خبرگزاری کار ایران

قرارداد اجاره ماشین آلات و شیوه نوشتن متن اجاره نامه آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۰۴۸

پیمانکاران و اشخاصی که انجام پروژه‌های عمرانی، ساختمانی، معدنی یا حتی انجام پروژه‌های صنعتی را به عهده می‌گیرند، به خوبی به اهمیت در اختیار داشتن ماشین آلات سبک و سنگین واقف هستند. به همین دلیل است که پیش از شروع کار و در مرحله تهیه تجهیزات مورد نیاز، برای در اختیار گرفتن این ماشین آلات، اقدام می‌کنند. مهمترین قراردادی که در این مورد کاربرد دارد، قرارداد اجاره ماشین آلات است.

این قرارداد را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه بنامیم که با تبعیت از قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. عقد اجاره از عقود شناخته شده در قانون است که قواعد مشخصی برای آن تعریف کرده‌اند. این قوانین می‌تواند به روابط استیجاری میان اشخاص نظم دهد و در صورت بروز اختلاف یا مشکل، معیاری برای رسیدگی به دعاوی میان آن‌ها باشد. با این حال، در عرف و در روابط میان اشخاص، چالش‌هایی برای این نوع توافق و امضای فرم اجاره نامه ماشین آلات وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید که با نوشتن فرم خام قرارداد اجاره ماشین آلات میان صاحبان ماشین آلات و متقاضیان در اختیار گرفتن آن‌ها، توافق نامه‌ای مکتوب ایجاد کنید، ابتدا این مقاله را تا انتها بخوانید. همچنین اگر شما یکی از طرفین این قرارداد خواهید بود، مطالعه این مقاله می‌تواند برایتان کاربردی باشد.

موضوع فرم قرارداد اجاره ماشین آلات چیست؟

زمانی که از ماشین آلات صحبت می‌کنیم، منظور هر نوع ماشین آلات سبک یا سنگینی است که در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، برای نوشتن فرم قرارداد اجاره ماشین آلات ، ابتدا باید نوع ماشین آلات، هدف طرفین از اجاره آن و به طور کلی موضوع این قرارداد مشخص شود.

تنوع ماشین آلات و طیف گسترده استفاده از آن‌ها، باعث شده است که قرارداد اجاره نامه ماشین آلات نیز در تنوع و تعداد زیادی تنظیم شود. ممکن است موضوع قرارداد شما، اجاره یک یا چند دستگاه صنعتی کوچک و بزرگ باشد یا اینکه بخواهید ماشین آلات سنگین کشاورزی یا راه سازی را اجاره کنید. در هر صورت، توافقاتی که انجام می‌شوند، به امضای انواع متن اجاره نامه ماشین آلات منجر خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام نوشتن این قرارداد، حتما در بخش موضوع، به صراحت و به تفصیل درباره نوع ماشین و دلیل اجاره کردن آن توضیح دهید. علاوه بر موضوع، شما می‌توانید در عنوان قرارداد نیز، به نوع ماشین آلات مورد نظر اشاره کنید.

قرارداد اجاره دستگاه از قراردادهای مرتبط به این قرارداد است که در مواردی شباهت‌های بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینکی که مشخص شده است، مقاله مرتبط با این قرارداد را نیز در مجله حقوقی رکلا (مرجع تخصصی قرارداد) مطالعه کنید.

تعیین اجاره بها در نمونه اجاره نامه ماشین آلات سنگین

از سوالات متداول در رابطه با این قرارداد، سوالاتی است که به میزان و چگونگی تعیین اجاره بها ماشین آلات سبک و سنگین اشاره دارد. طرفین این قرارداد بسیار تمایل دارند که درباره میزان مبلغی که به طور معمول بابت کرایه ماشین آلات تعیین می‌شوند، اطلاع کسب کنند یا درباره نکات قانونی مربوط به شیوه پرداخت اجاره بها، آگاه شوند.

در پاسخ به این قبیل سوالات، باید به طور کلی بگوییم که قانون مشخصی برای تعیین میزان اجاره بها ماشین آلات وجود ندارد و مبلغ اجاره بها نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین در اکثر مواقع با توافق طرفین تعیین می‌شود.

طرفین قرارداد، یعنی مالک ماشین آلات یا شخصی که مسئولیت اجاره دادن آن‌ها را به عهده گرفته است و اشخاصی که تمایل دارند این ماشین آلات را اجاره کنند، باید در خصوص میزان اجاره بها با یکدیگر گفتگو داشته باشند و مبلغ نهایی که در خصوص آن توافق کرده‌اند را در متن قرارداد بنویسند.

یک روش کاربردی برای اشخاصی که نسبت به میزان اجاره بها این قبیل دستگاها اطلاعاتی ندارند، پرس و جو از اشخاص فعال در این حوزه است. شما می‌توانید نسبت به توافقاتی که پیش از شما میان اشخاص فعال در این صنف برقرار شده است، سوال کنید و از مبلغ اجاره بها قرارداد آن‌ها مطلع شوید. در ادامه می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط عرفی و توافقات نهایی میان طرفین، میزان اجاره بها را مشخص کنید.

شیوه پرداخت و تعیین خسارت برای عدم پرداخت اجاره بها (تگ سه)

بعد از تعیین مبلغ اجاره بها، مساله مهم دیگر، تعیین چگونگی پرداخت آن است. تعیین شیوه پرداخت اجاره بها، می‌تواند با مدت قرارداد ارتباط داشته باشد. برای مثال اگر شما ماشین آلات سبک یا سنگین را برای بازه زمانی طولانی اجاره می‌کنید، می‌توانید اینطور توافق کنید که مبلغ اجاره بها، به صورت ماهانه یا چند ماه یک بار تسویه شود. از طرف دیگر، تصور کنید ماشین آلات را برای یک پروژه یک ماهه اجاره خواهید کرد. در این شرایط بسیار محتمل خواهد بود که مالک ماشین، از شما بخواهد که مبلغ اجاره بها را در ابتدای قرارداد بپردازید.

نکته دارای اهمیت در خصوص تعیین شیوه پرداخت اجاره بها در متن قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین این است که این موضوع نیز با توافق طرفین تعیین می‌شود و تنظیم کننده قرارداد، باید کاملا مطابق با توافق طرفین، این موارد را در قرارداد بیان کند.

مهمترین نگرانی صاحبان ماشین آلات این است که شخص اجاره کننده دستگاه‌ها، مبلغ اجاره بها را در موعد مقرر پرداخت نکند. به همین دلیل، بیشترین درخواست مالکان از تنظیم کننده‌های قرارداد این است که در خصوص پرداخت اجاره بها، تضامین تاثیرگذاری تعیین شود. در این راستا شما می‌توانید برای قرارداد خود، ضمانت اجرا یا وجه التزام تعیین کنید. در واقع شما می‌توانید مشخص کنید که به ازای هر میزان دیرکرد در پرداخت اجاره بها یا عدم پرداخت آن به صورت کلی، چه میزان جریمه یا خسارت به مستاجر تعلق می‌گیرد.

قرارداد اجاره ماشین آلات با راننده چه شرایطی دارد؟

قرارداد اجاره ماشین آلات با راننده یک قرارداد بسیار مهم و کاربردی است. دلیل اهمیت و کاربرد این قبیل قراردادها که به حضور راننده یا اپراتور دستگاه نیز اشاره می‌کنند، تخصص این افراد برای استفاده از آن ماشین آلات است. برای راندن و استفاده از ماشین آلات سنگین مانند ماشین‌هایی که برای راه سازی، معدن، کشاورزی یا پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند، به مدارک و گواهینامه‌های معتبر نیاز است.

به همین دلیل، هر شخصی نمی‌تواند مسئولیت استفاده از آن ماشین را به عهده بگیرد. اشخاصی که ماشین آلات را اجاره می‌کنند، برای آنکه بتوانند از آن ماشین آلات در پروژه‌های خود استفاده کنند، باید راننده یا اپراتور آن را نیز در اختیار داشته باشند. برای رسیدگی به این مساله، روش‌هایی وجود دارد که امضای قرارداد اجاره ماشین آلات با راننده ، یکی از همان راهکارهای موجود است. به واسطه امضای این قرارداد، موجر متعهد خواهد شد که ماشین سنگین مورد نظر را، همراه با راننده در اختیار مستاجر قرار دهد. در این توافق، مسئولیت راننده با موجر است و او می‌پذیرد که حقوق و مزایای راننده را به عنوان یک نیروی کار انسانی پرداخت کند.

در مواقعی نیز، ممکن است موجر چنین مسئولیتی را نپذیرد و صرفا ماشین آلات را اجاره دهد. در این شرایط، اجاره کننده برای استفاده از ماشین سنگین، باید راننده یا اپراتور متخصصی را استخدام کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز