خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بازار اجتماعی نخل در همایش ملی اقتصاد دیجیتال و کسب و کار خلاق:

فقدان فرهنگ تکنولوژی، کشور را دچار بحران کرده است / اقتصاد دیجیتال نیازمند تسهیلات فراگیر و زیرساخت قابل اطمینان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۶۴۵

بازار اجتماعی نخل به‌عنوان کسب وکار موفق و خلاق کشور در همایش ملی اقتصاد دیجیتال و کسب و کار خلاق معرفی شد.

این همایش با حضور معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و تنی چند از مسئولان در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان محیط زیست کشور مورخ 28 آذر 1401 برگزار گردید.

محمدرضا بنازاده ماهانی، مدیرعامل بازار اجتماعی نخل در این همایش اظهارداشت: در عصر امروز که عصر دیجیتال و ارتباطات است، از شبکه‌های اجتماعی، خرید و فروش اینترنتی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و حتی از دنیای متاورس و بلاک‌چین بسیار می‌شنویم.

وی افزود: کاربران، دیگر از بیرون با نرم افزار درگیر نیستند، بلکه درون آن قرار می‌گیرند و مانند گذشته نیست که نرم‌افزار را با زندگی خود تنظیم کنند، بلکه زندگی خود را با نرم‌افزارها تنظیم می‌نمایند.

بنازاده ماهانی در ادامه، جامعه را به سه نسل متولدین «پیش از سال 1373، متولدین 73 تا 1390 و متولدین 90 تا به امروز» تقسیم کرد و گفت: عصر امروز برای نسل اول دیستوپیایی(ویران‌شهر) و برای نسل‌های دوم و سوم یوتوپیایی(آرمان‌شهر) است. نسل‌های دوم و سوم، در دورانی زندگی می‌کنند که شاهد گجت‌های مارک زاکربرگ(مؤسس فیس‌بوک) و تراشه‌های ایلان ماسک(مالک توییتر) و امثال آن‌ها خواهند بود.

وی ادامه داد: در این دوران، سلاطین دیگر به‌دنبال فتح زمین و تلنبار کردن اسکناس و مسکوکات نیستند و رمزارزهای موجود در کیف پول و زمین‌های متاورس، تعیین‌کننده‌‌ی میزان دارندگی و ثروت افراد است.

 

* ما نیازمند یک حکمرانی و سیاست‌گذاری درست در حوزه‌ی دیجیتال هستیم / فقدان فرهنگ تکنولوژی، کشور را دچار بحران کرده است

مدیرعامل بازار نخل با اشاره به اینکه امروز از واقعیت افزوده عبور کرده‌ایم و حرف از واقعیت مجازی است، تأکید کرد: در عصری که شاهد تغییر اساسی در فرهنگ، سبک زندگی و حتی اقتصاد هستیم، باید برای نسل‌های دوم و سوم به‌دنبال یک حکمرانی و سیاست‌گذاری درست باشیم.

وی محدودسازی فضای مجازی را برای این دو نسل مضحک دانست و گفت: در این شرایط، فهم روند تحولات، پیامدها، آثار احتمالی و پیش‌بینی برای مواجهه با آن ضروری به‌نظر می‌رسد.

فقدان فرهنگ تکنولوژی، کشور را دچار بحران کرده است / اقتصاد دیجیتال نیازمند تسهیلات فراگیر و زیرساخت قابل اطمینان است

بنازاده ماهانی به رساله‌ی «اندیشه دور و دراز از محمدعلی فروغی» نیز اشاره و بیان داشت: آقای فروغی در سال 1306 پیش‌بینی کرد که "روزی خواهد آمد که مردم هر آن، از هر مسافتی می‌توانند یکدیگر را ببینند و گفت‌وگو کنند"؛ این افکار که در میان عوام آن‌زمان، احمقانه به‌نظر می‌رسید، امروز در سال 1401 همگی از زمره بدیهیات و تجارب جوامع و حتی مردم مناطق دور افتاده است.

 وی بار دیگر به اهمیت روزافزون سیاست‌گذاری درست در عصر دیجیتال تأکید و تصریح کرد: پاندمی کرونا، سرعت دیجیتالی شدن را در سراسر دنیا و به طبع در کشور ما نیز افزایش داده است که این مسأله به‌خاطر فقدان فرهنگ درست استفاده از ابزار و تکنولوژی، کشور را دچار بحران‌های هویتی، فرهنگی، اجتماعی،  اقتصادی و امنیتی کرده است.

 

* توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال با حرف امکان‌پذیر نیست / دنیا به‌دنبال کاهش هزینه اینترنت است و دولت ما به افزایش آن فکر می‌کند!

دارنده‌ی مدرک دکترای مدیریت کسب و کار با بیان اینکه نمی‌توان حرف از توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال زد اما خلاف آن عمل کرد، توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال را منوط به سیاست‌گذاری و حکم‌رانی درست دانست و افزود: از بین 38 کشور عضو OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)، 34 کشور دارای یک راهبرد دیجیتال ملی برای افزایش هماهنگی سیاست‌ها در بالاترین سطوح دولت هستند. همچنین 24 کشور دارای یک راهبرد ملی برای فناوری هوش مصنوعی هستند و این به خوبی میزان اهمیت اتخاذ راهبردی کلان و هماهنگ در سطوح بالادستی در زمینه‌ی تحول دیجیتال در کشور را نمایان می‌سازد.

فقدان فرهنگ تکنولوژی، کشور را دچار بحران کرده است / اقتصاد دیجیتال نیازمند تسهیلات فراگیر و زیرساخت قابل اطمینان است

وی با اشاره به آمارهایی درباره‌ی سهم فیبر، پهنای باند، رشد ارتباطات، افزایش خدمات و کاهش هزینه‌های ارتباطی در دیگر کشورها، ابراز تأسف کرد: در ایران اما دسترسی به اینترنت بسیار کند است و پهنای باند فعلی رضایت‌بخش نیست و در این شرایط دولت هر روز به‌دنبال افزایش هزینه‌های استفاده از اینترنت است.

 

* مشکلات اقتصاد دیجیتال از فقدان سند راهبردی مبتنی بر واقعیت‌های جامعه نشأت می‌گیرد / دولت باید زیرساخت قابل اطمینان و تسهیلات فراگیر ایجاد کند

مدیر بازار نخل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات امروز در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال را ناشی از فقدان یک سند راهبردی درست مبتنی بر واقعیت‌های جامعه‌ی ایرانی دانست و یادآور شد: دولت، نهادها و سازمان‌های بزرگ حکومتی چنان درگیر مسائل جاری خود هستند که توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای سریع جامعه را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: دولت باید برای ایجاد هیجان مثبت و مولد کارآفرینی و تلاش در راستای مباحث اقتصاد دیجیتال، به سمت فراگیرسازی تسهیلات، ایجاد زیرساخت قابل اطمینان، باکیفیت و مقرون به‌صرفه حرکت کند.

 

* پویایی اقتصاد دیجیتال کشور یک حرکت جمعی را می‌طلبد / تیم جنگجوی نخل اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را اجرایی می‌کند

بنازاده ماهانی افزود: شرکت‌ها و نهادهای خصوصی نیز باید جهت پویایی اقتصاد دیجیتال کشور، به سمت یک شبکه‌ی پرسرعت عام‌المنفعه، فراگیر و فراتر از قواعد منفت‌طلبانه‌ی شخصی بروند تا یک فضای مناسب برای افزایش هم‌افزایی و بهره‌وری خلق شود، به‌طوری که این شبکه یا ساختار عام‌المنفعه، توامان بتواند بستری برای ایجاد و شکل‌گیری هزاران استارت‌آپ، شرکت و نهاد کوچک و بزرگ خصوصی و محلی باشد. اینگونه و از طریق هیجان ایجاد شده توسط این جریان پرشتاب، دولت‌ها و نهادها نیز به تحرک بیشتر و واکنش‌های دقیق‌تر وا داشته می‌شوند تا آن‌ها هم به بسترسازی و حمایت بیشتر از هسته‌های مقوم و پرشتاب گسترش خدمات اجتماعی و افزایش قدرت برای عموم مردم مشغول شوند.

فقدان فرهنگ تکنولوژی، کشور را دچار بحران کرده است / اقتصاد دیجیتال نیازمند تسهیلات فراگیر و زیرساخت قابل اطمینان است

وی دو عامل نیروی انسانی جوان و متخصص و شرکت‌های مجرب و مخاطره‌پذیر را برای تشکیل این قطب نوآوری، ضروری دانست و گفت: اجزای مقوم این مجموعه شامل مواردی نظیر صندوق ذخیره و سرمایه‌گذاری توسعه و پیشرفت؛ شبکه‌ی آگاهی‌بخشی، توان‌افزایی و پژوهش کارآفرینی و پیشرفت در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال؛ شبکه‌ی استارت‌آپ‌های خلاق و نوآور؛ و سیستم عصبی هدایت‌کننده‌ی مجموعه در قالب ساختاری رشید، چابک و عام‌المنفعه می‌باشند.

این مدیر جوان تصریح کرد: ایجاد و پایداری چنین اکوسیستمی، نیازمند اجماع نخبگان در وسیع‌ترین و با کیفیت‌ترین سطح ممکن و همچنین آگاهی‌بخشی مستمر عمومی و تولید محتوا درباره‌ی چیستی، چرایی و چگونگی اقدامات پیش‌رو، ضرورت‌ها و چالش‌ها می‌باشد.

مدیرعامل بازار آنلاین نخل(https://nakhll.com/) در پایان خاطرنشان کرد: این اکوسیستم به امید مؤثر بودن و با چنین هدف بزرگی توسط تیم جنگجوی بازار اجتماعی نخل طراحی شده و به مدد پروردگار می‌خواهیم وارد فاز عملیاتی آن شویم.

شایان ذکر است همایش ملی اقتصاد دیجیتال و کسب و کار خلاق، با هدف ایجاد بستر مناسب به‌منظور گردهمایی مقامات و صاحب‌نظران حوزه‌ی اقتصاد با صاحبان کسب و کار‌های خلاق، ایده‌پردازان و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بررسی راهکارهای تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور برگزار گردید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز