خبرگزاری کار ایران

بازاریابی ایمیلی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۷۷۷

از اولین باری که یک نفر از «ایمیل» به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد، بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. رسیدن به فروش ۱۳ میلیون دلاری آن هم فقط با ارسال ۴۰۰ ایمیل چیزی نبود که کسی بتواند ساده از کنار آن عبور کند! اینجا بود که همه به اهمیت بازاریابی ایمیلی پی بردند. 

شاید ارسال ایمیل به افراد و فروش محصولاتتان به آن‌ها کار آسانی به نظر برسد. حقیقتاً غیر از این نیست و ما هم نمی‌گوییم سخت است. اما نکات مهمی در پس این کار نهفته است که اگر به آن‌ها توجه نکنید، به مشکلاتی جدی برخورد خواهید کرد. برای اینکه با زیر و بم بازاریابی ایمیلی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

شفاف و ساده اگر بخواهیم بگوییم: وقتی پیام بازاریابی خود را از طریق ایمیل به مخاطبانتان برسانید، ایمیل مارکتینگ کرده‌اید. محتوای پیام شما می‌تواند تشکر بابت خرید، ارائه کد تخفیف، خبرنامه و… باشد. هدف از این نوع بازاریابی، ایجاد رابطه‌ای عمیق و پایدار با مخاطب است؛ رابطه‌ای که در طولانی‌مدت شکل می‌گیرد و هرچقدر که از زمانش بگذرد، ریشه‌هایش محکم‌تر می‌شوند. 

این روش می‌تواند هماهنگ با دیگر استراتژی‌های بازاریابی شما پیش برود و آن‌ها را هم تقویت کند. مثلا ایمیل‌های خبرنامه‌ای به افزایش ترافیک ورودی وب‌سایتتان کمک زیادی می‌کند. ایمیل‌های کمپینی باعث فروش بیشتر می‌شود. با ایمیل‌های اطلاع‌رسانی، می‌توانید مخاطب را از رویدادهای آفلاین یا اخبار کسب‌وکارتان آگاه کنید. همه چیز در خدمت این است که رابطهٔ قوی‌تری با مخاطب ایجاد کنید. 

تا اینجا دربارهٔ ماهیت بازاریابی ایمیلی صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با این روش، بیایید کمی عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم. 

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ

هر شیوه‌ای که به کار می‌بریم، خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. این ویژگی‌ها می‌توانند به فرصت یا تهدیدی برای ما تبدیل شوند. اگر هوشمندانه عمل کنیم، می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. حالا در بازاریابی ایمیلی چه خوبی‌ها و بدی‌هایی وجود دارد؟

مزایای ایمیل مارکتینگ

دلایلی که ایمیل را به کانالی محبوب در دنیا تبدیل کرده است:

۱. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل بالاست

در تدوین برنامهٔ بازاریابی شرکت‌ها، بحث بازگشت سرمایه بسیار اهمیت دارد. همهٔ فعالین حوزهٔ بازاریابی در تلاشند روش‌هایی را انتخاب کنند که بیشترین میزان بازگشت سرمایه را برای آن‌ها داشته باشد. از این جهت، می‌توان گفت ایمیل گزینهٔ بسیار مناسبی است. تخمین زده شده که به ازای هر مبلغی که در ایمیل مارکتینگ خرج می‌کنید، ۳۸ برابرش به شما بر‌می‌گردد. 

۲. شخصی‌سازی ایمیل

وقتی پیامی متناسب با علاقه و نیاز کاربر به او ارسال می‌شود، میزان تعامل با ایمیل توسط او آن کاربر بیشتر شده، در نتیجه نرخ بازشدن و نرخ کلیک ایمیل‌های شما به عدد بالاتری دست پیدا می‌کنند. این مسئله چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت؟ هر چقدر این شاخص‌ها بالاتر باشند، شما به اهداف بازاریابی خود نزدیک‌تر شده و فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد. 

بازاریابی ایمیلی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

۳. هزینهٔ پایین

برای ارسال ایمیل لازم نیست هزینه‌های هنگفتی متقبل شوید. بعضی بسترهای ایمیل مارکتینگ مثل نجوا، در ابتدا به شما تعدادی ایمیل رایگان هدیه می‌دهد که می‌توانید برای شروع از آن استفاده کنید. اگر لیست ایمیل بلندبالایی هم ندارید، حتی می‌توانید از بسترهای رایگان شروع کنید. 

۴. بررسی رفتار مشتری

با شناخت بیشتر مخاطب، با دغدغه‌های او آشناتر می‌شوید و راحت‌تر می‌توانید به نیازهایش پاسخ بدهید. ایمیل، بستری است که در این راستا به شما کمک می‌کند. با تحلیل نتایج کمپین‌های ایمیلی خود، به اطلاعات دقیق و مفیدی از مخاطبانتان دست پیدا می‌کنید. استفادهٔ درست از این نتایج می‌تواند شما را به مخاطب نزدیک‌تر کرده و رابطهٔ بهتری بین شما ایجاد کند.

معایب ایمیل مارکتینگ

مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، معایبی نیستند که همیشگی باشند یا قابل حل نباشند. پس جای نگرانی ندارد. ولی شما به عنوان کسی که از این روش استفاده می‌کنید، باید از آن‌ها آگاه باشید. با اولین و مهم‌ترین موضوع شروع می‌کنیم:

۱. اسپم‌شدن ایمیل‌ها

وقتی ایمیل شما به پوشهٔ اسپم مخاطب وارد شود، در واقع بخشی از بودجهٔ بازاریابی ایمیلی شما به هدر رفته است. چرا؟ چون کسی به ایمیل‌های پوشهٔ اسپم توجهی نمی‌کند! پس ایمیل شما احتمالا هیچوقت باز نمی‌شود. حالا چه کنیم تا این اتفاق نیفتد؟ پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است ابتدا دلایل اسپم‌شدن را بدانیم. 

چند دلیل واضح وجود دارد: گزینهٔ «لغو اشتراک» در ایمیل وجود نداشته باشد، تصاویر زیادی در محتوای ایمیل شما باشد، از بانک ایمیل یا ایمیل‌هایی که اجازهٔ ارسال به آن‌ها را ندارید استفاده می‌کنید، آدرس ایمیل فرستنده مشخص و واضح نباشد، لینک‌های مشکوکی درون ایمیلتان قرار داده باشید، فایل‌های پیوست‌شدهٔ زیادی درون ایمیل باشد، از عنوان‌ یا محتوای زرد استفاده کرده‌ باشد (راه‌های یک‌شبه پولدار شدن!)، تعداد ایمیل‌های ارسالی‌تان زیاد است، و به طور کلی هر چیزی که باعث شود سرویس‌های گوگل و یاهو به شما شک کنند. 

اگر از اشتباهاتی که نام بردیم دوری کنید، ایمیل‌ها صحیح و سالم به مقصد می‌رسند.

۲. مشکلات نمایش ایمیل

مخاطب شما ممکن است از دستگاه‌های مختلفی ایمیلتان را دریافت کند: موبایل، تبلت، لپ‌تاپ یا کامپیوتر. از طرفی ایمیل‌ها در دستگاه‌های مختلف، به شکل متفاوتی نمایش داده می‌شوند. پس قبل از ارسال ایمیل، باید مطمئن شوید ایمیلتان در همهٔ دستگاه‌های دریافت‌کننده به درستی نشان داده می‌شود. 

بازاریابی ایمیلی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

اگر کسب‌وکاری هستید که قصد دارید رابطهٔ بلندمدت و پایداری با مخاطبان خود برقرار کنید، بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. برای این کار، ابتدا یک لیست ایمیل بسازید. برای ساخت این لیست می‌توانید از فرم‌های عضوگیری استفاده کنید و آن را در صفحات سایتتان قرار دهید یا با ارسال یک ایبوک رایگان، ایمیل دریافت کنید. یادتان باشد که مخاطبان ایمیل شما به مرور زیاد می‌شوند و انتظار این را نداشته باشید که یک شبه به صدها آدرس ایمیل دست پیدا کنید. 

بازاریابی ایمیلی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

بعد از آماده‌سازی لیست، کافیست یک سرویس ایمیل مارکتینگ انتخاب کنید، محتوای ایمیل را آماده کنید و سپس ایمیل‌ها را ارسال کنید. در این میان، انتخاب یک سرویس ایمیل مناسب می‌تواند چالش بزرگی برای شما باشد. چراکه می‌خواهید با هزینه‌ای مناسب، به بیشترین امکاناتی که یک پنل ایمیل می‌تواند داشته باشد دسترسی پیدا کنید. پیشنهاد ما استفاده از سرویس نجواست. در ادامه به ویژگی‌های خاص این پنل محبوب می‌پردازیم. 

استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا

وقتی در پنل نجوا ثبت‌نام می‌کنید، در ابتدا ۲۰۰۰ ایمیل رایگان به شما تعلق می‌گیرد تا به‌راحتی با پنل کار کنید و با امکانات آن آشنا شوید. با استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا، می‌توانید:

  • ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده ارسال کنید
  • محتوای ایمیل را به‌آسانی با drag&drop آماده کنید
  • A/B تست انجام دهید
  • کاربرانتان را گروه‌بندی کنید
  • به گزارشات دقیق و پیشرفته‌ای دست پیدا کنید
  • میزان تاثیرگذاری ایمیل‌های خود را بسنجید
  • و همهٔ این‌کارها را با قیمت منصفانه‌ای به انجام برسانید. 

پنل نجوا برای ساخت لیست ایمیل، فرم‌های عضوگیری در اختیارتان قرار می‌دهد. در کنار همهٔ این‌ها، کارشناسان نجوا همیشه آمادهٔ کمک و راهنمایی به شما هستند تا متناسب با نیاز کسب‌وکارتان، بهترین راهکارها را در اختیارتان قرار بدهند. اگر تا به حال از بازاریابی ایمیلی استفاده نکرده‌اید یا تجربهٔ خوبی از آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم همین امروز شروع کنید. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز