خبرگزاری کار ایران

0 تا 100 محاسبه کاشت میلگرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۳۴۰

کاشت المان‌های فلزی در بتن برای افزایش مقاومت سازه و یا تغییر در نقشه ساختمان انجام می‌گیرد. اما کارگذاشتن المان‌هایی مانند میلگرد نیاز به تجربه و مهارت مهندسی دارد. چرا که کوچک‌ترین خطایی در بخش محاسبات کاشت میلگرد، انتخاب سایز میلگرد و تعداد آن می‌تواند به جای استحکام‌ بخشی به سازه به آن آسیب برساند. به علاوه این محاسبات به طور مستقیم بر هزینه‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی هم تاثیر خواهند گذاشت.

میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی است که قابلیت تولید با آلیاژهای کربنی مختلف در قطرهای متنوعی را دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات با تولیدکنندگان انواع میلگرد و مشخصات فنی محصولات آشنا شوید.

همچنین میتوانید برای خرید آهن و استعلام قیمت میلگرد ساده و آجدار در سایزهای 10، 12، 14،16، 18 و 20  را در سایت آهن اسپات مشاهده کنید تمامی اطلاعات مندرج بر روی سایت بر اساس آخرین تغییرات بازار به‌روز رسانی می‌شوند.

عملیات کاشت میلگرد چیست؟

ساختمان‌ها به دو صورت اسکلت بتنی و اسکلت فلزی ساخته می‌شوند. اگرچه اسکلت‌های بتنی تحمل وزن ساختمان را دارند. حتی در مقابل ضربات احتمالی که ممکن است به سازه وارد شود، مقاومت نشان می‌دهند. اما این ماده از جنس سرامیک است و در برابر تنش‌های کششی کمترین مقاومت را به نمایش می‌گذارد و به راحتی خواهد شکست. برای حل این مشکل و بهبود استحکام بتن عملیات کاشت میلگرد پیشنهاد شد.

کاشت میلگرد راهی کم ‌هزینه و البته پربازده است که می‌تواند استحکام هر ساختمان را در بخش‌های ستون و فونداسیون افزایش دهد. چندین روش کاشت میلگرد وجود دارد که مهمترین آن استفاده از چسب کاشت میلگرد برای تقویت سازه است.

مزیت دیگر کاشتن میلگرد درون بتن این است که از آن به صورت موضعی و محدود هم برای پیاده ‌سازی نقشه‌های عمرانی می‌توان کمک گرفت.

این عملیات چندان پیچیده نیست و گروه‌های حرفه‌ای بسیار قادر به کاشتن میلگرد با رعایت اصول ایمنی هستند. مراحل اجرای آن عبرت است از:

  • حفر سوراخ در طول مشخص درون بتن
  • برداشتن اضافه‌های ماده بتنی از اطراف و داخل سوراخ با دمیدن هوا
  • تمیز کردن دیواره داخلی
  • پاک‌سازی نهایی
  • تزریق چسب به درون حفرات
  • قرار دادن میلگردها در جای خودشان
  • توقف عملیات تا سفت شدن چسب اطراف میلگرد

انجام مراحل بالا تنها در صورتی سودمند است که محاسبات کاشت میلگرد با دقت بالا انجام شود. چرا که میلگرد هم مانند دیگر مقاطع فولادی در سایزها و آلیاژهای مختلفی تولید می‌گردد. در نتیجه انتخاب نوع درست مقاطع در پروژه‌های عمرانی یک چالش است.

 اگر در محاسبات کاشت میلگرد دقت نشود، ضرر مالی و حتی ضررهای جانی را در پی خواهد داشت. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات از قیمت دقیق انواع میلگرد از جمله میلگرد سایز 18 اطلاع پیدا کنید.

0 تا 100 محاسبه کاشت میلگرد

محاسبات کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن یک عملیات رایج اما مهم است. چرا که محاسبات کاشت میلگرد متاثر از پارامترهای مستقیم و غیر مستقیمی می‌باشد که به راحتی بر امنیت سازه اثر دارند. اولین مشخصه‌هایی که پیش از انجام محاسبات باید در اختیار مهندسان قرار بگیرد، شامل:

  • پیش‌بینی رفتار ماده در برابر سوراخ‌کاری
  • میزان بار وارد شونده به بتن مسلح
  • مواد اولیه در دسترس (چسب و بتن)
  • بودجه در نظر گرفته شده
  • میزان رطوبت محیط و سازگاری چسب با آن

تاثیر تمامی این موارد بر روی محاسبات کاشت میلگرد و روش اجرای آن دیده خواهد شد. اطلاعات حاصل از این محاسبات شامل:

  • عمق سوراخ
  • میزان چسب تزریقی
  • تعداد میلگردها
  • قطر میلگردها

 شیوه محاسبات در هر یک از مواد مذکور باید بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی سازمان استاندارد و نظام مهندسی باشد تا ساختمان باکیفیتی ساخته شود. به طور مثال اگر قطر سوراخ حفر شده کم باشد اتصال میان میلگرد و بتن کافی نخواهد بود. در نتیجه منبعی برای رشد ترک و کاهش مقاومت خواهد بود. اگر هم قطر بزرگ باشد، هم زیان مالی دارد و هم تنش‌های کششی کمتری را تحمل خواهد کرد و وزن افزایش می‌یابد.

محاسبات کاشت میلگرد برای تعیین طول

یکی از مهمترین بخش‌های محاسبات تعیین طول عمق کاشت است. طول کاشت میلگرد وابسته به شرایط تنشی و بار گذاری کششی و فشاری می‌تواند متفاوت باشد.

K1 * K2 * Ldb = حداقل طول کاشت میلگرد در شرایط کششی

ضریب K1 با توجه به نسبت کاور بتن و قطر میلگرد و نسبت فاصله عرضی میلگردها تعیین می‌گردد. ضریب K2 به تعداد آرماتور لازم نسبت به آرماتور کاشته شده بستگی دارد. پارامتر Ldb هم نشان دهنده عمق پایه میلگرد است.

Ldc = a1 * a2 * Ldcb (حداقل طول کاشت میلگرد در شرایط فشاری)

در رابطه بالا a1  تعیین ‌کننده تعداد میلگرد مورد نیاز نسبت به میلگردهای کاشته شده است. مقدار ثابت پارامتر a2  هم بر اساس استاندارد تعیین می‌شود. معمولا این عدد برابر یک است. پارامتر Ldcb هم طول گیرایی مبنای میلگرد در فشار نشان می‌دهد. این مقدار را با کمک رابطه زیر می‌توانید به دست آورید:

Ldb = (db * fy) / (4 * fb)

0 تا 100 محاسبه کاشت میلگرد

نرم‌افزار محاسبات کاشت میلگرد

برای تعیین تعداد میلگرد مورد نیاز و سایز آن‌ها می‌توان از نرم‌افزار‌های تخصصی و جداول پیش آماده هم استفاده کرد. برنامه REBAR امکان مدل سازی سه بعدی و انجام محاسباتی مانند تعیین قطر سوراخ‌ها و... را فراهم کرده است. این نرم‌افزارها امکان پیش‌بینی رفتار ماده را برحسب نوع چسب هم به شما می‎‌دهند.

خرید میلگرد مرغوب و باکیفیت از آهن اسپات

کاشت میلگرد یکی از روش‌های رایج برای اصلاح نقشه‌های عمرانی و استحکام بخشی به سازه است. برای تعیین نوع میلگرد مورد نیاز و تعدادشان، محل کاشت و... می‌توان از محاسبات ریاضی، جدول‌های حاوی مشخصات فنی و نرم‌افزارهای تخصصی استفاده کرد. پس از انجام محاسبات کاشت میلگرد می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن اسپات، قیمت میلگرد ساده و آجدار را مشاهده کنید. به صورت روزانه تمامی اطلاعات سایت به‌روز رسانی می‌شوند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز