خبرگزاری کار ایران

مدارک موردنیاز برای دریافت پاسپورت

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۳۰۵

یکی از دغدغه‌های مسافران برای سفر‌های خارجی مدارک لازم است. اگر می‌خواهید به سفر خارجی بروید حتما باید درباره مواردی مانند دریافت پاسپورت و عوارض خروج از کشور اطلاعات لازم را داشته باشید. در این‌مقاله به شما کمک می‌کنیم تا درباره مدارک مورد نیاز برای پاسپورت اطلاعاتی کاملی را بیاموزید. اگر دوست دارید به خارج سفر کنید حتما این‌مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

همه افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شده و سفری خارجی داشته باشند باید گذرنامه یا پاسپورت تهیه کنند. یکی از اولین قدم‌ها برای سفر خارجی تهیه پاسپورت است. برای تهیه این‌مدرک مهم باید درباره مدارک مورد نیاز برای پاسپورت مطالعه کنید و آمادگی‌های لازم را داشته باشید. پاسپورت مجوزی است که به شما اجازه خروج از کشور و سفر به کشور‌های دیگر را می‌دهد. حتما قبل از سفر و در مدت مشخصی به تهیه پاسپورت اقدام کنید تا مشکلی برای سفر خود نداشته باشید.

برای دریافت و تهیه پاسپورت باید مدارک لازم را به دفاتر پلیس 10+ ارائه داده و روند صدور آن را دنبال کنید. در این‌مقاله بیشتر درباره مدارک لازم صحبت می‌کنیم. اگر دوست دارید درباره نحوه دریافت و مراحل صدور پاسپورت اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتما جستجو‌هایی بیشتری را انجام دهید. اگر قرار است به خارج سفر کنید حتما این‌مقاله را تا پایان بخوانید.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت

معمولا برای صدور پاسپورت باید مدارک مشخصی را ارائه دهید. شما باید قبل از مراجعه به دفاتر پلیس 10+ از این‌مدارک اطلاع داشته باشید تا روند صدور و پیگیری را برای خود تسریع کنید. البته بهتر است هنگام مراجعه به دفاتر 10+ به‌عنوان اولین قدم مدارک لازم برای صدور پاسپورت را از اطلاعات نوشته‌شده روی دیوار‌های بخوانید یا از مسئول بخش آن، درباره این‌مدارک سوال کنید. سپس مدارک خود را طبق دستور‌العمل‌ها به مسئول یا کارشناس مربوط تحویل دهید.

مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی، اطلاعات تماس، یک قطعه عکس با شرایط پاسپورت و مواردی مانند این‌ها از اولین مدارکی هستند که حتما باید آن‌ها را همراه خود داشته باشید. البته میان مدارک مورد نیاز برای پاسپورت ممکن است گزینه‌های خاصی هم برای گروه‌های خاص باشد که بهتر است آن‌ها را نیز آماده کنید. مثلا ممکن است برای مردان یا زنان مدارکی نیاز باشد.

مدارک موردنیاز برای دریافت پاسپورت

مدارک مشترک برای صدور و دریافت پاسپورت

آیا درباره نحوه دریافت پاسپورت و مواردی مانند عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ اطلاعات کافی دارید؟ برای شروع بهتر است از مدارک لازم برای صدور پاسپورت اطلاع داشته باشید. برخی مدارک برای همه عمومی هستند. هرکسی که می‌خواهد پاسپورت دریافت کند، باید این‌مدارک را به دفاتر پلیس 10+ ارائه دهد. همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد یکی از اولین مدارک برای دریافت پاسپورت، مدارک هویت شما هستند. اصل کارت ملی و شناسنامه یا مدارک احراز هویت معتبر مانند تاییده معتبر از سازمان ثبت‌احوال حتما باید همراه شما باشند. اگر مدارک هویتی را ندارید، حتما زودتر به ثبت‌احوال مراجعه کنید تا دریافت تاییده شما با مشکل رو‌به‌رو نشود. عکس مناسبی را برای صدور پاسپورت باید تحویل دهید. یکی دیگر از مدارک ثابت و مشترک برای صدور پاسپورت، پاسپورت قبلی فرد است که هنوز اعتبار دارد. اگر اعتبار پاسپورت شما تمام نشده، حتما آن را با خود ببرید.

عکسی که برای پاسپورت ارائه می‌دهید با ویژگی‌های خاصی داشته باشد و مناسب صدور پاسپورت باد. برخی از این‌ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • پس‌زمینه عکس باید سفید باشد. عکس باید جدی، واضح و بدون روتوش باشد.
  • وسایل اضافی مانند عینک دودی، کلاه و وسایل زینتی را در عکس استفاده نکنید.
  • گردی و اجزای صورت شما در عکس باید مشخص باشد.
  • حجاب را در عکس رعایت کنید و از آرایش غلیظ در عکس خودداری کنید.

اگر به عکاسی‌هایی مراجعه کنید که برای پاسپورت عکس می‌گیرند، معمولا آن‌ها از شرایط عکس پاسپورت اطلاع دارند و کار شما را آسان‌تر خواهند کرد. اما بهتر است هنگام جستجو درباره عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ و مدارک، اطلاعت عکس را نیز بخوانید تا مشکلی نداشته باشید.

مدارک موردنیاز برای دریافت پاسپورت

مدارک اختصاصی آقایان و خانم‌ها برای صدور پاسپورت

برخی از موارد و مدارک مورد نیاز برای پاسپورت برای آقایان و خانم‌ها اختصاصی هستند. شما باید هنگام مراجعه به دفاتر 10+ این‌مدارک را نیز همراه خود داشته باشید. برای آقایان باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت معتبر ارائه شود. اگر این‌مدارک را ندارید باید موافقت‌نامه کتبی سازمان وظیفه عمومی را ارائه دهید. نامه اشتغال به تحصیل هم می‌تواند برای این‌قسمت مفید باشد. البته برای افراد بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت وجود ندارد.

برای خانم‌ها نیز مدارک خاصی وجود دارد. اجازه محضری همسر برای خانم‌های متاهل یکی از مدارک لازم برای صدور پاسپورت آن‌ها است. ارائه برگه طلاق‌نامه یا گواهی فوت همسر نیز از مواردی هستند که به این‌بخش ارتباط دارند. البته برای خانم‌هایی که مقیم خارج از کشور هستند یا همسر آن‌ها تابعیت غیرایرانی دارد، نیازی به ارائه اجازه محضری همسر ندارند. برای افراد زیر 18 سال نیز باید رضایت‌نامه محضری پدر یا سرپرست قانونی همراه شما باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز