خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذاری در سایر بازارها از طریق بورس

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۵۴۶

یکی از برتری‌های انکارناپذیر بورس در مقایسه با سایر بازارها این است که از طریق بورس می‌توان به‌سادگی و بدون نیاز به سرمایه زیاد، در بازارهای دیگر نیز به‌صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرد.

برای انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری معیارهای مختلفی وجود دارد که اولویت این معیارها بر اساس شرایط و روحیات سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود و سرمایه‌گذاران پس از اولویت‌بندی معیارها، بازار مد نظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

در این میان، برخی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که به جای سرمایه‌گذاری در یک بازار، هم‌زمان در چند بازار سرمایه‌گذاری کنند و اصطلاحاً‌ همه تخم‌مرغ‌های خود در یک سبد قرار ندهند. سرمایه‌گذاری در چند بازار با هدف کاهش ریسک، یک رویکرد کاملاً منطقی است و بسیاری از کارشناسان اتخاذ چنین رویکردی را به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند.

 اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری هم‌زمان در چند بازار مستلزم برخورداری از سرمایه‌ هنگفتی است و وقت و انرژی زیادی را نیز طلب می‌کند، اما باید تاکید کنیم که لزوماً چنین نیست! بازار سهام یا بورس به عنوان بازاری که خود در بسیاری از کشورها پربازده‌ترین بازار محسوب می‌شود، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که به صورت غیر مستقیم و با مبالغ کم در بازارهای دیگر، از طلا و مسکن گرفته تا فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، سرمایه‌گذاری کنند.

در کشور ما، سرمایه‌گذاران پس از دریافت کد بورسی (که به منزله شناسه کاربری آنها در بورس است)، می‌توانند سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کرده و به انبوهی از گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در سایر بازارها به واسطه خرید سهام

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در سایر بازارها از طریق بورس، خریداری سهام شرکت‌های بورسی است.

برخی شرکت‌های بورسی فقط در یک صنعت یا بخش خاص (مانند املاک و مستغلات، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، محصولات غذایی و …) فعال هستند و برخی دیگر که اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها هستند، هم‌زمان در چندین صنعت فعالیت می‌کنند. البته برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها، تخصصی بوده و سهام چندین شرکت از یک صنعت خاص را در اختیار دارند.

فرض کنید شما قصد دارید در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش مسکن نیازمند سرمایه‌ای است که شاید تامین آن از عهده شما خارج باشد. اما شما می‌توانید با خرید سهام یک شرکت ساختمانی که عمده فعالیت‌های آن در شهر مد نظرتان متمرکز است، به‌صورت غیرمستقیم در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای این سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.

سرمایه‌گذاری در خودرو از طریق بورس

پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، خرید خودرو از بورس امکان‌پذیر شده است. این کار با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شده است. ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به‌صورت رقابتی بوده و مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، می‌توانند در زمان‌هایی که اعلام می‌شود برای ثبت سفارش خرید خودرو اقدام کنند.

سرمایه‌گذاری در سایر بازارها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری

گزینه دیگری که برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای از طریق بورس وجود دارد، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ گزینه‌ای که آمار و ارقام نشان می‌دهد در مقایسه با خرید مستقیم سهام در بورس، بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود و بازاری که به دنبال سرمایه‌گذاری در آن هستید، صندوق مطلوب خود را انتخاب کنید. مثلاً شما با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی، به‌صورت هم‌زمان در شرکت‌ها و صنایع و به‌طور کلی بازارهای مختلفی سرمایه‌گذاری خواهید کرد. برای اینکه بدانید صندوق مورد نظرتان سهام چه شرکت‌هایی را در اختیار دارد و در کدام صنایع و بازارها سرمایه‌گذاری کرده است، کافی است پرتفوی صندوق را در وب‌سایت اختصاصی آن یا سایت کدال مشاهده کنید.

علاوه بر این، برخی صندوق‌ها این امکان را به شما می‌دهند که تنها در یک بازار خاص سرمایه‌گذاری کنید که مثال بارز آن صندوق طلا است.

سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا که به اختصار صندوق طلا نیز خوانده می‌شوند، راهکاری است که بورس برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار طلا به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. با توجه به ترکیب دارایی‌های صندوق‌های طلا (دست‌کم 70 درصد گواهی سپرده کالایی سکه طلا، حداکثر 20 درصد اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا و مابقی اوراق با درآمد ثابت) می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از لحاظ ریسک و بازده سرمایه‌گذاری عملاً تفاوت چندانی با سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا ندارد.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا تنها به ۵۰۰ هزار تومان سرمایه (حدود یک‌سوم قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) نیاز است. علاوه بر این، افرادی که صندوق‌های طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند نه‌تنها کارمزد کمتری در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا می‌پردازند، بلکه با هیچ‌گونه ریسک امنیتی (سرقت) مواجه نخواهند بود.

سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت از طریق بورس

سرمایه‌گذاری در بورس تنها به گزینه‌های به نسبت پرریسک همچون سهام یا صندوق‌های سهامی و صندوق‌های طلا محدود نمی‌شود. شما می‌توانید با خرید صندوق‌های درآمد ثابت به‌نوعی یک سرمایه‌ گذاری بدون ریسک را در بورس تجربه کنید.

بخش عمده دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت چنان‌که از نام این صندوق‌ها نیز برمی‌آید، به اوراق با درآمد ثابت از قبیل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه اختصاص دارد و از این رو چندان عجیب نیست که بازدهی این صندوق‌ها تقریباً‌ قابل پیش‌بینی باشد. صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی نسبتاً‌ ثابت و مشخصی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند و به همین دلیل گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با مزایای بورس و گزینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد، می‌توانید به وب‌سایت آموزش مفید مراجعه کنید.

در وب‌سایت آموزش مفید به بیش از ۱۲۰۰ مقاله متنوع در زمینه سرمایه‌گذاری و بورس دسترسی خواهید داشت و از کلاس‌های رایگانی که هر هفته به‌صورت آنلاین برای آموزش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود نیز بهره‌مند خواهید شد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز