خبرگزاری کار ایران

چگونه فرش دستباف را بشوییم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۹۵۲

کثیف شدن فرش دستباف در خانه چیزی اجتناب ناپذیر است به ویژه در صورتی که در منزل تان کودک هم داشته باشید . کثیفی فرش سبب کاهش جلوه و زیبایی آن میشود بنابراین شستشو و نظافت فرش امری ضروری است و اصول و قواعد خاص خود را دارد به خصوص اگر فرش شما دستبافت باشد.

 

شستشو و نظافت فرش دستباف ، اصول و قواعد خاصی دارد که با رعایت آنها کیفیت اولیه ی فرش حتی بعد از شستن نیز حفظ می شود و همچنین سبب می شود که فرش دستبافت کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و تا حد امکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند.

اما اگر کار شستشو به درستی انجام نشود ، فرش شما خصوصیات ظاهری خود را از دست می دهد و به ساختار آن آسیب وارد می گردد.

همچنین در صورتی که قصد فروش فرش دستباف را دارید با سایت semsarietehran.com در ارتباط باشید.

آموزش شستن فرش دستباف در منزل با شامپو فرش

همه ما فضا مناسب و وقت زیاد برای شستن فرش دستباف به روش آبکشی را نداریم. این روزها اکثر افراد برای تمیز کردن فرش های خود از روش شستن فرش بدون آبکشی استفاده می کنند. در ادامه می توانید با مراحل شستشوی فرش دستباف بدون آبکشی آشنا شوید.

۱- جاروکشی فرش برای از بین بردن گرد و غبار

در اولین مرحله از شستن فرش دستباف در خانه باید همانند روش قبل فرش را جارو کشی کنید. برای این کار باید تمام سطح فرش را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید.

چگونه فرش دستباف را بشوییم؟

۲- آماده کردن شامپو فرش برای شستن فرش دستباف در خانه

در این مرحله یک تشت بردارید و به اندازه ۱ تا ۲ لیتر آب در آن بریزید. حالا به اندازه ۲ فنجان شامپو فرش به آب اضافه کنید. آب و شامپو فرش را آن قدر هم بزنید تا خوب کف کند.

۳- تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش

در این مرحله باید با استفاده از یک توری یا اسفنج فرش را تمیز کنید. برای این کار مقداری از کف روی شامپو فرش را بردارید. سپس آن را به آرامی روی فرش بکشید. این کار را برای تمام سطح فرش انجام دهید. سپس برای حدود ۳۰ دقیقه روی فرش راه نروید.

شما عزیزان می توانید برای فروش انواع فرش با سمساری تهران در تماس باشید.

آموزش شستن فرش دستباف در خانه با روش آبکشی

یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های شستن فرش دستباف، روش آبکشی است. در ادامه می توانید با جزئیات این روش آشنا شوید.

۱- غبارگیری فرش، اولین مرحله شستن فرش در خانه

اگر قصد دارید که فرش دستباف خود را در خانه بشویید، قبل از هر کاری لازم است که گرد و غبار روی فرش را از بین ببرید. برای این کار معمولاً از دو روش غبارگیری معمولی و مکانیکی استفاده می شود. در ادامه می توانید بیشتر با جزئیات غبارگیری فرش به روش های مختلف آشنا شوید.

غبارگیری معمولی فرش

در این روش برای از بردن گرد و خاک فرش را همانند روش های قدیمی که شاید در فیلم ها دیده باشید، می تکانند. برای این کار معمولاً به وسیله یک چوب به پشت فرش می زنند. ضربات چوب موجب می شود تا گرد و خاک از فرش خارج شود. اما توجه داشته باشید که ضربه هایی که فرش وارد می شود، به هیچ عنوان نباید شدید باشد. زیرا این کار به بافت فرش آسیب وارد می کند. بعد از اینکه ضربه زدن به فرش تمام شد، سطح فرش با جاروی دستی تمیز می شود. امروزه برای راحتی کار از جارو برقی به جای جارو دستی استفاده می شود. بسیاری از افراد برای شستن فرش در خانه تنها آن را با جارو برقی تمیز می کنند و مرحله ضربه زدن به فرش را کاملاً حذف می کنند.

غبارگیری مکانیکی فرش

غبارگیری مکانیکی روشی است که برای از بین بردن گرد و خاک فرش در قالیشویی ها انجام می شود. این کار با استفاده از تجهیزاتی مخصوص انجام می شود.

۲- تست کردن رنگدهی فرش از مراحل شستن فرش دستباف در خانه

توجه: قبل از استفاده از هر نوع شوینده ای برای شستن فرش دستباف در خانه ابتدا باید مطمئن شوید که فرش ما رنگ پس نمی دهد.

۳- خیس کردن فرش برای شستن فرش در خانه

بعد از تست رنگ فرش باید فرش را رو زمین شیب دار پهن کنید. سپس جریان آب سرد را روی فرش بگیرید. استفاده از آب گرم برای شستن فرش دستباف در خانه مناسب نیست و موجب پخش شدن رنگ فرش می شود. به علاوه باید بدانید که شستن فرش های چله پشم و ابریشم و فرش هایی که ابریشم زیادی دارند به روش خیس کردن مناسب نیست و موجب کاهش کیفیت فرش می شود.

۴- استفاده از شوینده مناسب برای شستن فرش دستباف در خانه

بعد از خیس شدن فرش حال باید عملیات شستشو را با مقداری شوینده مناسب آغاز کنید. بهترین مواد شوینده برای شستن فرش شوینده های خنثی و ملایم هستند. می توانید مقداری پودر لباسشویی دستی را در آب حل کنید و برای شستن فرش استفاده کنید یا برای شستن فرش در خانه از شامپو فرش حل شده در آب، مقداری پودر صابون یا مایع ظرفشویی استفاده نمایید. شستن فرش دستباف با شوینده های قلیایی موجب آسیب به بافت و رنگ فرش ها می شود.

۵- شستشو و آبکشی فرش دستباف در خانه

برای شستن فرش دستباف نباید فشار زیادی به آن وارد کنید. می توانید از یک ابر یا جاروی دسته بلند برای پخش کردن کف روی فرش استفاده کنید. بعد از آن شیلنگ آب را روی فرش بگیرید تا کف از داخل فرش خارج شود. برای از بین بردن کف می توانید از روش پاروگیری استفاده کنید. جاروی مخصوص یا پارو را به آرامی روی فرش بکشید تا کف و آب اضافی خارج شود. سپس فرش را برای ۱ ساعت در سطح شیب دار به حال خود بگذارید تا آب اضافه خارج شود.

۶- خشک کردن از مهم ترین مراحل شستن فرش در خانه

لول کردن فرش دستباف برای فرش هایی که رنگ می دهند، موجب پخش شدن رنگ فرش می شود. سعی کنید این فرش ها را به صورت پهن شده خشک کنید. برای لول کردن سایر فرش های دستباف به آرامی آن ها را لول کنید و سر جای خود قرار دهید. بعد از لول کردن به هیچ عنوان فرش را آبکشی نکنید. این کار موجب زرد شدن فرش دستباف می شود. در نهایت نیز با کمک یک جاروی چوبی یا برس در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا ظاهر فرش دوباره مثل قبل شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز