خبرگزاری کار ایران

عیدی شب یلدا رئیسی به مردم/ عجیب ترین آداب و رسوم شب چله

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۲۲۱

وزارت امور اقتصادی و دارایی از تأمین مالی کالابرگ مبتنی بر نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان خبرداد. سال گذشته دولت در یک اطلاعیه اعلام داشت به جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر و صاحبین کسب و کارهایی که دچار ضرر شده اند قصد دارد 4 یارانه حمایتی به گروهی از مردم پرداخت کند.

شب یلدا یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که در تقویم ایران باستان به بلند ترین شب سال از آن یاد شده است. «یلدا برون» یکی از زیباترین رسوم یلدا است که بزرگترهای فامیل در آن سبد میوه، باکس گل، آجیل و تنقلات و ... به عنوان عیدی برای نو عروسان می‌برند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی از تأمین مالی کالابرگ مبتنی بر نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان خبرداد. سال گذشته دولت در یک اطلاعیه اعلام داشت به جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر و صاحبین کسب و کارهایی که دچار ضرر شده اند قصد دارد 4 یارانه حمایتی به گروهی از مردم پرداخت کند.

اولین واریزی این بسته حمایتی به حساب سرپرستان خانوار در تاریخ 27 آذر ماه و نزدیک به شب یلدا انجام شد که به همین جهت این بسته حمایتی با نام عیدی شب یلدا شناخته شد.

این طرح حمایتی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام گرفت، که امسال با توجه به بهبود شرایط کرونا به نظر می‌رسد دولت برنامه ای برای پرداخت آن نداشته باشد.

دولت امسال قصد دارد با آزمایش طرح کالابرگ الکترونیکی به این صورت عیدی شب یلدا را برای مردم واریز کند!

گفته می‌شود دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل شده است این درحالیست که  اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود و عیدی شب یلدای امسال دولت به مردم نیز کالابرگ باشد.

در ادامه خبر قصد داریم جالبترین آداب و رسوم مردم در این شب میمون را عنوان کنیم.

 

شب یلدا؛ شب تولد عیسی مسیح

آیا تا الان میدانستید که تولد عیسی مسیح و شب یلدا مصادف با هم هستند؟ به همین جهت این شب برای مسیحیان در سراسر دنیا بسیار خجسته و حائر اهمیت است و آن را جشن می‌گیرند.

جشن شب یلدا در اسکاتلند

اسکاتلندی ها آخرین روز فصل پاییز را با آتش بازی و جشنی شبیه به چهارشنبه سوری جشن میگیرند و این شب را مقدس و فرخنده میدانند.

موضوع زمانی جالب می‌شود و وجه اشتراکات بیشتری با چهارشنبه سوری و جشن های پایان سال در ایران پیدا می‌کند که بدانید یکی از کارهای اسکاتلندی ها در این شب این است که فردی صورت خود را سیاه کرده به مانند حاجی فیروز با کاسه ای در دست به در خانه همسایه ها می‌رود تا نان، شکلات و میوه هدیه بگیرد.

اسکاتلندی ها این جش را «هاگمانی» می‌نامند و از نیمه های شب با روشن کردن آتش و خوردن دسر و شیرینی آن را جشن میگیرند.

شب یلدا در آفریقا و آمریکا

در کشورهای باهاماس، جامائیکا و آمریکا و غرب آفریقا با جشن گرفتن آخرین روز پاییز به استقبال زمستان می‌روند. آن ها کارناوال ‌های خیابانی ای با سروصورت پوشیده یا ماسک های با شکل های مختلف حیواناتی چون شیر و اسب و نمادهای شیاطین و فرشته ها به همراه پخش موسیقی به راه انداخته و با رقص و پایکوبی این شب را جشن می‌گیرند.

شب چله در روسیه؛ نان و پنیر و عسل

روس ها نیز آخرین روز پاییز را با تزئین و چراغانی کردن خیابان ها جشن میگیرند. به علاوه آخرین روز پاییز در روسیه با کلوچه، انواع شیرینی و غذای سنتی که شامل نان و پنیر و عسل است کام خود و دیگران را شیرین می‌کنند. نیایش و دعا بخشی دیگر از رسم شب یلدا در روسیه است.

حمام طولانی پاکستانی ها  در شب یلدا

پاکستانی ها به دلیل ارتباط و تعاملی که از قدیم با ایرانیان داشته‌اند خود را یکی از مالکان معنوی شب یلدا می‌دانند که آداب ویژه ای برای این روز مبارک دارند.

یکی از عجیبترین آداب آن ها این است که در شب یلدا به حالت ایستاده در حالیکه تکه نانی در دست دارند غسل می‌کنند و تمام روز را تا هنگام غروب به همین حالت سپری می‌کنند. بعد از این حمام طولانی به روشن کردن آتش، رقص و پایکوبی و خوردن آبگوشت مخصوصی که از شکمبه بز تهیه شده می‌پردازند.

 

حمام آب میوه ژاپنی ها در شب یلدا

ژاپنی ها عاشق برگزاری آیین های سنتی به روش های عجیب و غریب هستند. شب یلدا یکی از این آیین های مهم برای آن ها است که برای خداحافظی با پاییز و رفتن به استقبال زمستان برگزار می‌کنند.

ژاپنی ها نیز به حمام طولانی در این شب اعتقاد ویژه ای دارند اما چیزی که این رسم آن ها را با رسم پاکستانی ها متفاوت می‌کنند دوش گرفتن با آب میوه ها و مرکبات است. دلیل این کار این است که آن ها عقیده دارند که دوش گرفتن با آب میوه در روز آخر پاییز باعث دفع انرژی های منفی می‌شود و آنان را از سرماخوردن و بیماری های زمستانی محافظت می‌کند.

البته این رسم در گذشته به طورکامل با آب میوه و مرکبات انجام می‌شد اما امروزه ژاپنی ها به انداختن چند عدد لیمو و پرتقال در وان حمام خود اکتفا می‌کنند.

جشن شب یلدا در کره؛ رهایی از دست هیولای زمستان

کره ‌ای ‌ها هم به برگزاری مراسم سنتی و آیینی علاقه ویژه ‌ای دارند. مراسم شب یلدا در کشور کره با ریختن یک آب مقدس در چهار گوشه اطراف خانه برای دور کردن ارواح خبیثه و هیولای زمستان که به دنبال غذایی برای روزهای سرد سال به خانه روستاییان سرک می ‌کشد، آغاز می ‌شود.

البته این یک افسانه قدیمی شرقی است اما هنوز هم برخی از کره‌ ای ‌ها به صورت نمادین این کار را انجام می ‌دهند تا خیالشان از بابت در امان ماندن از شر هیولای زمستان راحت باشد. خوردن یک غذای سنتی متشکل از لوبیا قرمز و برنج سفید در شب یلدا یک رسم دیگر آخرین روز پاییز در این کشور است.

در مجموع اهالی شرق آسیا به آخرین روز پاییز و آغاز زمستان به چشم یک آیین مهم و حیاتی نگاه می ‌کنند و به آن «دونگ ژی» می ‌گویند. آن‌ها شب نشینی در این شب طولانی را امری واجب می ‌دانند. در کشورهایی مثل فیلیپین و ویتنام خوردن غذاهایی مثل کوفته برنجی و تانگ یوان رسم است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز