از متقاضیان ایزو شرکت های پیمانکاری هستند که جهت حضور در مناقصات و به دست آوردن تمامی امتیازات اقدام به اخذ گواهینامه IMS و گواهینامه HSE می کنند. برخی از متقاضیان هم جهت اعتبار سنجی سالیانه سازمان خود که توسط نهادهای دولتی بالا دست انجام می شود نیاز به ارائه گواهینامه ایزو دارند.

تعداد بیشماری از متقاضیان جهت ورود به بازارهای بین المللی، مارکتینگ و معرفی شرکت و محصول دنبال گواهینامه استاندارد هستند تا بتوانند خدمات یا محصولات خود را بهتر در این بازارها به فروش رسانند. با توجه به اهداف نامبرده شده و دیگر اهداف متقاضی هزینه اخذ گواهی نامه ایزو همینطور اعتبار مرجع صادر کننده ایزو متفاوت می باشد.

متقاضیانی که جهت پیاده سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی همچنین اعتبار سنجی سالیانه درخواست اخذ ایزو دارند می بایست توسط CB های اصلی که مورد تایید سازمان های اعتبار دهنده بین المللی هستند اقدام به اخذ گواهینامه ایزو اصلی نمایند. جهت اخذ گواهینامه از این نهادها باید حتما متقاضی الزامات استاندارد ایزو درخواستی را در مجموعه خود پیاده سازی نماید، سپس ممیزی می شود و بعد گواهینامه توسط مرجع صدور صادر می گردد.

متقاضیانی که برای صادرات محصول (خدمات)، جهت مارکتینگ یا برندینگ اقدام به اخذ ایزو می کنند نیز می توانند توسط CB های خصوصی با کمترین قیمت و در کمترین زمان اقدام نمایند. معتبر.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز