خبرگزاری کار ایران

آیا فرش دستباف سرمایه گذاری خوبی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۰۹۴

اکثر ما هر دهه یا بیشتر اثاثیه اصلی خانه خود را ارتقاء یا بروز می کنیم، دکوراسیون منزل، مبل، صندلی راحتی و .... اما در این حین فکری که اغلب به ذهن اکثر ما خطور میکند بویژه در مواجه اتفاقی به فرش دستباف نفیسی در ویترین مغازه ای در خیابان این است که آیا فرش های دستباف می توانند برای همیشه بخش ماندگاری از خانه های ما باشند.

در بسیاری از خانه ها دیدگاه ما به فرش ایرانی بیشتر به عنوان یک دکور کاربردی است تا اثری هنری. اما برخی فرش های دستباف می توانند در طول زندگی شما حضور داشته و حتی به نسل ها بعدی هم منتقل شوند و بدون شک شما یا اطرافیانتان تجربه ای مشابه در این زمینه داشته اید. 

خرید این فرش‌های دستباف نفیس و باکیفیت می‌توانند بسته به متغیر های کیفی مختلف هزینه های متفاوتی برای شما داشته باشند. برای بهره برداری از این مزیت شما باید فرش مناسبی را انتخاب کنید چرا که در گذر زمان نهایتآ کیفیت و دوام آن کاهش خواهد یافت.

فرش‌ها از نظر سبک ، جنس و اندازه بسیار متنوع هستند و همیشه انتخاب­های گسترده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. و با خرید فرش مناسب متوجه خواهید شد که در دراز مدت این کالا ارزش سرمایه ای بیشتری در مقابل پول  برای شما  به همراه خواهد داشت.

آیا باید فرش دستباف را یک سرمایه گذاری خوب در نظر بگیریم؟

فرش دستباف برای بسیاری از منازل کالایی ضروری است. فرش های دستباف علاوه بر جذابیت زیبایی شناختی، ابزاری برای آسایش خانواده و پدیدار آورنده حس  صمیمیت وگرما بخش کانون خانواده می باشد. اما آیا فرصت سرمایه گذاری خوبی نیز محسوب می شود؟

باید بگم همه چیز به نوع سفارش فرش دستباف از نظر جنس، طرح، مهارت بافت و ... بستگی دارد. به عنوان مثال، فرش‌های دستباف ایرانی همیشه در میان مشتریان جز پر طرفدارترین ها دسته بندی می شوند. این فرش‌ها از نظر زیبایی شناسی جذاب بوده و اگر بافت آن با مهارت بالایی صورت گرفته باشد از آن‌ها آثار هنری بدیعی خواهد ساخت.

اینکه قالیچه دستباف شما یک کالا سرمایه ای محسوب می شود یا نه بستگی به خوش بافت بودن فرش و نحوه مراقبت از آن در طول سال ها دارد. فرش های ماشینی مدرن به احتمال زیاد بیشتر از ده سال درخانه شما دوام نمی آورند.

شما می توانید نمونه های مشابه فرش ایرانی را با قیمتی بیشتر از قیمت خرید آنها بسته به شرایط بازار در آن بازه زمانی تهیه کنید. پس میتوان گفت با دید اقتصاد تورمی در کنار عمر بالا و امکان فروش مجدد فرش های دستباف کارکرده، نتیجه این است که فرش های دستباف باکیفیت سرمایه گذاری مناسبی هستند.

حالا سوال مهم این است : چگونه بفهمیم فرش دستباف ایرانی انتخابی من، ارزش خرید دارد؟

خرید و تهیه یک فرش دستباف ایرانی بادوام معمولا به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. بهتر است مانند سایر خریدهاتون مثل خرید کامپیوتر یا ماشین، با کسب اطلاعات کافی و مرتبط در این زمینه مرتکب اشتباهات جزئی و رایج نشوید. اغلب اوقات کیفیت فرش تعیین کننده دوام آن است.

پس بدون تردید اگر فرش دستبافی بادوام باشد، سرمایه گذاری شایسته ای برای شما خواهد بود. هدف ما بیان ساده نحوه ارزیابی هرچه بهتره فرشی است که قصد خریدش را دارید با این فرض که این فرش قراره مدت طولانی برای شما کار کنه در کنار اینکه از دید سرمایه گذاری هم در برابر ارزش پول پرداختی انتظارات شما را براورده کند.

مواد اولیه و رنگ فرش 

  • طیف گسترده ای از مواد اولیه  برای تولید فرش دستباف استفاده می شود. پشم رایج ترین این الیاف محسوب می شود. با این حال در بازار انواع فرش های دستباف با مواد اولیه متنوع حتی با پشم ارزان قیمت نیز وجود دارد. بنابراین، هنگام خرید باید کاملا مراقب باشید.
  • به همین ترتیب، ابریشم (یکی دیگر از مواد اولیه رایج) استفاده شده در فرش ها انواع مختلفی دارد. بهترین و طبیعی ترین آن از کرم های ابریشم تهیه می شود که در صورت فرآوری صحیح نسبت به سایر گزینه های  جایگزین مانند پنبه مرسریزه ، ویسکوز و بامبو کیفیت مطلوب تری دارد.
  • تنها با درک نحوه تشخیص درست این تفاوت هاست که می توانیم خیال خودمان را از خرید فرش دستباف مناسب راحت کنیم. این عامل مرز باریکی است میان فرشی که فقط 15 سال دوام می آورد و فرشی که می تواند بیش از 100 سال دوام در خانواده ما نسل به نسل منتقل شود.
  • رنگهای فرش نیز عامل تاثیرگذار دیگری در تعیین ارزش واقعی یک فرش است . رنگ‌های به‌دست‌آمده از مواد طبیعی شامل حشرات، گیاهان و رنگ طبیعی گوسفندی، مانند رنگ‌های شیمیایی بر پایه کروم، رنگ‌های مناسبی در این صنعت محسوب می‌شوند.
  • هر رنگی برای بافت فرش اول باید طی فرایندی به طور کامل روی الیاف تثبیت شود . در آخر نخ­ها به طور مکرر شسته می شوند تا زمانی که دیگر از خودشون رنگ پس ندهند. توجه به این نکته ضروری است که رنگ های بر پایه آنیلین علاوه بر ایجاد رنگ های زنده برای بافت فرش می توانند عوارض نامطلوبی هم بر کیفیت نخ داشته باشند.

مدل بافت فرش دستباف

آیا فرش دستباف سرمایه گذاری خوبی است؟

به بیان ساده تر، تعداد گره های بیشتر به معنای کار بیشتر روی فرش دستباف ایرانی است و کار بیشتر مترادف ارزش و قیمت بالاتری برای فرش خواهد بود. پس جای تعجبی ندارد که چرا فرش دستباف اینقدر کالای گرانبهایی است.

شنیدن داستان تلاش فراوان بافنده ها در تولید فرش­های اعلاء از افرادی که با قالی بافی سنتی آشنایی کافی دارند مطلبی رایج است گاهی برای تکمیل یک قطعه فرش ممکن است سه نفر  بدون وقفه و روزانه 8 ساعت برای مدت شش ماه وقت صرف کنند.

پس بدون تردید برای تهیه یک قالی دستباف نفیس و بار ارزش ممکن است لازم باشد مبلغ قابل توجهی هزینه کنید اما باور کنید که ارزشش را دارد.

مهارت بافت فرش دستباف تقریبا 90 درصد ارزش آن را تشکیل می دهد. این امر به آسانی با بررسی پشت فرش­ دستباف قابل مشاهده و ارزیابی است.

قالی اعلاء دستباف، با گره های ریز و رج شمار بالای 70 در مقایسه با فرش دستباف با گره های درشت و رج شمار بین 20 تا 30 براحتی گویای تفاوت هایی عمده در تمام مراحل تولید و بافت فرش دستباف خواهد بود که این امر دلیل کافی برای تفاوت قیمت های آنها می باشد.

طرح فرش دستی

وقتی صحبت از طرح می شود، فرش ها را میتوان به سه دوره ی اصلی طبقه بندی کرد. آنتیک، معاصر و مدرن. با این حال، بسیاری دسته بندی های دیگر نیز وجود دارد که پیاده سازی آن به شخصیت و استایل کلی خانه شما بستگی دارد.

توصیه همیشه ما در چیدمان برای کسب بهترین نتیجه استفاده از تضاد های در دیزاین استایل خانه است. اگر فضای خانه شما امروزی است، به سراغ فرش معاصر در طراحی دکوراسیون بروید. نباید اجازه بدید که اتاق شما در یک سبک یکنواخت طراحی و چیده شود.

منحصر به فرد بودن فرش ایرانی دستباف

هر فرش دستباف معمولا دارای ویژگی خاصی است که برای شما چشمگیر شده و نهایتا شما را به سمت خود جذب می کند. منحصر به فرد بودن فرش عامل بسیار مهمی است که بر ارزش سرمایه گذاری آن تأثیر خواهد گذاشت.

سلسله هایی که از پاکستان، هند، قفقاز، مصر، مراکش، افغانستان، ترکیه و ایران همواره در صنعت بافت فرش مشغول بوده اند، طی سالیان متمادی هنر خود را به کمال رسانده اند.

این مسیر توسعه منجر به استفاده از طیف های رنگی متمایز و نقوش منحصر به فردی در مناطق جغرافیایی و اقوام خاص شده است. سبک امضای بافنده ها که در هر فرش بافته می شود  معمولا چیزی است که در کنار سایر عوامل ارزش فرش را بسیار بالاتر می برد.

اندازه قالیچه دستباف

آیا فرش دستباف سرمایه گذاری خوبی است؟

بعد از در نظرگرفتن موارد زیبایی شناسی و کیفی دلخواه، باید روی اندازه فرش تمرکز کرد. یکی از مشکلات رایج در میان مشترین، دست بالا یا دست پایین گرفتن ابعاد فرش است.

رویکرد های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. ممکن است مشتری به جای اینکه به فضایی که باید توسط فرش پوشانده شود فکر کند، مساحت کل اتاق را در نظر بگیرد. یا دیگری با خرید فرشی با ابعاد کوچکتر موجب کمتر نشان دادن فضای اتاق شود بطوری که فضای بزرگ و شیک شما برخلاف انتظار کوچکتر به نظر می رسد.

فضاهای بزرگ مانند اتاق های بزرگ به فرش های متعددی نیاز دارند که هر کدام میتوانند یک کاربرد و فضای مجزا را تعریف کنند مانند فضای استراحت، سرگرمی و ناهار خوری. برای طراحی بهینه مطمئن شوید که فرش های انتخابی شما در عین تفاوت از دید زیباشناسی به اندازه کافی باهم هارمونی داشته باشد.

در غیر این صورت، استفاده از یک طرح یکسان در این فرش ها موجب کاهش زیبایی هنری هر کدام از این فرش ها خواهد شد. تهیه فرش ها با طرح هایی متمایز و مکمل استایل متمایزی برای منزل شما به همراه خواهد داشت.

فرش اعلاء

بسیاری از مردم بدون آگاهی کافی از آنچه به دنبال آن هستند برای خرید فرش دستباف اقدام می کنند. اما نباید اینطور باشد. عوامل متعدد موثر در ارزش گذاری فرش دستباف در این متن توضیح داده شد. پس، اگر قصد خرید فرش دستباف را دارید، مطمئن شوید که در حال انجام یک سرمایه گذاری مناسب هستید. با انتخاب درست تعجب خواهید کرد که فرش شما درصورت رعایت شرایط نگهداری معمولی چقدر برای شما عمر خواهد کرد.

بدون شک برخی از قالی‌های ایرانی از این بابت خرید شما را در کنار داشتن مزایایی نظیر زیبایی و کیفیت ماندگار  به یک سرمایه‌گذاری عالی تبدیل می‌کنند.  با این اوصاف، دفعه بعد که قصد خرید فرش دستباف را دارید، بیشتر دقت کنید لطفا.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز