خبرگزاری کار ایران

کدام دستکش پزشکی را بخریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۰۵۷

دستکش های پزشکی به طور گسترده توسط پزشکان و پرستاران استفاده می شود. این دستکش ها برای محافظت پرسنل درمانی در برابر خطرات ناشی از تماس با مواد شیمیایی، خون و مایعات عفونی کاربرد دارند.

دستکش های پزشکی علاوه بر مصارف پزشکی در صنایع دیگری مانند غذایی، شیمیایی، خودرو و حتی خانگی پرمصرف هستند. عوامل مختلفی در خرید دستکش پزشکی دخیل هستند که انتخاب را بین طیف وسیعی از انواع دستکش ها دشوار می کند. در این مقاله انواع دستکش های پزشکی رایج را معرفی و به تفاوت هر کدام می پردازیم و به این سوال شما که کدام دستکش پزشکی را بخریم پاسخ دقیق و جامع می دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس پُرمصرف ترین و ارزان قیمت ترین نوع دستکش معاینه است که راحتی و دامنه فعالیت وسیعی دارد. این دستکش در برابر پاتوژن های خونی مقاومت بالایی دارد اما گزینه مناسبی برای محافظت در برابر مواد شیمیایی نمی باشد. دستکش پزشکی لاتکس عموما برای مصارف دارویی، غذایی و تعمیرات خودرو به کار می رود.

دستکش لاتکس از مواد اولیه طبیعی ساخته شده که احتمال بروز حساسیت در برخی افراد را ایجاد می کند. مواد اولیه لاتکس از پروتئین ها و گیاهان استخراج می شود. به همین خاطر الاستیکه و انعطاف پذیری بالایی دارد و برای طولانی مدت داخل دست شکل خود را حفظ می کند. دستکش لاتکس بهترین نوع دستکش برای جراحی و اتاق عمل است.

دستکش لاتکس در انواع پودری و بدون پودر تولید می شود. نوع پودری دارای پودر نشاسته ذرت است که رطوبت دست را به خود جذب کرده و هنگام پوشیدن یا خارج کردن دستکش به دست نمی چسبد. این امر به ویژه برای جراحان و افرادی که سرعت عمل برایشان مهم است ارجحیت دارد.

دستکش لاتکس یک اشکال عمده دارد؛ در برابر تیغ، چاقو و ابزارهای تیز و برّنده مقاومت کمی دارد و سریع پاره می شود.

برخی کاربران به مواد دستکش لاتکس حساسیت نشان می دهند حتی در شرایط حاد واکنش هایی مانند آسم و تنگی نفس با پوشیدن دستکس لاتکس رخ می دهد. چنین افرادی بهتر است دستکش های نیتریل و وینیل را جایگزین کنند.

ویژگی های کلیدی دستکش لاتکس

  • بسیار انعطاف پذیر است.
  • بسیار مقرون به صرفه است.
  • برای کار با مواد عفونی مناسب است.
  • برای پوشیدن طولانی مدت خوب هستند.
  • قابلیت لمس بالایی فراهم می کند.
  • نوع پودری آن سریع و آسان پوشیده می شود.

کدام دستکش پزشکی را بخریم؟

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل از لحاظ دوام بسیار نزدیک به دستکش لاتکس است اما مقاومت بالاتری در برابر روغن‌، حلال‌ و مواد شیمیایی نسبت به دستکش های لاتکس فراهم می کند. همچنین تا 3 برابر بیشتر از دستکش لاتکس در برابر سوراخ شدن مقاوم است.

دستکش های نیتریل که به عنوان بدون لاتکس هم شناخته می شوند حساسیت لمسی و مقاومت بالایی را فراهم می کنند. دستکش نیتریل نه فقط در مصارف پزشکی بلکه در مکانیکی، صنایع خودرو، آرایشگری و تتو و هر نوع شغلی که از ابزارهای تیز استفاده می کنند کاربرد دارد.

دستکش های نیتریل در ضخامت های مختلف، پودری، کم پودر و بدون پودر مانند لاتکس و وینیل وجود دارند. تنها عیب این نوع دستکش های پزشکی قیمت آن است. نیتریل گران ترین دستکش در بین سه نوع دستکش است.

ویژگی های کلیدی دستکش نیتریل

  • بدون لاتکس است.
  • ماندگاری طولانی مدت دارد.
  • قابلیت لمس بالایی فراهم می کند.
  • برای استفاده طولانی مدت مناسب است.
  • برای اکثر محیط های پزشکی مناسب است.
  • کاملا داخل دست قرار می گیرد و شل نیست.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی و سوراخ شدن دارد.
  • برای کار با مواد عفونی، شیمیایی و حلال ها ایده آل است.
  • دو رنگ آبی و مشکی دستکش نیتریل امکان تشخیص سوراخ شدن دستکش را فراهم می آورد.

کدام دستکش پزشکی را بخریم؟

دستکش وینیل

دستکش وینیل به نام دستکش پی وی سی نیز معروف است چراکه از مواد اولیه پی وی سی پزشکی ساخته شده اند. PVC یا پلی وینیل کلراید نوعی مواد مصنوعی خام است که قیمت مناسبی دارند، در نتیجه محصول نهایی برای مصرف کننده مقرون به صرفه تر از سایر دستکش های پزشکی است. دستکش های وینیل جایگزین مناسب دستکش های لاتکس در افرادی است که به لاتکس حساسیت دارند.

دستکش های وینیل آبی رنگ محبوب ترین نوع این دستکش است که در پزشکی برای محافظت دست ها در مقابل عفونت ها و در محیط های آزمایشگاهی در برابر مایعات و مواد شیمیایی به کار می رود. این نوع از دستکس ها همچنین برای نظافت و آشپزی مناسب هستند.

دستکش وینیل در دو نوع پودری و بدون پودر تولید می شود؛ دستکش وینیل پودری راحتی پوشیدن و درآوردن دستکش را ارائه می دهد. همچنین دستکش های وینیل در رنگ های متنوع عرضه می شوند که برای مصارف مختلف تمایز ایجاد می کنند. به عنوان نمونه دستکش وینیل مشکی برای آرایشگران و تتو آرتیست ها ایده آل است یا دستکش وینیل شفاف در آشپزخانه و بسته بندی مواد غذایی پُر کاربرد است.

مسئله بعدی در دستکش های پزشکی وینیل سایز آنهاست، این دستکش ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده اند. بنابراین برای کاربران خانم و آقا متناسب است. دستکش وینیل انعطاف پذیری بالایی دارد، راحت و سریع پوشیده می شود به ویژه مدل های پودر دار، علاوه بر این ها به خاطر نازک بودن قابلیت لمس اشیا را برای کاربر فراهم می کند.

تنها ایراد دستکش وینیل مقاومت کم آن در برابر پارگی و سوراخ شدن است. اما در برابر اکثر مواد شیمیایی خانگی مقاوم هستند. دستکش های یکبار مصرف وینیل ارزان قیمت بوده و بهترین انتخاب برای کارهای روزمره و کم خطر است.

ویژگی های کلید دستکش وینیل

  • بدون لاتکس است.
  • ارزان ترین دستکش پزشکی است.
  • داخل دست کمی آزادانه و شل است.
  • خاصیت ضد الکتریسیته ساکن دارد.
  • مناسب کار با مواد غیر خطرناک است.
  • برای کارهای کوتاه مدت و کم خطر مناسب است.

سخن پایانی

انواع دستکش های پزشکی متداول است. دستکش لاتکس انتخاب مناسبی برای کسانی است که به دنبال دوام، راحتی و قیمت مقرون به صرفه می باشند. اما افرادی که به لاتکس حساسیت دارند نگران نباشند. این افراد می توانند دستکش وینیل و نیتریل را جایگزین کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز