خبرگزاری کار ایران

راه های موفقیت در آزمون زبان دکتری

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۲۴۱

اگر سال‌ها درس خوانده‌اید و برای قبولی در مقاطع بالاتر در کنکورهای مختلفی شرکت کرده‌اید و شاخ غول‌ها را یکی پس از دیگری شکسته‌اید تا به دوره دکتری رسیده‌اید باید بدانید که غول مرحله آخر همین جاست. آزمون زبان دکتری، همان آزمونی است که اگر استرس شرکت در آن به اندازه استرس قبولی در کنکوری مقطع دکتری و مصاحبه ورودی آن نباشد قطعا از آن کمتر نیست. 

مدرک آزمون زبان دکتری را تقریبا 2 سال پس از شروع تحصیلات در این مقطع و قبل از شرکت در آزمون جامع باید به دانشگاه محل تحصیل‌تان ارائه دهید در غیر این صورت مجوز حضور در آزمون جامع برای شما صادر نخواهد شد.

 

چقدر با آزمون‌های زبان دکتری آشنا هستید؟

آزمون زبان دکتری با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. نکته مهمی که باید بخاطر داشته باشید این است که اگر دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های سراسری هستید می‌توانید در یکی از آزمون‌های تولیمو، MSRT،  یا MHLE شرکت کنید. اگر دانشجوی دانشگاه آزاد هستید باید در آزمون EPT شرکت کرده و پس از کسب حد نصاب مورد نظر دانشگاه، مدرک خود را قبل از فرا رسیدن زمان شرکت در آزمون جامع به دانشگاه ارائه دهید. 

به طور کلی آزمون زبان دکتری، فارغ از نام آزمون و یا متولی برگزار کننده،  نمونه ساده شده‌ای از آزمون تافل کاغذی است و تمامی داوطلبان شرکت در آزمون برای کسب حد نصاب قبولی باید در اولین گام سطح زبان اینترمدیت یا متوسطه داشته باشند. 

بخش‌های اصلی آزمون زبان دکتری عبارتند از : 

•          درک مطلب و لغت 

•          گرامر

•          مهارت شنیداری 

•          Reading 

 

معرفی آزمون تولیمو

آزمون تولیمو شامل سوالات چهارگزینه‌ای در بخش‌های ساختار و نوشتار زبانی (structure & written)، خواندن و درک مطلب (reading) و درک مطلب شفاهی (listening) و یک سوال در بخش نوشتاری (writing) است. بازه نمره در امتحان TOLIMO از 310 تا 677 بوده و در آن نمره بالاتر از 600 عالی، بین 520 تا 599 خوب، بین 480 تا 519 متوسط و کمتر از 479 ضعیف تلقی می‌شود. بخش writing نمره جداگانه داشته و نمره آن بین 1 الی 6 است که در کنار نمره کل در کارنامه درج می‌شود. 

راه های موفقیت در آزمون زبان دکتری

معرفی آزمون MSRT 

آزمون MSRT در واقع همان MCHE است که نام آن توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم تغییر پیدا کرده است و در مقایسه با تافل و آیلتس آسان‌تر و کم هزینه‌تر است و برای داوطلبان متقاضی اعزام با هزینه‌ شخصی و بورسیه خارج از کشور و نیز دکترای داخل وزارت علوم و وزارت بهداشت  معتبر است. حد نصاب قبولی در این آزمون کسب نمره 50 از 100 است. 

راه های موفقیت در آزمون زبان دکتری

ساختار آزمون MSRT به چه صورت است؟

 آزمون کاملا تستی است و 3 بخش اصلی دارد.

•درک مطلب شنیداری:  این قسمت از ۳۰ سوال تستی تشکیل شده است و در آن از مکالمات کوتاه، بلند و نیز درک مطلب شفاهی سؤال پرسیده می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به این بخش از آزمون بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بوده و دفترچه سؤالات آن به صورت مجزا از دفترچه دو بخش دیگر توزیع می‌شود.

•ساختار‌:  این قسمت شامل ۳۰ تست است که ۱۵ مورد آن مربوط به Structure یا همان ساختار و ۱۵ تست دیگر مربوط به Written Expression می‌باشد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش ۲۰ دقیقه است. 

•درک مطلب Reading : از ۴۰ تست تشکیل شده است که معمولاً شامل ۴ متن جداگانه است  که برای هر قسمت ۱۰ سؤال مطرح شده است. زمان لازم جهت پاسخگویی به این بخش از آزمون ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.

معرفی آزمونEPT  

EPT یک آزمون زبان دکتری است و تنها مختص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است.

EPT نمره‌ منفی ندارد و نمره‌ حد نصاب قبولی در آن ۵۰ است. به لحاظ ساختار آزمون، می‌توان EPT را با TOEFL PBT مقایسه نمود. تنها تفاوت آن با آزمون TOEFL این است که بخش شنیداری و نگارش ندارد. این آزمون 100 سوال دارد و به تفکیک در 4 بخش مختلف مهارت های زبانی شرکت کنندگان را می‌سنجد. مدت زمان آزمون 140 دقیقه است.

ساختار آزمون EPT : 

•          25 پرسش لغت

•          40 پرسش گرامر

•          20 پرسش درک مطلب

•          15 پرسش درک مطلب

آزمون MHLE

MHLE نوعی دیگر از آزمون زبان دکتری است. اگر قصد شرکت در مقطع دکترای تخصصی پزشکی را دارید، بایستی خود را برای شرکت در این آزمون و کسب حداقل نمره اعلامی آماده کنید. مدرک کسب شده در این آزمون که ۲ سال اعتبار دارد، معمولا در هنگام مصاحبه دکترا و یا پیش از برگزاری آزمون جامع دکترا، توسط کلیه دانشگاه های علوم پزشکی قابل پذیرش بوده و اعتبار دارد. این آزمون بسیار به آزمون زبان وزارت علوم یعنی MSRT شباهت دارد و سطح آن مشابه آزمون های تافل کاغذی است.  این آزمون نمره منفی ندارد. آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت دارای ١٠٠ پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل است. 

•٣٠ پرسش درک مطلب شنیداری

•٤٠ پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان 

•٣٠ پرسش درک مطلب نوشتاری

قسمت شنیداری: ۳۰ سوال

در این قسمت، مکالمه‌هایی با لهجه آمریکایی را بین یک یا چند نفر در موضوعات مختلف شاهد هستیم که داوطلب باید به محض شنیدن مکالمه، به سوالات ۴ گزینه ای مطرح شده پاسخ و گزینه صحیح را انتخاب کند. برای کسب نمره خوب در این قسمت، بهتر است ۲ کار انجام دهید. یکی تقویت زبان انگلیسی خود و دیگری تقویت مهارت LISTENING و انتقال مطلب از ذهن به کاغذ و انتخاب گزینه درست که نیازمند مهارت تست زنی و مطالعه و تمرین بسیار است.

قسمت درک مطلب: ۳۰ مطلب

این قسمت نیازمند تمرکز و دایره واژگان خوب در عرصه های پزشکی و غیر پزشکی است. ۴ متن آکادمیک مطرح می‌شود که شما بایستی با توجه به متن ارایه شده، به سوالات پاسخ دهید.

قسمت واژگان: ۲۰ سوال

برای موفقیت در این قسمت، دایره واژگان خود را با مطالعه زیاد و مطالعه متون در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، اقتصادی و هنری و پزشکی افزایش دهید. 

قسمت گرامر: ۲۰ سوال

این بخش نیازمند تسلط به گرامر زبان انگلیسی است.

برای کسب حد نصاب قبولی در آزمون زبان دکتری، شما می توانید با استفاده از منابع آزمون زبان دکتری سطح خود را به سطح مناسب رسانده و با حل کردن آزمون‌های سال‌های قبل خود را برای آزمون اصلی آماده نمایید.  همچنین می توانید در کلاس های آزمون زبان دکتری سفیرمال به صورت خصوصی و نیمه خصوصی شرکت نمایید. جهت انجام تعیین سطح رایگان و دریافت مشاوره تحصیلی با شماره 02174056000 تماس حاصل فرمایید. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز